Skatter osv vid "hobbyföretag"

saraaandersson

Trådstartare
Jag ska ta in några hästar på in/tillridning i sommar, har än så länge 3st hästar bokade. Jag tar 3500/mån och efter jag betalat inackorderings kostnaderna har jag fått ut 2700kr per häst/mån. Alltså 8100kr/mån.
Kommer arbeta 2månader nu under sommaren, sen börjar jag studera i höst igen.
Så under hela sommaren kommer jag tjäna 16.200kr.

Hur fungerar det då med skatter? har förstått att jag inte behöver betala moms??
På skatteverkets hemsida står det att man ska deklarera överskottet. Ska jag då deklarera nästa år? eller hur fungerar det egentligen?

Sv: Skatter osv vid "hobbyföretag"

Först och främst måste jag ifrågasätta din kalkyl. Har du inga andra omkostnader? Äter hästarna bete och det är den inackorderingen du betalar för? Saker då? Sadlar, träns, borstar, bett, etc? Behöver du inte köpa någonting nytt alls?

När du deklarerar nästa år tar du upp denna inkomsten som en extra inkomst helt enkelt. Ifall det nu är så att du verkligen tjänat 16.200:- på det hela, så lägger du helt enkelt till den inkomsten under hobbyverksamhet.

Fast utrustningen skickar man väl med sin häst när man skickar den på tillridning? Om jag skickar min häst på tillridning så köper väl inte tillridaren utrustning till den?

Tack så mycket för svar! :)

I inackorderings kostnaderna ingår all grovfoder och eventuell kraftfoder & mineraler.
Sadel äger jag själv, men skulle den inte passa på någon häst finns det andra att låna. Olika träns & bett har jag också själv, samt borstar. Så nej, jag har inga andra omkostnader än inackorderingen :)
Skoning och eventuella veterinärvårds kostnader står ägarna för.

Alla brukar inte skicka med utrustning. Jag själv vill inte att ägarna skickar med saker då det finns ca 70 andra hästar på gården och det finns risk för att man tappar bort ex. grimmor & borstar. Även om jag själv har koll på sakerna så har inte alla andra det på gården ;)

Jag använder helst min egna sadel då jag har problem med ryggen till och från, och får helt enkelt ont i ryggen om jag sitter i "fel" sadel som inte passar mig. Har andra alternativ på sadlar också som jag kan låna (som passar mig), om min sadel inte skulle passa på hästen.

När du deklarerar gör du schablonavdrag för egenavgifterna, de påförs sedan nästa års skatt, schablonen är c:a 25% sedan egenavgifterna ser du när skattemyndigheterna skickar ut deklarationen nästa år...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 694
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 716
Senast: Efwa
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 021
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Jag behöver lite kloka bukefalos-funderingar om hur jag ska/kan göra och tänka i situationen jag är i nu. Det är ohållbart som det är...
2
Svar
20
· Visningar
4 628
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?