Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jaha, och?
Nu vet jag inte var du fått siffran ifrån men vilka är det som tvingas in att kriga, inte sällan för en diktatur de inte tror på?
Skulle de inte få komma bara för att de är män? Du är inte från Simrishamn möjligen
Tänk om du skulle få ställa in april månads resa till Paris för att istället lägga pengarna på att rädda 500 syrier undan svält på plats i Syrien. Hemska tanke. Att någon ens tänker att en människas liv är mer värt än din resa till Paris.
Att jämföra ett intresse för att resa med att inte svälta och behandla akuta sjukdomar - ja, man baxnar. Gång på gång. Det är lustigt vilken tokegoism vissa har skolats till bara för att de alltid har haft tillgång till god välfärd. Eller så är det oberoende av det, vad vet jag.
Men ingen av oss, inte ens du ger ju bort precis allt du har för att hjälpa andra. Så nån slags gräns har vi alla.
Hur mycket egoism är ok?
Så länge vi i västliga demokratier ställer upp och tar hand om dem som kommer hit med asylskäl är en gräns. Det är jämförelsen som blir ledsam i sig, när man jämställer nöjesresor och att få hjälp från ett välfärdssystem med att fly från krig och förtryck.
Om du ser på vilka resurser grannländerna ställer upp med i förhållande till deras BNP och jämför det med vad vi ställer upp med i förhållande till vårt BNP så ändrar du måhända åsikt.Vi skulle alltid kunna hjälpa fler. Vi ser ju till att göra det svårt för flyktingar att komma hit. Vi skickar tillbaka ganska många också. Så varför inte ta emot alla som vill komma? Vi kan ju faktisk avvara en del av den lyx vi har.
Och vi västliga demokratier ställer ju inte upp. Många länder gör det inte.
Om du ser på vilka resurser grannländerna ställer upp med i förhållande till deras BNP och jämför det med vad vi ställer upp med i förhållande till vårt BNP så ändrar du måhända åsikt.
Att vi i Sverige sedan väljer att hålla oss med extremt dyr hantering per asylmottagare är ju en annan femma.
Ingen egentligen, det var bara ett påpekande, för hur det ligger till.Vilken åsikt skulle jag ändra tror du?
Det är nog inte hela sanningen. Det är män som har makten och resurserna och kan bestämma vem som kan åka.
Det finns mekanismer som gör att fler män kommer och bristande jämställdhet är en.
Ingen egentligen, det var bara ett påpekande, för hur det ligger till.
Ser du inte det?Hur ligger det till?
Ser du inte det?
Att vi i väst vill behålla vår levnadsstandard, varför vi lägger stora pengar på den nya "Festung Europa". att hyckleriet nästan skär i ögonen när man hör politiker och andra tala om humanitära hänsyn och att vi ska ta emot alla som kommer samtidigt som man genom sina folkvalda representanter aktivt stoppar samma flyktingar vid EU;s gräns.
Det låter ju så fiiint, vi har plats för alla, bara Italienare, Greker o Spanjorer inte släpper en jävel över bron.....
se inlägg 1726Jaha och det står i motsats till det jag skrev?
se inlägg 1726
Jag tror nog att inlägg 1726 säger det mesta.Utveckla istället.
Jag tror inte du förstod vad jag svarade Sjöberga. Jag hävdar också att vi alla på någon nivå drivs av egoism.
Vi skulle alltid kunna hjälpa fler. Vi ser ju till att göra det svårt för flyktingar att komma hit. Vi skickar tillbaka ganska många också. Så varför inte ta emot alla som vill komma? Vi kan ju faktisk avvara en del av den lyx vi har.
Och vi västliga demokratier ställer ju inte upp. Många länder gör det inte.
Fast det är flykten från krig och förtryck (giltiga asylskäl) som vi i första hand ska stå upp för. Sedan är jag också av åsikten att vi ska ha en fri migration, men det är en vision, ej omedelbart genomförbar - och en helt annan fråga.
Jag kanske formulerade mig dåligt; det som upprör mig är när man börjar jämföra sin egen lyxkonsumtion, eller för den delen att leva av svenska välfärdssystem med de som flyr krig och förtryck. Det är där det saknas sinne för proportioner som @Rolle uttryckte det, och en total oförmåga att förstå vad långvarigt krig handlar om - vilket kan tolkas som en enorm egoism.
Går man på en djupare linje, är det inte alls säkert att mina, dina eller @corzette s pengar skulle göra större nytta bortskänkta som bistånd, än som investerade i företag som till exempel arbetar med telekommunikation i krisländer. Sambanden är mer komplexa än så.
Men när människor som flytt sina raserade liv, undan granatattacker och svält, i ett samhälle som inte längre existerar och knackar på vår port för hjälp - då ställer vi såklart upp. I det läget kan man inte börja tjata om hur många som minsann har det lite halvkasst här hemma eller att min nöjesresa till Paris är viktigare och att vi därför måste säga nej. Åk tillbaka till kriget, särskilt om du är somalier eller muslim - för då passar du inte in här.
D
Då ska jag hänvisa dom till din port. För knackar de på min port öppnar jag inte.