Skatteverket o stallplatser

kvandi

Trådstartare
Om man vill hyra ut stallplats, lösdriftsplats eller lägenhet på gård och inte vill göra fel gentemot skatteverket -hur skall man göra då?
Måste man starta företag eller är det något man kan redovisa som privatperson i sin vanliga deklaration?

Tjänar man kanske på att ha ett företag på gården om man har inkomster i form av stallhyror och lägenhetshyra? Tänkte på momsade varor o så, man kanske kan köpa in strö, hö och gårdsprylar o dra momsen?

Hur gör Ni med era stall/gårdar? Hur kommer pengarna in och vad går de ut till?

/Kvandi som funderar över en framtid på större gård...

Sv: Skatteverket o stallplatser

Om man vill hyra ut stallplats, lösdriftsplats eller lägenhet på gård och inte vill göra fel gentemot skatteverket -hur skall man göra då?
Måste man starta företag eller är det något man kan redovisa som privatperson i sin vanliga deklaration?

Tjänar man kanske på att ha ett företag på gården om man har inkomster i form av stallhyror och lägenhetshyra? Tänkte på momsade varor o så, man kanske kan köpa in strö, hö och gårdsprylar o dra momsen?

Hur gör Ni med era stall/gårdar? Hur kommer pengarna in och vad går de ut till?

/Kvandi som funderar över en framtid på större gård...

Nej, du tjänar aldrig momspengar eftersom man alltid betalar in mer moms än man drar av i ett seriöst företag (dvs du säljer alltid för rejält mer pengar än du köper för). För att få momsregistrera sig krävs att man har ett vinstsyfte och då blir det naturligt så.

Har man en ytterst liten omfattning så är det bara att redovisa i sin vanliga deklaration som hobbyverksamhet, helt utan momspålägg och avdrag. Tänk på att spara alla kvitton in/ut om det skulle bli så att SKV har avvikande uppfattning, de kan taxera om i efterhand....

Är det större omfattning (omsättning i pengar) måste det drivas som näringsverksamhet.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 557
Senast: Bee
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 488
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 208
Senast: Johanna1988
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text... 2
Svar
28
· Visningar
5 112

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka