Skänkeldöv

Wysiwyg

Trådstartare
Hur jobbar man upp en häst som är TOTALT skänkeldöv i början av ridpasset?

I början är han FRUKTANSVÄRT ouppmärksam (eller rättare sagt skiter i mig). Jag kan få kicka (banka) 2-4 gånger innan han ens överväger att röra på sig frammåt. Spö har han respekt för, och skärper sig genast bara man har det i handen, men det ska inte stå och falla med spöets vara eller icke vara.

Det är inte så att jag behöver kicka en gång, utan VARJE gång jag vill ha en reaktion de första 20 minuterna. Om jag inte har spö dvs.

I slutet av passet när han har blivit lite mer lösgjord är han känslig, men jag vill ha honom känslig i början också :p

Sv: Skänkeldöv

Hur gammal är din häst?

Jag har en 5½ åring och hon är inte skänkeldöv då, vissa dagar är hon Väldigt framåt och glad (mer uppe i luften en på marken :p ) men ibland är hon seg som en jag vet inte vad.. Men jag brukar ha dressyrspö när jag rider, jag ser inget fel i det. Målet ska ju visserligen vara att rida utan det , såklart. Men jag brukar göra såhär, först försöker jag göra övergångar (t.ex. skritt till trav) med sätet. Får jag ingen reaktion då så använder jag min underskänkel. Får jag ingen reaktion då så använder jag spöet (använder som sagt dressyrspö och har det så jag kan snudda vid skänkelläget) . Målet är ju såklart att få en häst som hela tiden är så lyhörd så att hon kan lyssna på bara viktshjälperna men vissa dagar är hon inte på humör, har helt enkelt inte lust osv. och i stället för att sitta och 'små gnaga' med skänklarna hela tiden så använder jag spöet när det behövs för att få en reaktion direkt, jag kan ju inte vänta 5 minuter på att min häst t.ex. ska göra en övergång från skritt till trav. Däremot är jag noga med att berömma och prata med henne så hon får positiv respons direkt sedan när hon går på framåt.

Sedan är det också så oftast att när man verkligen kommer åt henne ordentligt, hon trampar under sig, höjer ryggen osv. dvs. går i en korrekt form med bra bärighet, då tycker hon ju att det är jobbigt och därför kan hon 'sega till ' väldigt. Dock tror jag att det kommer bli bättre med tiden, då hon behöver få bättre kondition och ork just nu och mer muskler osv.

Min häst har också blivit riden mycket redan i tidig ålder så jmf vis med andra unghästar tror jag att det är därför som hon kan vara så 'nonchalant' och inte ta skänkeln ibland. Men ja, det går framåt i alla fall. :D

Jag hade en häst som var sådan, fast kanske inte lika illa ... Men i början av passet var han seg och ouppmärksam. När han var lösgjord var han fantastiskt lyhörd för alla hjälper. Min dressyrtränare red honom en gång och sa att det var en av de mest ridbara hästar hon suttit på.

För att få igång honom brukade jag göra mycket övergångar och lägga in galopp tidigt i passet för att han skulle bli varm och vaken. Sedan är det viktigt att vara konsekvent, tar han inte skänkeln ska han veta att det är fel - varje gång. Man kanske får vara lite brutal först för att få en reaktion, men det ska vara rättvist och konsekvent.

Han är 10 år :) Han är känslig för sitsen, när det gäller att sakta av :p Att samla och öka är han inte så förtjust i, men så har han ju inte så bra kodis eller muskler än, men lyssna på skänkeln måste han ju ändå..

Jo jag vet, men det hjälper liksom inte. Jag har iofs inte testat att riktigt använda spöet eftersom att han går fram bättre när jag har det i handen, så då behöver jag bara peta med det. Han förstår skillnaden mellan när jag har spö och inte :(

Han är 10 år :) Han är känslig för sitsen, när det gäller att sakta av :p Att samla och öka är han inte så förtjust i, men så har han ju inte så bra kodis eller muskler än, men lyssna på skänkeln måste han ju ändå..

Jag tror du ska rida mer grundridning innan du tänker på att samla och öka mm.

Hästen måste vara avspänd och arbeta villigt framåt. Är den lite seg i början så prova att galoppera fram istället för att trava tex. Du kan använda spö om det behövs någon gång.

Arbeta omväxlande, olika vägar och inte samma hela tiden. Växla tempo ofta, vänd över ridbanan, sysselsätt hjärnan.

Det är inte skänklarna egentligen som ska driva fram honom, när han är avspänd ska han jobba framåt själv, av egen maskin.:idea:

Sitt inte och kläm med skänklarna, slappna av själv i kroppen. Hellre peta till med spöt en gång än skänklarna hela tiden.

Vad är det för häst du har?

Var petar du med spöet då? Eller spelar det mindre roll?

Jo jag vet, men jag måste ju få honom frammåt öht ;) Kan få kicka några gånger innan det ens blir trav. Samlingen har jag inget behov av att ha än, då han inte orkar, så det är oschysst att kräva för mkt.

Galoppen är nästan ännu värre än traven, då han tycker att den är jättejobbig, och börjar ofta bocka efter bara två långsidor..

Jag är van att rida en VÄLDIGT självgående häst, som jag i princip bara red med sitsen, tog man öht med skänklarna i henne blev hon väldigt upprörd, så jag antar att jag måste anpassa min ridning också, och att jag kanske upplever problemet större än vad det är..

Han är inte min häst, men min (förhoppningsvis blivande) halvfoderhäst. Han är 10 år, import från Estland. Hoppehäst, 185 cm i mkh. Har stått ett längre tag (pga förra ägarens sjukdom) innan han kom till Sverige, och då ägaren inte är så duktig har han inte konditionstränats någonting alls förrän jag har börjat rida honom nu..

Senast ändrad:

Det hänger säkert ihop med hans dåliga kondis också, plus att han vant sig vid att han inte behöver lyssna för det "händer" inget. Du kanske skulle rida ut och göra galoppintervaller?

Jo jag ska göra det, så fort jag har vant honom med att gå genom tunneln.. För att komma ut i skogen från stallet måste man gå genom en tunnel under en stor väg, och det tar ett tag för hästarna att vänja sig vid detta. Han har bara varit genom tunneln 2 ggr, och ingen av dem med ryttare, men han blir bara bättre och bättre :)

I Estland reds han av stora starka gubbar, med graman och långa sporrar, så han är ju van att ridas på styrka och tvång. Så när en 60-kilos tjej med mjuk hand sätter sig på honom vet han nog inte riktigt vad som krävs av honom heller, då jag inte är särskilt stark.

Men när han förstod att jag inte skulle tolerara att han bockade i traven, hängde sig i handen, sprang ifrån mig eller vinglade överallt med rumpan blev han faktiskt riktigt trevlig, trots att han var lite förvirrad, stackarn :love:

Mitt sto kan låtsas bli skänkeldöv ibland :angel:
Detta sker dock endast i början av passet, och då föredrar jag att värma upp mest i galopp och göra mkt tempoväxlingar m m.
Om hon fortfarande är skänkeldöv så snärtar jag till med ett spö och då går hon fram på en gång.
Som Flashlight säger, hellre peta till med spöet en gång än att gnaga med skänklarna hela tiden.

Näh jag gnider inte med skänklarna, det ger ingenting :p Jag sparkar, och får göra det flera gånger för att öht få en reaktion.. Och med spö går han fram ordentligt för skänkeln, jag behöver inte använda det, bara hålla det i handen. Han är inte dum ;)

Frågan är bara hur jag ska få samma känslighet utan spöet.. Jag är inte emot spön i sig, men man ska inte vara beroende av ett spö för att kunna rida hästen..

Jag tänkte FÖRSÖKA svara på ditt inlägg så får vi se om jag har förstått rätt...

För att ridpasset ska gå bra är det viktigt att man verkligen får hästen uppmärksam i början av ridpasset. Det är viktigt att man renodlar hjälperna ger du kommandot för galopp så SKA hästen galoppera och när du gör en förhållning SKA hästen reagera. Har jag förstått rätt är det den frammåt drivande hjälpen som är problemet i början. När hästen inte reagerar direkt får man ge en bestämmdare hjälp ytterligare en gång. Tänk då på att inte bli seg eller för häftig/kraftig i hjälpen.

JAg tycker nog att du skulle börja använda ett spö, på så sätt slipper du sitta och "banka" med hjälperna. Spöet fungerar inte som en bestraffning utan som en förtydligande hjälp. Använd gärna ett långt dressyrspö. När hästen inte svarar på skänkeln lägger du spöet bakom skänkeln och "hjälper till" När hästen går frammåt är det viktigt att berömma. Variera att rida med och utan spö om du inte vill använda det för mkt.

En sak jag tror att många fixerar sig vid är formen. När man jobbar med att renodla hjälperna behöver hästen absolut inte gå i ngn "tävlingsform". I de allra första stegen kan man låta hästen gå i en öppen form för att sedan ta den till den korrekta. När man fixerar sig för mkt på formen är det lätt att man hindrar frammåtbjudningen.

En bra övning är att man rider skänkelvikning några steg för att sedan möta upp detta med ytterskänkeln och rida hästen RAKT FRAM. Därefter rider man åt sidan igen. Här är det noga att hästen svarar frammåt och bjuder frammåt.

Det viktigaste av allt är att berömma hästen när den gör rätt.

Lycka till :)

En sak jag tror att många fixerar sig vid är formen. När man jobbar med att renodla hjälperna behöver hästen absolut inte gå i ngn "tävlingsform". I de allra första stegen kan man låta hästen gå i en öppen form för att sedan ta den till den korrekta. När man fixerar sig för mkt på formen är det lätt att man hindrar frammåtbjudningen.

Nä jag vet, jag struntar helt och fullt i formen. Dels för att han inte har varken muskler eller kondis för att bära upp sig ordentligt, dels för att han inte har frammåtbjudningen.

Luxurios skrev:
En bra övning är att man rider skänkelvikning några steg för att sedan möta upp detta med ytterskänkeln och rida hästen RAKT FRAM. Därefter rider man åt sidan igen. Här är det noga att hästen svarar frammåt och bjuder frammåt.

Det viktigaste av allt är att berömma hästen när den gör rätt.

Lycka till :)

Tack :bow:

Jag har ett liknande problem med min häst. Jag jobbar på det, men det är bara att konstatera att det handlar om olydnad. Att hästen bara går fram när den själv vill och är jätteseg när den inte har lust. Jag jobbar som sagt på det och det håller på att bli bättre, men målet är att hästen ska vara seg när du vill det och framåt när du vill det.

Sedan är det ju viktigt att tänka på att inte tjata med skänklarna som så många andra smarta personer redan har skrivit. Svarar hästen inte är det spöt som gäller och sedan ska farten räcka minst 20 meter innan man måste driva igen, så att det inte blir varje steg.

Hoppas det blir bättre snart!:)

Kan du inte rida fram honom friskt framåt i skogen, lite galopp tex. i bra tempo ute. Sen kan du ju tex. avsluta med en stund på ridbanan?
Att rida mkt ute i skogen brukar ge hästen lite bättre bjudning!

Jag känner igen mig, jag rider en precis likadan häst. Och jag får börja varje pass med att gå igenom hela hästen. Och om hon inte går fram blir det spöt. Först så visar jag henne hur mycket jag vill ta i när jag skänklar, dvs väldigt lite. Och om hon inte rör sig så använder jag spöt. Och det funkar ganska bra för mig faktiskt! :banana:
Lycka till!

Kan du inte rida fram honom friskt framåt i skogen, lite galopp tex. i bra tempo ute. Sen kan du ju tex. avsluta med en stund på ridbanan?
Att rida mkt ute i skogen brukar ge hästen lite bättre bjudning!

Tack alla! :banana:

Jo, nu ska han få komma ut i skogen massa! Jag har jullov snart så då kan jag rida ut varje dag (medan det fortfarande är ljust :)). Så får vi se om lusten till arbete blir större :banana:

Tips: kolla in tråden "Annorlunda träning". Där finns en väg att få hästen att slappna av tidigare under ridpasset. Testade, och det funkade på min (på banan) sega häst.
En annan grej som jag nyss hade nytta av var att filma hur man bär sig åt. Såg nyss hur mycket jag använder skänklarna i onödan...

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 573
Senast: Ananazen
·
Relationer Jag har sen snart 2 år tillbaka levt med en alldeles underbar. Jag skulle vilja påstå att det är min livsstörsta kärlek som jag hittade...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
66 578
Senast: Voeux
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar