Skav på manken

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Shadow
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 3 329
Sv: Skav på manken

SNÄLLA KÖP INTE BOGSKYDD!

Det har gett min häst tryckskada framför manken.
Bogskydden har en hård resår som nöter sen åker täckeskanten ner där resårren trycker...

Även min fick tryckskada av det:eek:. Fast han fick det över ryggen, bakom manken.
Har aldrig varit med om det förut på någon av mina andra hästar så jag blev väldigt förvånad.

Gör rent med tvål och låt lufta tills det är läkt. Köp sedan ett bra täcke! Det finns sååå mycket bra täcken idag som inte KAN skava på manken!:bump:

Hej !
Jag jobbar med hästprodukter och kanske kan ge dig lite tips.
När du köper ett täcke, prova täcket helt knäppt o ge hästen lite att äta på marken samtidigt som du sticker in din hand vid manken på täcket, då känner du om det stramar förmycket.
Halvhals kan ibland vara bättre, men man kan oxå försöka med att släppa ut på översta spännet i bogen. Man kan äveen skaffa en tjock benpad och sy grensle på ett undertäcke under tiden den behöver läka. Men troligen har du fel passform på dina täcken. Så pröva dig fram och fråga i din butik efter ett täcke som har bäst passform för ditt problem.
Om du har en bra butik med erfaren personal , så vet dom vilka täcken som sitter bäst på olika hästar. En del är smala i bogen en del kraftiga i bogen, och då har olika fabrikat olika passform.
Lycka till

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Senast ändrad av en moderator:

SNÄLLA KÖP INTE BOGSKYDD!

Det har gett min häst tryckskada framför manken.
Bogskydden har en hård resår som nöter sen åker täckeskanten ner där resårren trycker.

Jag använde bogskydd på min superkänsliga travare i två år och det var utan tvekan det bästa hjälpmedlet för att slippa från alla hennes skav!
Hon fick skav bara hon såg ett täcke på vykort ens,, suck:smirk:

Jag tycker att bogskydd är underbart, men det kanske också har med passform att göra?

kram

Tvätta med tvål och vatten. Hästsalva eller aloevera gör att det läker fortare.

Det du förmodligen måste göra är att köpa nytt täcke. Köp aldrig täcken med vanlig halsöppning utan bara de med halvhals (framåtskuret vid manken över halsen) Det är så mkt bättre. Jag kommer aldrig mer köpa vanliga täcken efter att ha sett hur mkt bekvämare det måste vara.

Fungerar allting smärtfritt nu då?

Jag delar för säkerhetens skull med mig av mina knep;)
Jag använde ett bogskydd och det var superbra!
Men trots det så fick damen skav lite här och var av all sin utrustning och då fick min bästa vän glanssprejen upp!
Jag kan säga att det nog är jag som står för halva södra sveriges glanssprejanvändning!
Jag hade till och med glanssprej under bogskyddet.:rofl:
Att sy på en bit fuskpäls på de värsta bitarna är ju också väldigt effektiv!

Hej igen !
Ser nu att alla skriver om sina bogtäcken, och tänkte ge er alla ett tips.
När ni köper täcken som ska ligga närmast kroppen på hästen.
Se till att täcket är nylonfodrat inuti hela täcket.
Då slipper ni skav, dom täckerna glider över pälsen.
Täcken med tex fleecefoder eller bomullsinnerdsida, gör att pälsen går in i fodret och knippsas av. Därför ger det skav.
Täcken med nylon innersida finns på Capriol och Horse wear täcken även en del weather beeta.

Även min fick tryckskada av det:eek:. Fast han fick det över ryggen, bakom manken.
Har aldrig varit med om det förut på någon av mina andra hästar så jag blev väldigt förvånad.

jag har bogskydd pga pållen får skav på bogen men jag har klippt bort resåren runt halsen så funkar det...
dock vet jag inte hur man skulle göra över ryggen min sitter inte alls hårt runt om men jag har inga problem där heller=)

jo jag skall köpa bättre täcken men för tillfället inte haft råd o då får det gå med de täckena jag har... nu funkar det bra då vi bara har tunna regntäcken i denna värmen..

Tvätta med koksalt lösning och smörj på helson, och sen sätt något skydd över manken t.ex en pad och täckesgjord innan du sätter på täcket.

Och sen att det får lufta sig är bra!

Jodopax är inge bra att använda överhuvudtaget använd hellre koksalt lösning!

Jag har löst det genom att kasta täckena utan halvhals och sytt fast fårskinn över manken på de med halvhals.
Han har en otrolig manke min häst;)
Så här såg han ut när jag köpte honom:eek:, nu är han 115 kilo tyngre och har börjat muskla sig, men manken är fortfarande "ganska" så uppstickande;).
100_2586.jpg

Hej igen !
Ser nu att alla skriver om sina bogtäcken, och tänkte ge er alla ett tips.
När ni köper täcken som ska ligga närmast kroppen på hästen.
Se till att täcket är nylonfodrat inuti hela täcket.
Då slipper ni skav, dom täckerna glider över pälsen.
Täcken med tex fleecefoder eller bomullsinnerdsida, gör att pälsen går in i fodret och knippsas av. Därför ger det skav.
Täcken med nylon innersida finns på Capriol och Horse wear täcken även en del weather beeta.

Jag har bara täcken som är blanka på insidan! Jag tycker dom fungerar jättebra:love: Men tyvär får min systers häst skav FAST han har täcken som sitter grymt bra på honom och är glansiga på insidan:(

kan tipsa om att när man ser att det brörjar bli skav av täcket(innan det går hål vill säga) sprayar men en rejäl med pälsglans där och sen nåt sprut varje dag, så blir det faktiskt inte skav

Använd täcken som går upp en bit på halsen, så det inte trycker på manken.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder...
2
Svar
26
· Visningar
812
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 435
Senast: Stergo
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 156
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka