Skav under sadeln

Jjuliaeriiksson

Trådstartare
hej! Min häst har fått stor skav under sadeln på båda sidor, antar att det är sadeln som ligger fel och därför ska vi kolla upp det snart, men behöver hjälp om hur jag ska behandla skavet, någon speciell salva kanske? :)

Om hästen har skav under sadeln så gravt som din tråd antyder så måste belastningen på skavområdet upphöra helt .
Lite otydligt vad du menar , förklara gärna vad skavet är ?
Och var och hur du menar med skav ? Ruggad päls ? Var ? Eller akut skav dvs mer än bara ruggad /avskavd päls ?

Behövs ingen speciell salva, ett skav läker om det får vila. Så ta bort all belastning tills det läkt helt enkelt. :) Om det sitter så till att du kan rida utan sadel utan att sitta på såret så kan du såklart göra det tills du köpt en sadel som passar och såret har läkt, men sitter det så att du kommer åt det när du sitter barbacka ska du ju inte rida alls förrän det är läkt.

Vid bossarna, väntar med att rida några dagar tills sadelutprovarrn kommer. :)
Om det är riktiga skavsår, rid inte alls.

Om det bara är pälsen som är skavd:

Min häst, och många andra, får problem med nött päls under bossorna och av bakkanten på schabraket vid pälssättning och fällning. För min häst blev problemen mindre med utprovad Sadel men fanns ändå kvar. På sadelmakarens inrådan köpte jag ett örngott i siden och sydde fast under schabraket. Det fungerade toppen men var en hel del jobb och höll bara knappa två säsonger. Nu testar jag schabrak från Le mieux med bambufoder och se om det kan vara ett alternativ, bambu är mjukt som bomull men transporterar fukt bättre.

Fukttransporterande syntettyg som är på mina schabrak från eskadron och equestrian sthlm är döden för pälsen.

Om du rider med padd i vanliga fall är det bästa att använda ett renskinn istället för schabrak och padd. Men om du inte har padd i normala fall så blir renskinnet för tjockt.

@Jjuliaeriiksson har du haft hästen mer än ngt år dvs tidigare vintrar ?
Om du haft det och den inte fått pälsskav bak vid bossorna tidigare skulle jag tänka att sadeln nog behöver kollas .
Om du inte haft den vintertid sen köp och sadeln legat bra utan gnuggad päls vid bossorna skulle jag tänka som många att den troligtvis har sk "vinterskav" många hästar får lite skav med vinterpälsens struktur och kvalitet just i läget bossorna .

Tycker det är klokt att avvakta sadelprovaren när du är osäker .

Om sadeln visar sig ligga bra men hästen är skavkänslig och redan har skav så använd ren eller rådjursfäll som schabrak under vinterperioden och för att kunna rida på redan skavd häst vid bossorna .
Långt överlägset fårskinn, då håren på ren/rådjur rör sig och skapar inget gnugg alls, så ännu bättre än fårskinn .

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
856
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag är ny linsanvändare och har bara använt linser i några månader. När jag provade ut linserna hos optiker så var det typ bara en sort...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 396
Senast: super
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
669
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama