Skänkelvikningar! Någon mer?

Lancet

Trådstartare
Har ni någon rörelse som helt enkelt inte är ''er'' rörelse?

Jag har skänkelvikningar! Det fungerar helt enkelt inte:o Jo visst asså jag kan göra skänkelvikningar o så, men det fungerar inte alls lika bra som allt annat jag har 100 gånger lättare för öppnor o slutor, de är inga problem, jag har mkt lättare för att få en häst som varken kan öpnnor, slutor eller skänkelvikningar att lära sig att göra bra öppnor o slutor än vad jag har för att lära den att göra bra skänkelvikningar.

Jag funderar ibland på varför? Jag tror att en av anledningarna är att man inte har hästen lika inramad i skänkelvikningar.. fast jag vet inte..

nu vill jag veta vad ni har bekymmer med, så kan vi ju lösa det tillsammans sen ju, :D

Sv: Skänkelvikningar! Någon mer?

Äsch!
Du behöver väl inte rida sk. vikning längre.

Du rider ju mkt framåt, då borde sk. v . oxå bli bra

Jag har superduperproblem med bakdelsvändning till vänster:o :o
Jag är svag i vänster sid aoch viker mig väldigt lätt i midjan vilket ju inte gör det lättare för den satckars pållen:crazy:

Ska gå på semester nu, får passa på att öva....

det låter löjligt, men jag har jätte problem med galoppfattningar, jag får bar inte till det så som jag vill, vist kan jag fatta galopp, inte så alltså, men det blir inte så bra som jag vill bara... störande då min häst har ricktit bra galopp...

Jag har oxå problem m galoppfattningar, misstänker själv att det kommer av mina ledproblem o balans o sits som försvunnit iom skadan. Jag kan helt enkelt inte "sitta till"

Framdelsvändningar har jag aldrig förstått mig på, sen red jag en lektion i westernridning och med den synen de ser på saker o ting så blev det helt plötsligt lätt:crazy:

avsaktningar:crazy: dom blir nästan alltid katastrof hur mkt jag än nöter:(, men öppnor och slutor blir alltid jättebra:love:

Hej!

Jag kan inte få till en öppna hur gärna jag en vill!

Sluta däremot är inga problem alls..
Konstigt..

/ Lavinia

slutorna har jag svårt för. Har iof inte tränat så mkt på det, men hur svårt kan de va? öppnorna är ju görsmidiga att få till..

Jag kan inte heller rida skänkelvikning..... jag fattar inte heller varför. Jag var bra på det när jag lärde mig det på ridskolan för 1200 år sedan men när jag sedan lärde mig öppna och sluta så försvann skänkelvikningen.

När jag gör det till vänster så är det som om mitt höger ben är lamt och bara hänger rakt ner..... det är som om signalen från hjärnan inte går fram. Jäkligt konstigt.

Jag håller med om skänkelvikningar jag har tuggat fradga över dessa särskilt åt höger i flera år.

Sedan var jag ju då på min clinic, och talade om att jag hade problem med skänkelnvikning undan höger skänkel samt höger öppna, samt behålla högergaloppen - så att han inte byter.

Så sa den lilla underbara kvinnan; lyft bröstbenet - och sedan vrid axlarna (förberdelse för höger öppna och höger galopp fattning)

Och det verkar som det där lilla lyftet får fatt i slackande muskler så att kroppen fungerar som en enhet ,
- och voila - var är problem med skänkelviktning och vika sig i midjan

Jag går åt vilket håll du vill säger kusen :D

( men det har väl tagit tio år innan rätt instruktion (lyft bröstbenet) fick det att klicka till) :D

Jfrelin skrev:
Jag kan inte heller rida skänkelvikning..... jag fattar inte heller varför. Jag var bra på det när jag lärde mig det på ridskolan för 1200 år sedan men när jag sedan lärde mig öppna och sluta så försvann skänkelvikningen.

När jag gör det till vänster så är det som om mitt höger ben är lamt och bara hänger rakt ner..... det är som om signalen från hjärnan inte går fram. Jäkligt konstigt.

precis så upplevde jag det :)

jag vet inte om ditt problem är samma som mitt, men i mitt fall var det så at jag var så stark i högerbenet; så att när jag la till högerskänkel som sidförande så flyttade jag mig själv en centimeter i sidled i sadeln, och tog sedan i lite mer...:angel:
Samtidigt så ville jag ju väldigt gärna till väster så jag tog i med midjan i stället :o
Vek mig :o
- hamnade efter i rörelsen :angel: Vikten sa höger

Och såg bokstavligt talat inte klok ut:o

*kryper under en filt och gömmer mig*

Med detta 'lyft' så sitter _jag_ i hop - och flyttar jag bara bröstkorgen en liten aning i förväg , och tänker sidfröande - så rinner vi i väg så fint som vatten

Jag tycker att det är fascinerande att ett litet 'rätt tänk' kan göra så mycket

Senast ändrad:

skönt att höra att man inte är ensam :angel:

ska pröva det med att flytta bröstkorgen istället, upplever också det lite som du skrev att man vill så mkt så man trycker ännu mer, dock har jag svårare för den undan vänsterskänkel.. ska pröva när jag rider

tack för tipset!

Det går faktiskt bättre när jag tänker lite mer mot öppna, sidförande blir liksom inte lika stark då. Men nu kan jag göra det om jag rider riktigt riktigt sakta i bekvämlighetstrav.

Jag förstår precis vad du menar

Jag skrev inte det men själv måste jag fokusera jättmycket på ytter överskänkel (som håller mig kvar) och att tänka bakåt - nedåt med höger häl.

Men som sagt mina har varit garanterat fuuulast.:o

För att nu inte tala om att jag inte orkar hålla mig i rätt balans i jordbävningen på nordisen i höger galopp.
Slappnar jag av det allra minsta så byter han
* jag skäms och kryper under filten igen *

:D

Har man svårt för öppnorna och inte slutorna så kan det vara så att man inte har riktigt koll på hästens bogar.

Jag håller med om att skänkelvikning är svårt att hitta takten och frammåt drivningen på samma gång.

Ofta tvärar nog hästen rätt, men jag litar inte på det utan joxar.

Jag kan omöjligt göra en bakdelsvändning åt vänster.
Skjuter ut hästens yttrebak men min kropp, hjärnan och kroppen synkar inte alls.

:crazy:

Jag tycker man kan avskriva skänkelvikning helt, den rörelsen är helt onödig:D Hur är det meningen att man ska hålla reda på så många saker på samma gång?

I Tyskland rider men endast skänkelvikning i skritt passar mig perfekt.

Jag har också svårt för skänkelvikningar.. Det ändå jag har svårare för är bakdelsvändningar/skrittpiruetter.. Det kommer jag nog aldrig att lära mig ..:crazy:

har sv¨årt för slutor på diagonal, haha...det är ju helt omöjligt :o det går på alla andra ställen i ridhuset men på diagonal är det jättesvårt, skänkelvikningar till vänster är också svårt...that's odd.

Kan man inte få bidra med något man tkr är lite enklare? Annars blir mitt inlägg så himla långt - om jag ska börja rabbla upp allt jag tkr är svårt?

För mig och min knäppkropp är slutor, bakdelsvändningar och skänkelvikningar minst dåliga!

(Minst bra: avsaktningar, galoppfattningar, öppnor).

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 465
Senast: Nevermind
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
799
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
817
Senast: Hermelin
·
Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka