Skav av sadeln...

M

maja300

Har ganska nyligen köpt mej en westernsadel, men hästens päls nöts bort på ryggen av den (ganska långt bak). Är det vanligt? Kan man göra något för att förebygga detta? Använder en tjock padd med "ludd" under så det BORDE väl vara ganska bekvämt och skonsamt? :confused:

Du har antagligen en sadel som är för lång för din häst. Många hästar har ganska kort rygg, det finns sadlar som är rundskurna och sadlar som är kortare än de vanliga. Just för dessa hästar. En sadel som inte passar skapar många problem så ta itu med dem direkt.
En sadel skall inte behöva "paddas " upp för att passa.
Lycka till :)

Sadeln är ganska stor, fast hästen är ganska stor oxå. 180 hög och relativt lång i kroppen (drar 165 i täcken) så jag tänkte att om inte sadeln passar honom så borde den inte passa till någon häst ;) Men du kanske har rätt... den ligger ju lite längre bak än mina engelska sadlar (som han inte får några skav av)

Det kan vara så att din sadel är för trång framtill.
Sadla hästen rid och be någon titta om sadeln rör sig i bakant "sågar" att sadeln rör sig upp & ner är OK, men inte i sidled. Med din storlek på häst kan jag lova att ryggen är tillräckligt lång.
Om det är för trångt framtill kommer sadeln att såga lite i bakant...mvh// Peter
www.dalafritid.se

Ok... tack för tips! Det ska jag kolla.
Om det visar sig att sadeln är för trång framtill, kan man då göra något åt det eller är det ny sadel som gäller?

Det kan oxå vara så att sadeln inte ligger tillräckligt stabilt utan "rör sig i sidled" (bak)
(om man har en häst som tar ganska stora steg)
Detta kan ibland uppkomma när sadelgjorden bara är fäst framtill i sadeln eller sitter långt fram "enkel riggad"

Nu är jag inte så duktig på just westernsadlar, men rent generellt så ska en sadel som passar inte behöva massa extra paddar.
Tänk oxå på att många hästar får extra lätt skav nu under pälsfällningen.

Lycka till

Om det bara är "lite" kan du padda upp lite framtill, men inte för mycket för då blir bommen hängande i luften längst fram och allt tryck blir bak på bommen. Det är inte den bästa lösningen, men många gör så, bättre än att det trycker fram.
Nu är det inte säkert att detta är problemet, men du kan ju alltid ta en titt på hur sadeln rör sig..
Peter

Hej,
Det behöver inte vara så att sadeln ligger illa. Det är ganska vanligt med pälsskav på just denna plats vid pälsfällningen. Vinterpälsen brukar vara skörare än sommarpälsen som kommer, ligger sadeln hyfsat bra kommer du inte ha skav på sommarpälsen.

mvh Eva

Pållan har fått skav av westernsadeln bak och hon har aldrig haft det tidigare(har haft henne lite mer än ett år) så jag hoppas att det är för att hon fäller nu.Funderat på samma sak som du,att hon får skav trots padd.

Hej
utan att ha sett din sadel kan jag satsa en bra slant på att skirten är hopremmade ända ut i kanten mitt bak . Om du låter en sadelmakare eller annan kompetent person ta bort remningen c:a 10 cm in från bakkant så kommer ditt skav på hästen med störta sannolikhet att försvinna. Många fabrikstillverkade sadlar är behäftade med denna konstruktionsmiss. mvh/sadelmakare

Hejsan! Jag kan säga att de flesta hästar med westernsadel som jag har träffat på har skav där bak, och det beror inte på att sadeln ligger dåligt, vet inte exakt vad orsaken är men kan bero på att den ligger och åker lite fram och tillbaka. Jag har en gul sjukhusfilt under min pad, har hjälpt väldigt mycket mot skavet!

jag har en vesten saddel från böjes som e jätte bra!!
det skaver inte als på min påle!!!
Kjöp en sån så blir det kansje bra!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 860
Senast: Hedinn
·
Western Jag har en fråga om showfiltar för westernsadel. Jag köpte en filt för att piffa upp sadeln lite med ny färg, men jag blir inte klok på...
Svar
1
· Visningar
1 585
Senast: Cilva
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 151
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama