Skav av allt!

M

malunn

Min häst får skav av allting :( när jag fick honom hade han rätt mycket över nosryggen så jag köpte "skydd" att sätta under grimman, fast nu har det dock blivit mer plus att när han har sin flughuva har han skav i nästan hela huvudet, upptäckte också att han får av regntäcket på bogen.. :(

bogskydd tänkte jag köpa men någon som har något tips på vad jag kan göra? kanske nosludd *hihi* :p

Sv: Skav av allt!

Min häst får också skav av allt. Hon får skav av ALLA grimmor utom bucas. Den är otroligt mjuk. Så köp en xtra mjuk grimma eller lädergrimma, borde oxå funka!
Undvik grimma så mkt som möjligt, t.ex. kör utan i hagen osv. Va noga med att smörja på kräm på större skav.
Ludd funkar oxå.
:)

nosludd är ingen dum ide.
det finns ju flughuvor med ludd runt kanterna, och de funkar bra på min häst som extremt lätt får skav.
grimmor med mockafoder brukar vara bra med.

Prio nr 1 är ju att ha grimman på så lite som möjligt, dvs enbart när du sköter hästen.

Sen är det bara att ludda på så mycket som möjligt om den får skav iaf.. ;)
Jag tror det kan behövas varvas mellan bogskydd och inte bogskydd, för vissa får skav av dessa också, fast på andra ställen.
Då kanske det är bättre att sy fast extra skydd just där hästen får skav? :)

Har samma problem som du. Min häst får skav av grimma och täcke. Täckesproblemet var lätt löst med bogskydd. Grimman var däremot värre, försöker att använda så lite grimma som möjligt och när hon väl har det på sig så är det med fullt fårskinnsset på. Ser hysteriskt roligt ut :angel: Har provat tonvis med olika grimmor, den ena mer mjuk än den andra men det enda som hjälper är fårskinn.
Flughuva har jag hittat en med teddykant som funkar halv bra. Försöker att bara använda den när den verkligen behövs.

Min häst får också mycket skav, och mitt tips till dig är att låta hästen vara så "naken" om möjligt. Det bästa egentigen. Skippa klippning också. Och bara så att du vet: jag använde bogskydd till min pålle för 1.5 år sedan, och det gick inget vidare. Slutade med att han fick skav på manken istället av skyddet, vilket i sin tur gjorde så att jag inte kunde rida, varken med sadel eller utan, på 6 veckor. Så var försiktig.

Har faktiskt en bucas grimma som jag köpte när jag fick honom, dock så hade han redan skav innan så det blev inte bättre iaf.. :/ fast tycker dock också att den grimman känns bra mycket mjukare än dom andra :)

Tack för alla svar :)

Blir att köra utan grimma i hagen och boxen JÄMT!
När han väl ska ha på sig den får jag sätta på en full nosluddsmundering jag med, det kan nog bli gulligt :)

Bogskydd kanske jag ska avvakta med då eftersom att ni skrev att man lika gärna kan få skav av dom med, får göra som Vita_N skrev och sy på något under täcket så att han inte får skav där =D eller så varvar jag helt enkelt!

Samma problem här, har också bucasgrimma klädd med ludd (köpte faktiskt fårskinsludd men han bara gick omkring och nös :D med det på jag fick köpa syntetiskt) växlar sen med en supermjuk flughuva och inget alls med salva runt ögonen, det fungerar bra.

Okej :) Vad har du för huva då? jag hade en med öron som han har tagit av sig någonstans i den stora hagen :angel: haha, annars har jag bara en svart utan öron men tycker att han får skav på "kindbenen" utav den även fast den är klädd med teddy i kanterna :P

Jaa du, den är ljusblå med mjuka svarta kanter och öron av nät. Det ena örat ligger förövrigt någonstans också...:)
När man tar av den är den liksom helt mjuk istf de där hårda....märket vet jag inte, ska kolla imorn.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 602
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 638
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 885
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 990
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka