Skatt på solel, varför?

Kan nån förklara vad som är bra med den nya skatten på solel? Jag fattar inte.

Därför att staten kan? :meh:

Naturligtvis ska man betala skatt om man säljer el men det kvittar ju hur den elen är tillverkad. Att tvingas betala för el man använder själv är ren och skär idioti. Tur nog går ju de små anläggningarna fria men det blir inte roligt för bostadsrättsföreningar med större anläggningar.

Det är väldigt mycket som sossarna och miljöpartiet hittar på som är rent befängt. Bara att skylla på alliansen som excempel, när det gäller skatten för pensionärer och arbetslösa.Miljöpartiet ger ju grönt kort att sälja brunkol, så vem är förvånad? :meh:

Varför? Jo därför att stat och regering bestämt att landet ska leva över sina tillgångar, det går alltid att lugga av folket mera pengar om det kniper,,,,,,,och just nu är det många hitte-på-avgifter som ska finansiera flyktings och integrationsvansinnet som körde i diket för länge sen.

Ni må kalla mig rasist eller vad som helst, jag ser mig själv som realist. Man kan inte ta pengar som inte finns och gödsla med oavsett hur god tanken än är och oavsett hur behjärtansvärt syftet är, nånstans tar det stopp.

Kan nån förklara vad som är bra med den nya skatten på solel? Jag fattar inte.
Hur kan ett parti som kallar sig miljöpartiet medverka till denna skatt är en gåta. Vi och våra grannar var på gång att installera större anläggningar på våra perfekt lutande, söderliggande ladutak men avvaktar. Sedan flera år har jag dessutom ansökt om bidrag från länsstyrelsen till en mindre anläggning,<255 kW, det händer ingenting i den kön.

Helt sjukt att betala skatt när det är för egen användning.

Hittade även detta när jag läste runt,
"Skatten på förnybar elproduktion är en förändring av en redan befintlig punktskatt. Ändringen görs för att inte vara i strid med EU:s konkurrensregler."
Tror nog det finns tillräckligt med sol för hela värden utan att ta behöva tänka på konkurrens om solen. :angel:

Varför? Jo därför att stat och regering bestämt att landet ska leva över sina tillgångar, det går alltid att lugga av folket mera pengar om det kniper,,,,,,,och just nu är det många hitte-på-avgifter som ska finansiera flyktings och integrationsvansinnet som körde i diket för länge sen.

Ni må kalla mig rasist eller vad som helst, jag ser mig själv som realist. Man kan inte ta pengar som inte finns och gödsla med oavsett hur god tanken än är och oavsett hur behjärtansvärt syftet är, nånstans tar det stopp.
Du kan kalla dig själv vad duvill. De pengar som går ut i bidrag till de mest behövande i Sverige, stannar i Sverige framförallt. Sverige har först en moms på 25% på allt och hyror och mat stimulerar företag i Sverige. De pengar som skickas till behövande familjer och släkt utomlands går "väldigt rätt" dvs inte till administratörer och potentater utan till rena behov, en form av träffsäkert utvecklingsstöd. De företag som sysslar med denna verksamhet ger jobb i Sverige ofta på landsbygden. Allt detta ökar BNP och ger ett rikare samhälle i stort.

Berätta istället för mig hur det gynnar miljön att köpa utsläppsrätter men ändå ta upp kolet. Varför inte låta brunkolet ligga? Vem i hela friden tjänar pengar på utsläppsrätter? Jag slår vad om att dessa pengar stannar inte i Sverige utan går utomlands till stora ekonomiska aktörer utan hänsyn till Sveriges framtid eller BNP. Jag tycker att detta är ett otroligt slöseri. Varför? För att cykelreparatören ska få bidrag?

Vem tjänar pengar på att sälja utsläppsrätter?

Som sagt, problemet är att kolkraftverkeägarna gnäller på att solenergin inte behöver betala skatt, när de själva är tvungna.

Du kan kalla dig själv vad duvill. De pengar som går ut i bidrag till de mest behövande i Sverige, stannar i Sverige framförallt. Sverige har först en moms på 25% på allt och hyror och mat stimulerar företag i Sverige. De pengar som skickas till behövande familjer och släkt utomlands går "väldigt rätt" dvs inte till administratörer och potentater utan till rena behov, en form av träffsäkert utvecklingsstöd. De företag som sysslar med denna verksamhet ger jobb i Sverige ofta på landsbygden. Allt detta ökar BNP och ger ett rikare samhälle i stort.
Du glömde tydligen att dom som väntar på uppehållstillstånd inte får göra ett handtag i samhället utan tvingas sitta och mögla bort på ett boende eller ett förvar, vidrig människohantering enligt mig och hur man kan kalla detta för ett humant liv är för mig en gåta. Snacka om att kasta bort både pengar och människors livskvalitet.

Berätta istället för mig hur det gynnar miljön att köpa utsläppsrätter men ändå ta upp kolet. Varför inte låta brunkolet ligga? Vem i hela friden tjänar pengar på utsläppsrätter? Jag slår vad om att dessa pengar stannar inte i Sverige utan går utomlands till stora ekonomiska aktörer utan hänsyn till Sveriges framtid eller BNP. Jag tycker att detta är ett otroligt slöseri. Varför? För att cykelreparatören ska få bidrag?

Vem tjänar pengar på att sälja utsläppsrätter?
Naturligtvis ska pengarna pumpas ut i nåt svart hål till nåt obskyrt projekt,,,,,,,,som sen ofta visat sig vara nåt helt annat men då har någon driftig "entreprenör" redan dragit med stålarna.

Jag är på G med solcellsanläggning MEN det ska staten inte bry sig om för den är min och bara MIN. Solcellerna står i boden, vinterns projekt blir att tillverka en MPPT-regulator och reglerutrustning i elektroniklabbet och där har inte staten nån insyn.

Väntar bara på att det kommer skattekrav på de grönsaker och frukt du odlar själv för eget bruk...
Snart kommer det väl kontrollanter och räknar hur många fruktträd och bärbuskar man har och kollar storleken på dom. "Men jag använder inte frukten eller bären, jag köper min sylt och saft." "Spelar ingen roll, du har MÖJLIGHETEN att ta till vara frukt och bär så här är ditt extra skattepåslag!"

Snart kommer det väl kontrollanter och räknar hur många fruktträd och bärbuskar man har och kollar storleken på dom. "Men jag använder inte frukten eller bären, jag köper min sylt och saft." "Spelar ingen roll, du har MÖJLIGHETEN att ta till vara frukt och bär så här är ditt extra skattepåslag!"

Precis som när man har ett tv skal men inte själva elektroniken för den åkte man till återvinningen med och använder skalet till teaterdockshower. Så får man endå betala tv avgift....

Precis som när man har ett tv skal men inte själva elektroniken för den åkte man till återvinningen med och använder skalet till teaterdockshower. Så får man endå betala tv avgift....
Där har du fel, du får inneha en tv och även använda den som dataskärm utan krav på att betala licens bara mottagarmodulen är bortplockad. Det är mottagarmodulen som bestämmer att det är en licenspliktig apparat.

McG - som är 100% säker på detta då jag kan regelverket utan och innan.

Där har du fel, du får inneha en tv och även använda den som dataskärm utan krav på att betala licens bara mottagarmodulen är bortplockad. Det är mottagarmodulen som bestämmer att det är en licenspliktig apparat.

McG - som är 100% säker på detta då jag kan regelverket utan och innan.

Jag är övertygad om att du kan däremot är jag inte övertygad om att tvlicens "försäljarna" kan den alternativt skiter i det.

Inte finns det mycket "miljö" kvar i Miljöpartiet (om det någonsin funnits nån).
Vore kul att höra från deras väljare vad de tycker så här långt. (33% här på Buke t.e.x).

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 041
Senast: Presto
·
Juridik & Ekonomi Jag misstänker att min nya arbetsgivare drar bort för lite skatt på min lön, skillnaden mellan min egen ungefärliga beräkning och vad...
Svar
18
· Visningar
836
Senast: MiaMia
·
Samhälle Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
6 512
Senast: EZMK
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
947
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar