Skav på manken

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Shadow
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 3 329
S

Shadow

Min ponny har skav på manken :eek: har blivit som ett sår nu och jag vet inte vad jag ska göra , har testat annat täcke men det är samma sak med det ... ge mig lite råd någon :bow: ska jag rengöra ''såret'' med typ jodopax medans jag kommer på någon lösning?

Sv: Skav på manken

Jag skulle rengöra det och smörja in med typ helosan om det inte är öppet. Sen finns det speciella "anti-skav" grejer man kan köpa och sätta på hästen. Om du kollar in hemsidan till någon hästutrustningskedja (typ Hööks eller nåt) borde du hitta en sån. Den är som en "tub" eller vad jag ska säga, i tunt elastiskt tyg, som man sätter över halsen så skyddar den där täcket kan tänkas skava i fram.

Haha, det var rätt svårt att beskriva... :angel:

det finns ingen anledning att ha på jodopax om inte såret är infekterat. se till att hålla det rent bara, och försök låta det läka ifred, håller man på och blöter upp det förlänger man bara läkningstiden.
testa ett bogskydd eller ett täcke med halv hals så skaver det ju inte just på manken.

Ta av täcket och låt det lufta tills det torkar och läker! Var glad att du bor i skåne ni har ju knappt några minusgrader att tala om :angel:

och du kan se det positiva - nu är det ju knappt några flugor...

Köp sedan ett täcke som inte skaver. Halvhals täckena kan fungera bättre men du får prova, prova och prova tills du hittar ett som fungerar bra. Bogskydd är ju bara en nödlösning för att man inte hittat rätt täcke... Lakan under så du får lämna tillbaka de täcken som inte passar....

Låt det läka ordentligt utan ridning så att inte hästen sammankopplar smärta med sadeln. Reagera nästa gång litet snabbare- avskavda hår betyder nötning så hästen slipper få sår (som dessutom tar längre tid att läka) Lycka till!

Skulle köpa täcken som går upp en bit på halsen, så man slipper få kanten som trycker på manken hela tiden.

Köp täcke med halvhals, det ligger inte alls på manken. Ett täcke med helhals ligger oftast med på manken.

Tack så mkt jag smörjer med helosam faktiskt ;) men täcket skaver av det igen lixom men ja ska kolla på bokskydd men de kostar ju lite också :smirk: men tack endå :idea::)

Taaack för alla Svar :D:D:D

Senast ändrad av en moderator:

tack men skavet sitter lixom längre fram än sadeln så de e faktiskt lungnt med det, men nu e de ju såhär att här nere i skåne har den här hästen haft täcke på sig sedan hösten och då måste man fortsätta med täcke annars blir ju hästen förkyld o de e ganska allvarligt med förkylda hästar ;)

Tack endå :)

Japps har funderat på det men ett täcke kostar ju lite också :angel:

:) tack ja har funderat på det men jag har inte alla pengar i världen att köpa ett täcke för bara för att ''testa'' om skavet går över :D men det kommer väll en jul xD:banana:

Tack så mkt jag smörjer med helosam faktiskt ;) men täcket skaver av det igen lixom men ja ska kolla på bokskydd men de kostar ju lite också :smirk: men tack endå :idea::)

SNÄLLA KÖP INTE BOGSKYDD!

Det har gett min häst tryckskada framför manken.
Bogskydden har en hård resår som nöter sen åker täckeskanten ner där resårren trycker.

Det var hos förra ägaren. Idag har han aldrig bogskydd och täcken med halvhals. Tryckskada har han inte heller. :)

Bogskydd är till för att skydda bogspetsarna från att få sin päls bort nött därför är de gjorda av nylon. Du får samma effekt av att köpa ett nylonfodrat täcke istället vilket är betydligt bättre.

INTE HELOSAN...........Det är helt förbudet att ha helosan på skav sår.
tvätta med vatten och häll på potatismjöl. låt det lufta.strunta i täcke ett tag nu när det faktisk inte är så jätte kallt än. annars är ett glansigt bogskydd (i rätt storlek) jätte bra.

:) tack ja har funderat på det men jag har inte alla pengar i världen att köpa ett täcke för bara för att ''testa'' om skavet går över :D men det kommer väll en jul xD:banana:

Är det kul att ha en häst som har sår och ont ända till jul? Har man valt att täcka hästen får man väl se till att ha grejer som passar! Nu blev jag faktiskt upprörd. Har du inte pengar själv (det finns billiga täcken, man behöver inte ha det dyraste) kanske dina föräldrar eller nåt syskon kan låna dig?

Dett är förlänge sedan redan över då jag köpte ett nytt täcke och sydde på fårskinn simsalabim borta :)

Tackar för alla bra förslag

Är det kul att ha en häst som har sår och ont ända till jul? Har man valt att täcka hästen får man väl se till att ha grejer som passar! Nu blev jag faktiskt upprörd. Har du inte pengar själv (det finns billiga täcken, man behöver inte ha det dyraste) kanske dina föräldrar eller nåt syskon kan låna dig?

det jag medade var att jag syr på fårskinn så länge och om det inte hjälper köper jag natulrigtsi ett nytt täcke

Sätt en bit fårskinn på insidan av täcket.

Håller med. Gjorde det på ett av mina täcken och det funkar suveränt. Knäpp också täcket så att det blir mindre i bogen runt halsen för då ligger det inte och trycker på manken. Går det inte kan man sy små veck för att minska storleken.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder...
2
Svar
26
· Visningar
812
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 435
Senast: Stergo
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 156
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka