Skänkelvikning i trav

Ewelina

Trådstartare
Min häst kan inte skänkelvikning i traven (utför den perfekt i skritten), framförallt inte när jag flyttar för vänster mot höger. Jag har själv svårt för vänster och får inte alltid ihop hjälperna, men det funkar att flytta för höger mot vänster, kanske inte en helt perfekt skänkelvikning men han flyttar iaf. När jag rider på hästar som redan kan skänkelvikning i traven så går det utmärkt för mig att få till en fin men hur ska jag lära min häst hur han ska göra? Han verkar mest förvirrad när jag börjar be honom att flytta för vänster :( Har tränat på detta för min tränare men det slutade bara med att hon var tvungen att sitta upp och göra det på honom (med en massa bråk, galoppfattningar och arg häst:angel: ) Så vad ska jag göra för att lära honom? Vilket är bästa sättet?
Mvh Ewelina

Sv: Skänkelvikning i trav

Min är lite lakadan, i skritt flyttar hon för enbart vikthjälper (brukar dock lägga till lite skänkelhjälp också för att kommandona ska bli samma) i trav går det desto sämre. ;) Om Rumpnissen inte rider till 100 % så blir det pannkaka.

Vad det handlar om på min häst är helt enkelt att det är för jobbigt, det tar imot, det går för tungt = är inte roligt. Då struntar man i det. ;) Eller så gör man det högst motvilligt.

Jag börjar alltid flytta i skritt, med massor av beröm. Sedan jobbar jag med flyttningar i riktigt sakta trav. Där hon är lätt att rida för säte (stooor trav annars) Jag försöker variera var jag flyttar, inte på samma ställe hela tiden- då går hästen gärna imot från början. Jag brukar "lura" henne att flytta sig när hon inte är bered och berömmer i massor.

Så:

*SAKTA (så jag hinner ge exakta och små hjälper)¨
*Varierat (inte på samma plats hela tiden
*Inte göra för många gånger
*Blanda in sidorörelsen i andra övningar

Alltså, jag fick lära min förra häst detta och det tog ett tag innan skänkelvikningen blev hyffsad i traven. Gör mycket framdelsvändningar (om han kan detta) och öva lika myket i båda hållen. Gör också mycket vanliga skänkelvikningar i skritt.. t ex vänd snett igenom, raktrikta hästen ibörjan, ställ hästen och flytta... med mycket träning kommer det säkert även funka i traven till slut också! Funkade på min häst.

Med tanke på att din tränare har testat borde hon väl ha en plan för hur ni ska nå målet med att göra skänkelvikningar åt båda håll - fråga henne. Betalar man för att få hjälp så ....

Låter lite som min ena häst. Hon har varit svagare i höger bak än vänster bak och har därför haft jobbigt sätta under sig höger bak. Vi har fått jobba mycket med svaga öppnor utmed långsidorna för att stärka bakbenen.

Jag skulle börja med öppna, om den inte förstår sidförande ordentligt. Med fördel "förvänd" öppna, dvs du riktar hästen inåt mot yttersidan av paddocken/ridhusväggen, och flyttar undan den för ytter skänkel. det blir mkt lättare för hästen att förstå och den får stöd av väggen och lättare för ryttaren att ha koll på nya ytterbogen.

flytta bara mkt kort sträcka - ngra steg, mest så att du känner att hästen "tänker" flytta - ge eftergift och rid fram igen. se till att ngn är med och hjälper dig när du övar på detta.

Mvh/Helena

Har tränat på detta för min tränare men det slutade bara med att hon var tvungen att sitta upp och göra det på honom (med en massa bråk, galoppfattningar och arg häst:angel: ) Så vad ska jag göra för att lära honom? Vilket är bästa sättet?
Mvh Ewelina

Lyckades din tränare då?

Men nöd och näppe gjorde hon det, min häst blev rent ut sagt förbannad när det var någon han inte kände som satt upp på honom och dessutom tvingade honom att göra ngt konstigt med benen som han inte fattade ;)

Sen när man väl har fått honom att göra skänkelvikning i traven, så är han helt underbar. Alla stelheter släpper och han bjuder framåt och jobbar verkligen. Men det krävs vääääldigt mkt för att han ska göra skänkelvikning i trav och iom att min svaga sida är vänster (hästens med) så när man ska flytta mot höger i traven så får inte jag ihop hjälperna på samma sätt som när jag flyttar åt vänster :( allså, det är både mitt och "hans fel" (skyll aldrig på hästen) att det inte fungerar, jag är för svag / får inte ihop hjälperna och han blir förvirrad och börjar bråka :crazy:

Vänd in på medellinjen o rid "åt fel håll", så att du kommer ut i samma varv.
Då är hästen redan ställd åt rätt håll.
Felet som man oftast gör att man använder innersk. för mkt.
Använd ytter mer, för att bibehålla rak häst o att den inte sackar- Tänk framåt.

hade samma problem med min, tills jag slutade vara så tydlig med skänkeln.... :p jag tyckte ju att han inte förstod, men problemet var att jag störde honom med att göra för mkt. nu använder jag inte skänkeln alls, flyttar endast för vikten. vill jag ha mer tvärning så använder jag höften och går med i rörelsen.

nu gör han jättefina skänkelvikningar. :D

Fast det är just det att han kan det inte alls, han har aldrig fått lära sig att man flyttar i traven :crazy: Det är som att han trasslar ihop benen och vet inte vart han ska ta vägen ungefär ;) Kan inte förklara

Jag tycker det låter som du kräver för mycket helt enkelt. Börja om från skratch så hästen hänger med.

Jag började flytta min häst sidvärts när hon var riden ordentligt i ett par månader. Första övningen red jag på 20 m volt i trav, på den öppna delen saktade jag av till skritt, gjorde en enorm framdelsvändning, bytade varv och kom fram i trav igen. Så höll jag på till hon förstod. Framdelsvändningen hade säkert en diameter på 6-7 m, minst. Handlade mest om att göra en vändning med uteskjuten bakdel.

När detta började fungera så flyttade jag henne sidvärts under skogsritter. Tog med ett långt spö (rider aldrig med spö annars) och flytta sidvärts över vägarna. Flyttade enbart med sitsen och förstärkte med spöt, den sidförande skänkeln låg bara intill lite mer än den andra. Detta gjorde jag i skritt till jag kunde rida höger vänster skänkelvikningar med bara ett par steg rakritning i mellan för enbart vikten. Sedan började vi göra samma sak på ridbana. Först för ett par veckor sedan började jag göra precis samma sak i SAKTA trav. Det viktiga är att behålla rakheten och när det skiter sig är det uteslutande jag som följer med med vikten för dåligt.

Ingen häst är obeängen att göra skänkelvikning och ingen häst är obenägen att förstå rätt hjälpgivning. Därimot är nya gymnastiserande övningar alltid jobbiga.

Det är det att min häst är riden i 5år och är inriden av min syster, han kan i skritt och nu har jag även börjat göra från marken, lägger tryck i sidan på honom, tar i tygeln på samma sida och säger "flytta".. Det funkar ganska bra och om jag har tur så börjar han lyssna på kommandot flytta (kombinerat med hjälperna) ;)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 869
Senast: agnes27
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 833
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 184
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar