Skänka bort häst, våga ta emot??

D

Doneloge

Kanske låter lite konstigt, man jag undrar om ni kan tänka er ta emot en häst som skulle skänkas bort? Hästen är:

*19 år gammal
*utbildad: msv dressyr, tävlad: LA:4 dressyr, msv hopp, deb. fälttävlan
*178 hög
*genom snäll i alla lägen

*har tuppspatt
*har shiverings
*har blåsljud på hjärtat

Vad är det värsta som kan hända, att man får ta bort hästen? Hur mycket kostar det att avliva? Skulle ni ta emot hästen, varför, varför inte?

Ni som kunde tänka er ta emot hästen, skulle ni kunna tänka er ge 10 000 kr för hästen?

Sv: Skänka bort häst, våga ta emot??

Tycker det känns konstigt att man "gör sig av " med en så gammal häst, spec ge bort eller sälja.

Om jag hade haft 10 000 kr över hade jag betalt det men fattig som man är så hade man hellre lagt dom pengarna på en unghäst.
Däremot tycker jag det är helt ok att både ge bort och ta emot "denna" häst.
Jag har tagit hand om två gamlingar. Tycker det är en bra lösning om man själv inte har möjlighet att ha sin gamla vän.
Det är inte alltid mer humant att avliva.....

jag kollade på en häst igår som kunde tänkas skänka bort (fick samtal att vi kunde fån också, efter besöket) ja varför inte? har man tid o plats o gillar hästen. varför inte ta emot den?
Men man ska inte ta emot en häst bara för att ta emot, man måste gilla hästen också. Det är det viktigaste.

jag hade inte tagit emot den
Varför inte?
*har tuppspatt
*har shiverings
*har blåsljud på hjärtat

vad 17 är shiverings förresten?

Det är en nerv-grej, brukar inte påverka ridningen men det kan vara bökigt att sko hästen!

Om hästen mår fint - har livskvalitet - trots sina diagnoser, och du verkligen tycker om hästen ser jag inget hinder till att ta emot den. Men du bör nog tänka igenom:

*Om hästen klarar att fylla de behov du vill ha uppfyllda av din häst. Så du inte blir frustrerad över dess ev. begränsningar.
*Om du kan ge hästen/anpassa dig till vad den behöver.
*Om du är beredd på kostnaden, och det känslomässiga, med avlivning den dagen det kommer (det måste i och för sig alla djurägare vara, men här kanske det ligger närmare i tiden).
*Om hästen är försäkrad, och ungefär hur långt du är beredd att gå med behandlingar om den blir mycket sämre. Slutgiltigt kan veterinären ge riktlinjer om när det är dags, men det är alltid bra att ha tänkt sig in i det i förväg, så man vet ungefär vart man själv står i sina värderingar.

Slutligen, lycka till om du bestämmer dig för att ta den. Är du bara beredd på anvaret för en äldre inte helt frisk häst, kan det ge enormt mycket i utbyte men på ett annat sätt än det vanliga hästägandet. Utan att bli alltför sentimental kan jag säga att du kan förgylla hans/hennes sista år, och det i sig är värt mycket.

Okej, verkar som de flesta inte tycker att det är nån fara att ta emot en så gammal häst, som har de problemen han har. Jag är väldigt skeptisk till att göra det och skulle hellre fortsätta vara fodervärd, men jag vet inte om det är möjligt...

Det svåraste är just när det kommer till den dagen hästen måste tas bort. Vet ej vad det kostar, men jag vet att jag skulle kunna släppa hästen om jag kände att det var det ända snälla beslutet...

Fröken_Skåne skrev:
Tycker det känns konstigt att man "gör sig av " med en så gammal häst, spec ge bort eller sälja.

Jo, men ägaren kanske inte har möjlighet längre att ha kvar hästen...

Om jag förstått saken rätt så har hästen funkat bra hittills, trots de små nackdelar den bär med sig.
Varför skulle man inte kunna ta emot en sådan häst?

Så länge man vet med sig att ens budget håller för att rå om en gamling, så är det väl i stort bara njuta av de sista åren tillsammans, tycker jag.

Jo, han har funkat rätt bra. Lite sårskador har vi ju haft, men det kan man ju få på en unghäst också. Det jag bara är orolig för är att han bara kommer att bli sämre från och med nu egentligen. Han lär ju inte ha många år kvar och jag vet inte vad jag ska göra av en pensionerad häst här mitt i sthlm...

det är väl egentligen frågan, inte att ta emot eller icke i sig, utan snarare vad som händer om hästens diagnoser orsakar veterinär besök och behandlingar av olika slag, in ut på klinik osv... skulle snarare ta ställning till detta om det var jag - dvs vad gör du då - tar bort hästen, eller är du inställd på att behandla precis som om du köpt hästen? är man inte riktigt inställd på det så är ju risken att du "köper" på dig kostnader, även om hästen i sig är till skänks..

det är som sagt det jag skulle fråga mig, annars är det väl ok att ta emot hästen. jag skulle inte betala för den om jag inte varit ute i hästköpar tankar oavsett denna häst, om du fattar resonemanget...

Jag har fått en häst en gång och jag tog emot honom. Det var inget jag tvekade på, det var en jättetrevlig pålle.

Jag blev erbjuden en 19-årig läromästare för några år sedan. MSV dress och MSV hoppning. Okomplicerad i hantering och hagen, och en gentleman ut i hovspetsarna. Okomplicerad på alla sätt och viss, inga sjukdomar, inga 'specialiteter' ( t ex svårfödd etc) och aldrig varit sjuk/skadad en dag i sitt liv.

Jag sa NEJ. Varför? För att hästen saknade försäkring. Jag funderade NOGA på det men vågade helt enkelt inte. MIN ekonomi klarar inte en massa dyra veterinärräkningar utan hjälp från försäkringsbolag. Och först tänkte jag att 'ja men blir dne halt så får den väl pensioneras alt vandra vidare då'. Men en sårskada kan bli minst lika dyr som en ledhälta. Ta bara unghästens sårskada modell liten men på väldigt olämpligt ställe (lednära). Räkningen var på 10 000 kr. Och det var ju INTE en skada som jag kunnat tycka 'nej, du är 19 år och oförsäkrad, dig tar vi bort'. Om det är ledinflammationer kan ju det kännas lättare, men en sårskada - eh vänta nu.

Så jag hade kastat mig i bilen och hämtat den om den haft en veterinärvårdsförsäkring - men utan vetvårsförsäkring vågade jag inte, trots att den aldrig varit sjuk/skadad.

Sen, gamla hästar får gärna kolik på äldre dagar (som dock inte behöver inträffa förrän de närmar sig 30) när magen börjar fungera sämre och tänderna är sämre. Och alla vet vi ju vad kolikbehandling på jourtid kostar, även för en ganska 'enkel' kolik.

Det var helt enkelt en för stor EKONOMISK risk. Om jag haft en massa pengar och utan problem kunnat ta skyhöga veträkningar om de kom hade jag inte tvekat dock.

Doneloge skrev:
Okej, verkar som de flesta inte tycker att det är nån fara att ta emot en så gammal häst, som har de problemen han har. Jag är väldigt skeptisk till att göra det och skulle hellre fortsätta vara fodervärd, men jag vet inte om det är möjligt...

Det svåraste är just när det kommer till den dagen hästen måste tas bort. Vet ej vad det kostar, men jag vet att jag skulle kunna släppa hästen om jag kände att det var det ända snälla beslutet...

Kostnad att ta bort:

På slakteri ingenting.
Hemma elle rpå klinik: Från 2000 kronor och uppåt. Oftast brukar det hamna kring 4000 kr.

JAg tycker inte att det är nån skillnad att ta emot en häst gratis mot att köpa den, du har samma ansvar som ägare och det kommer att kosta dig lika mycket i veterinärkostnader, hovslagare, foder etc oavsett om hästen kostar 0 kr eller flera tusen.
Innan du tar emot denna häst, tycker jag att du ska fråga dig själv om du skulle kunna tänka dig att betala x tusen kr för den. Priset är bara en engångsutgift, det är det som kommer sedan (både i ansvar och utgifter, glädje och bekymmer) som man ska fundera över mest!
Lycka till!

Tyvärr så är det just det jag nog inte kan tänka mig göra, men det jag undrar är om ägaren skulle annonsera ut hästen för 10 000 kr om någon skulle köpa honom då...?

Hästen är försäkrad med reservationer för tuppspatten. Sårskador och liknande får jag ju redan betala nu om det är nåt, så det blir ju ingen större skillnad där, men frågan är hur stor chansen är att jag får pröjsa mycket pengar (10 000 - 20 000 kr) och han mår bra efteråt eller att välja att ta bort honom... Det skulle vara svårt. Eller att det blir små utgifter hela tiden, tex. 3 000 kr på en grej o sen 3 000 kr på nästa, då lär jag ju hamna uppe i att pröjsa multum för djuret iaf.

TILL ALLA: Hur lätt är det att pensionera en häst, hitta något ställe där hästen kan gå i hagen o skrittas ut ibland tex.?

jag säger som nån annan redan har nämnt. Det spelar ingen roll om man köper den eller får den, det är vad som kommer sen som räknas.
Jag skulle inte tagit emot den hästen för jag har helt enkelt inte ekonomin. Hästen som jag haft de senaste åren och som nu är 20 fick jag. Han är egentligen inte rätt häst för mig då han är travare och jag egentligen tävlar dressyr men han betyder allt för mig och gör så gott han kan så jag kräver inte ens det av honom, det får bli nästa häst.
Den hästen lägger jag ner mer pengar på än mig själv för jag tycker han tillför så mycket att han är värd det även om man blir smått avundsjuk på honom :angel:

Frågan är egentligen vad du tycker att han är värd för för dig? Hur gärna vill du ha kvar honom?

Jag skulle tagit emot din foderhäst om jag fått honom! Och jag tycker nog att han borde vara värd uppåt en 10 000 om tuppspatten, shiveringen och blåsljuden på hjärtat är under kontroll och inte utgör någon akut fara för hästens hälsa!

Jag förstår att det är kostnader för sjukdomar som oroar dig, men vet du hur pass sjuk han varit de senaste åren och hur mycket det har kostat?

Att hitta någonstans att pensionera en häst tror jag beror på kontakter, d v s om du känner någon som behöver en sällskapshäst.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 347
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 957
Senast: Crossline
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 688
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar