Skänkelvikningar

N

nixa 324

Om man har en omusklad häst, är det då stärkande eller dåligt att träna skänkelvikningar?

Sv: Skänkelvikningar

skänkelvikninger är ffa lösgörande. om hästen är otränad så kan man rida med väldigt liten tvärning.

skänkelvikninger är ffa lösgörande. om hästen är otränad så kan man rida med väldigt liten tvärning.

Låter som att det är bra att göra det då? Så länge man gör det på rätt sätt?

Då är det bättre att rida svaga öppnor och slutor, där hästen trampar in till tyngdpunkten, i skänkelvikningar trampar hästen förbi tyngdpunkten.

är hästen ung eller icke igång satt.
har den varit skadad? har du då ett igångsättningsschema?

i min mening hör sidovärtsrörelser till sedvanlig gymnastikridning och kan gott och väl ridas på en omusklad häst. men jag skulle inte göra det på en häst under igångsättning efter skada.

Svårighetsnivån kan ju anpassas ganska mycket beroende på tvärning, hur samlad hästen rids och hur länge du håller på med skänkelvikningar.
När jag rider lektion brukar vi rida en övning med en 10metersvolt i hörnpasseringen, sedan öppna längs långsidan och skänkelvikning från kvarts- eller medellinjen ut till andra långsidan. Det är ju främst en lösgörande/samlande, övning men som jag ändå anser stärkande - en lösgjord häst har ju också mycket lättare att jobba på rätt sätt och därmed bygga muskler.

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 744
Senast: Nevermind
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En till synes enkel övning, men i vardagsträningen kan skänkelvikning på volt göra stor nytta. C-tränare Helena Reje vägleder genom...
Svar
0
· Visningar
325
Senast: Gunnar
·
Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
732
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En stärkande gymnastikövning som även tränar upp hästens smidighet i hoppningen. Det är vad Peder Fredricson delar med sig av i detta klipp.
Svar
0
· Visningar
137
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka