Skänka pengar till ridskola

Skralt

Trådstartare
Jag funderar på att skänka pengar till vår lokala ridskola, där mitt barn rider, som en slags "julklapp". Är det okomplicerat att göra det som privatperson, eller behöver jag tänka på något särskilt? Det skulle isf röra sig om ett femsiffrigt belopp.

Jag funderar på att skänka pengar till vår lokala ridskola, där mitt barn rider, som en slags "julklapp". Är det okomplicerat att göra det som privatperson, eller behöver jag tänka på något särskilt? Det skulle isf röra sig om ett femsiffrigt belopp.

Är det en förening eller privat företagare som driver ridskolan?

/Lizzie

Ta kontakt med föreningen och förbered dem på att det kommer en gåva. Var tydlig med att det är föreningen som får gåvan och om den är fri för dem att nyttja till det de behöver. Finns risk att de behöver skatta för gåvan, men jag är inte insatt i exakt hur det funkar.

Som privatperson kan man få skattereduktion vid gåva (över 2000 kr i gåva), men då måste gåvomottagaren vara godkänd för att få ta emot gåvor. Oftar är det ju välgörenhetsorganisationer och trossamfund.

/Lizzie

Skattereduktion kan du bara få om föreningen är godkänd för gåvor vid skatteverket, de är oftast hjälporganisationer eller vetenskaplig forskning, så tror inte det är aktuellt i ditt fall. Skatteverket har en lista på de ansökta och godkända organisationerna: https://www.skatteverket.se/privat/...nforgavor.4.5fc8c94513259a4ba1d800064144.html

Jag tror inte det finns några hinder från att ge gåvan. Gåvan är inte skattepliktig för föreningen så länge den uppfyller kraven för vad som är en gåva: att den är frivilligt given av dig, "berikar" gåvomottagaren och gör dig "fattigare", och sker utan något krav på motprestation.

En sponsor till verksamheten, helt enkelt.
Vill de inte ta emot det som gåva så köp en reklamskylt av föreningen, att sätta vid ridbanan, för den summa du vill skänka. (vill du inte själv stå på någon reklamskylt, så köp en "osynlig" reklamskylt.

Tusen tack för all input! Jag ska ringa ordföranden nästa vecka. Har inga tankar om att skattereducera, utan vill bara ge ett bidrag i tuffa ekonomiska tider då jag uppskattar verksamheten så mycket och den betyder mkt för mitt barn. Har inte heller några tankar om vad pengarna ska användas till utan tänker att de kan stoppas in där de bäst behövs.

Skulle det funka att de gör en faktura till dig på ditt belopp. Typ "käpphästlektioner xxx kr" om det nu behöver stå nåt specifikt. Men det kanske blir lite fel i framtida redovisningar? Då är kanske en osynlig reklamskylt bättre?

En tanke är ju att fråga var de brukar köpa utrustning till hästarna, och ge ett presentkort på valfritt belopp dit? Vet att vissa ridskolor har utetäcken till alla hästar och det är ju sånt som slits under åren och kan behöva fyllas på eftersom. Och behöver de inte täcken så är det kanske snart dags att uppdatera träns/borstar och liknande saker som slits ut.

Skulle det funka att de gör en faktura till dig på ditt belopp. Typ "käpphästlektioner xxx kr" om det nu behöver stå nåt specifikt. Men det kanske blir lite fel i framtida redovisningar? Då är kanske en osynlig reklamskylt bättre?

En tanke är ju att fråga var de brukar köpa utrustning till hästarna, och ge ett presentkort på valfritt belopp dit? Vet att vissa ridskolor har utetäcken till alla hästar och det är ju sånt som slits under åren och kan behöva fyllas på eftersom. Och behöver de inte täcken så är det kanske snart dags att uppdatera träns/borstar och liknande saker som slits ut.
Varför inte bara skriva gåva?
Att börja mickla med fejkade försäljningar är bokföringsbrott, och det är väl onödigt när det inte finns någon anledning att inte skriva sanningen. :confused:

Sen kan det kanske vara bra med någon sorts dokumentation, utöver kontoutdraget? Om de känner det är bra med en verifikation som anger i klartext varifrån pengarna kommer. Typ ett superbasic hemmagjort "gåvobrev" med underskrift?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 274
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
988
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 806
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
884
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka