Skatt på solel, varför?

Jag skulle vilja föreslå en ny skatt: Skatt på skosulor. Helt enkelt för att man förbrukar energi när man går då borde det vara en energiskatt på sulorna. Det ligger säkert i "pipelinen" efter det kommer skatt på luft .....

Varför? Jo därför att stat och regering bestämt att landet ska leva över sina tillgångar, det går alltid att lugga av folket mera pengar om det kniper,,,,,,,och just nu är det många hitte-på-avgifter som ska finansiera flyktings och integrationsvansinnet som körde i diket för länge sen.

Ni må kalla mig rasist eller vad som helst, jag ser mig själv som realist. Man kan inte ta pengar som inte finns och gödsla med oavsett hur god tanken än är och oavsett hur behjärtansvärt syftet är, nånstans tar det stopp.
Det är stopp nu :up:

Du kan kalla dig själv vad duvill. De pengar som går ut i bidrag till de mest behövande i Sverige, stannar i Sverige framförallt. Sverige har först en moms på 25% på allt och hyror och mat stimulerar företag i Sverige. De pengar som skickas till behövande familjer och släkt utomlands går "väldigt rätt" dvs inte till administratörer och potentater utan till rena behov, en form av träffsäkert utvecklingsstöd. De företag som sysslar med denna verksamhet ger jobb i Sverige ofta på landsbygden. Allt detta ökar BNP och ger ett rikare samhälle i stort.

Berätta istället för mig hur det gynnar miljön att köpa utsläppsrätter men ändå ta upp kolet. Varför inte låta brunkolet ligga? Vem i hela friden tjänar pengar på utsläppsrätter? Jag slår vad om att dessa pengar stannar inte i Sverige utan går utomlands till stora ekonomiska aktörer utan hänsyn till Sveriges framtid eller BNP. Jag tycker att detta är ett otroligt slöseri. Varför? För att cykelreparatören ska få bidrag?

Vem tjänar pengar på att sälja utsläppsrätter?
Fråga Frigolit, det var ju han som kom på det

Kan nån förklara vad som är bra med den nya skatten på solel? Jag fattar inte.

Det finns inget som är bra, men förklaringen är Björklunds och fp/liberalernas kärnkraftsfanatism

Skatten på kärnkraft, som är en av de få skatter som i princip är destinerade, är till för att betala slutförvaret och försäkringspremien (eftersom kärnkraftverk inte går att försäkra), den vill FP och gärna moderaterna och delar av sossarna (läs löven) ha bort.

I förhandlingarna så kan alla egentligen släppa allt, utom FB som vill göra det omöjligt som i Tyskland, att stänga alla kärnkraftverk, så då slänger man in skatt på solkraft i högen. För att göra det olönsamt för Vattenfall (statligt) att satsa massivt på sol. Och för all del alla andra med kapital och vilja. MP får igenom det småskaliga.

När FP inser att solkraft och alternativ kan bli lönsamma i alla fall, lämnar men överenskommelsen, men skadan är redan skedd.

M och S skulle nog kunnat leva med mer skattefri solkraft även om de genetiskt är för allt som är dyrt, storskaligt och "industri" men blir lite nöjda med att FP står och håller engergiöverenskommelsen i atomhanden.

MP och V fick väl vad de orkade, Centern har ju redan gett upp.

Jag har också undrat över detta. Det enda inlägg i tråden som liknar ett svar på @MissFideli s fråga är det om anpassning till eu. Finns det någon som vet mer om det?

Nej det är ingen anpassning till EU, eller rättare sagt som med EU allt kan tolkas, förhandlas eller skitas i. Det är mest en önskan från de stora energibolagen att få fortsätta som förut. Det skulle ju vara lite jobbigt för Eon och Vattenfall om stora kommuner och kunder plötsligt inte var köpare utan säljare.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 041
Senast: Presto
·
Juridik & Ekonomi Jag misstänker att min nya arbetsgivare drar bort för lite skatt på min lön, skillnaden mellan min egen ungefärliga beräkning och vad...
Svar
18
· Visningar
836
Senast: MiaMia
·
Samhälle Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
6 512
Senast: EZMK
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
947
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar