Skav från sadelgjord?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare mizzcat
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 933
M

mizzcat

Vad göra åt det? Hästen har fårskinn på gjorden men skavsåren återkommer hela tiden ändå. Kan det bero på något annat, någon infektion i huden som gör den extra känslig? Han brukar även få lite skav (pälsskav mest inte i själva huden) från schabrak.

Sv: Skav från sadelgjord?

Det är ju ställen som blir varma.. och hästen blir lätt svettig där, kan det inte vara någon svampinfektion då? Pepini hade det i armbågen av sadelgjorden.. tvättade med hexocil och red utan sadel i ca 2 månader, sedan dess har vi sluppit det..

En av mina hästar brukade få skav. Men om jag spänner gjorden och sedan "drar" jag frambenet framåt så alla hudveck slätas ut.

Vår häst har haft problem med skav i armhålan till och från nästan hela sommaren. Vi tvättade, smorde och provade olika tunnlar men fick inte bukt på det. Då fick jag tipset att köpa en speciell sadelgjord där det yttersta lagret är av tyg som är lite halt, det känns nästan som nylonstrumpa (kommer ej ihåg vad det heter). Det ger ingen friktion alls och på bara ett par tre dagar så hade pälsen börjat komma tillbaks. Nu är han helt bra :banana:

Hej!

Passar sadeln hästen? Där jag jobbar har flertalet hästar sadelgjordstunnlar för att inte få skav, eftersom sadlarna ligger så dåligt och åker fram och tillbaka mest hela tiden.

/ Lavinia, vars häst har känslig päls och får skavsår av det mesta- men inte av sadlarna- för dom passar perfekt

Har också haft en häst med skav av gjordar. Provade alla möjliga varianter, läder, anatomiska, fårskinn, tunnlar osv osv osv...MEN det enda som INTE gav skav på henne var den gamla fula snörgjorden...Sen får man vara noga med att dra ut veckena som blir när man spänner som någon nämnde...

Jag har också haft samma problem med skavsår av sadelgjord stup i kvarten, tills jag hittade en sadelgjord från kieffer (finns andra märken också) det är den enda som inte ger skav. Jag har hittat en bild på den men jag vet inte hur man lägger in bilder i forumet. Den är gjord i neopren helt slät och väldigt mjuk

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 505
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
910
Senast: skogaliten
·
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder...
2
Svar
26
· Visningar
812
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
205

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka