Skam på torra land...

Tänk om du skulle få ställa in april månads resa till Paris för att istället lägga pengarna på att rädda 500 syrier undan svält på plats i Syrien. Hemska tanke. Att någon ens tänker att en människas liv är mer värt än din resa till Paris.

Att jämföra ett intresse för att resa med att inte svälta och behandla akuta sjukdomar - ja, man baxnar. Gång på gång. Det är lustigt vilken tokegoism vissa har skolats till bara för att de alltid har haft tillgång till god välfärd. Eller så är det oberoende av det, vad vet jag.

Men då måste du tycka att de som köper tjänster i ditt företag är rena idioter? Lägga pengar på nöje när de kan rädda liv för samma summa?

Det kan ändå inte spela någon roll om den som spenderar pengar gör det genom att flyga eller genom att rida även om jag personligen är emot flyg p:g a. miljöpåverkan och stora koldioxidutsläpp- men det är ju en helt annan diskussion och hör inte till saken.

Har redan varit i krigszoner 2 gånger som jag redan påpekat. Nu är jag för gammal för tjänstgöring men det är dags att du som inte gjort ditt på den fronten tar vid och åker. Nu tror jag inte du vågar lämna dit bekväma liv för att dra på dig FN-baskern det är lättare att vara en "länsstolskrigare" än att göra något radikalt sjäv.

Respekt till de som har eller tänker hjälpa till i krigszoner.:bow:

Sjöberga, du livnär dig alltså på att sälja varor och tjänster som går under kategorin "lyxkonsumtion".

Detta samtidigt som du raljerar och (för-)dömer den som köper en annan " icke nödvändig" tjänst.

Tack och lov för alla er/oss lyxproducenter!
För vissa är påsen med lördagsgodis till barnen "lyx", för andra är det en upplevelse-weekend på tex. en islandshästgård eller ett SPA.
För några är det lyx att köpa ett par nya vinterskor osv.

Så länge det finns människor som har råd att konsumera "lyx" finns det lyxproducenter.
En förutsättning för ett ekonomiskt kretslopp som kommer alla medborgare till gagn.
(Konsumtion genererar konsumtion som i sin tur skapar arbeten och skatteintäkter till vård, skola, omsorg etc.
Dvs. det vi kallar välfärd.)

Om man skulle följa dina och Rolles råd, dvs att konsumera mindre "icke livsnödvändiga" varor och tjänster, ökar arbetslösheten och statens utgifter samtidigt som intäkterna blir lägre vilket genererar mindre välfärd.

På vilket sätt hjälper detta flyktingar?

Men då måste du tycka att de som köper tjänster i ditt företag är rena idioter? Lägga pengar på nöje när de kan rädda liv för samma summa?

Ja, om de är av åsikten att vi ska skicka människor tillbaka till krig och förtryck för att de ska ha råd så är de "rena idioter" (ditt ordval). Dels finns inte kopplingen och dels är resonemanget barockt. Två tydliga tecken på "idioti" om du så vill.

På vilket sätt hjälper det flyktingen som står vid gränsen med ett totalt raserat liv och ber om hjälp, när du hänvisar till att vi har inte råd, för vi måste konsumera lyxprodukter/tjänster?

Nej visst ja ... De föll ju på att du inte vet VEM som ska betala vad... Enligt dej ska ju alla ANDRA betala för asylhanteringen.... (alla andra är alla utom just du, för du gör ju redan så mkt !)

Sjöberga, du livnär dig alltså på att sälja varor och tjänster som går under kategorin "lyxkonsumtion".

Detta samtidigt som du raljerar och (för-)dömer den som köper en annan " icke nödvändig" tjänst.

Tack och lov för alla er/oss lyxproducenter!
För vissa är påsen med lördagsgodis till barnen "lyx", för andra är det en upplevelse-weekend på tex. en islandshästgård eller ett SPA.
För några är det lyx att köpa ett par nya vinterskor osv.

Så länge det finns människor som har råd att konsumera "lyx" finns det lyxproducenter.
En förutsättning för ett ekonomiskt kretslopp som kommer alla medborgare till gagn.
(Konsumtion genererar konsumtion som i sin tur skapar arbeten och skatteintäkter till vård, skola, omsorg etc.
Dvs. det vi kallar välfärd.)

Om man skulle följa dina och Rolles råd, dvs att konsumera mindre "icke livsnödvändiga" varor och tjänster, ökar arbetslösheten och statens utgifter samtidigt som intäkterna blir lägre vilket genererar mindre välfärd.

På vilket sätt hjälper detta flyktingar?

De flesta av oss lever på att producera eller distribuera varor och tjänster.
Det måste vara så.
Uppskjuten konsumtion möjliggör nya investeringar eller ren konsumtion.
Vi behöver båda.
Att lyckas kombinera verksamhet utomgårds med inomgårds gynnar landsbygden varför jag naturligtvis stöder Sjberga i hans verksamhet.
Så länge kusarna håller sig på mark man har avtal med ;)
Jag själv bor o verkar på landet, inom och utom gården.

Att hänga på drevet och tvinga fram den förklaring som är självklar är närmast löjligt.
Jag gör vad gör för min skull, för att jag ska kunna leva det liv jag trivs med.
Och jag tror nog de flesta gör det eller önskar de kunde göra det.

Ja, om de är av åsikten att vi ska skicka människor tillbaka till krig och förtryck för att de ska ha råd så är de "rena idioter" (ditt ordval). Dels finns inte kopplingen och dels är resonemanget barockt. Två tydliga tecken på "idioti" om du så vill.

Men din förtjänst skänker du självklart till röda korset istället för att göra vinst ?

Nej visst ja ... De föll ju på att du inte vet VEM som ska betala vad... Enligt dej ska ju alla ANDRA betala för asylhanteringen.... (alla andra är alla utom just du, för du gör ju redan så mkt !)

Du har ingen koll på hur många skattekronor jag skapat och skapar genom mitt yrkesliv. Till och med @corzette skulle kunna bli förvånad. Men du är ju inte lika mycket för det där med att utveckla ett gemensamt samhälle som jag är.

[QUOTE="Rolle, post: 16869352, member: 2058" Tur att de som har de åsikterna är i minoritet,

Snällhet är en sak men dumhet kan inte försvaras. Och du tillhör naturligtvis samma generation som sjoberga som aldrig lyft ett finger för vårt försvar inom eller utom landet.
Då förstår jag precis.[/QUOTE]

FD flygtekniker/vapentekniker i flygvapnet med stridsutbildning :cool: Intressant med alla förutfattade meningar folk har på detta forum.

Rolle
IpL

Då är vi där igen, hur stor är den "livbåt" vi disponerar.

Naturligtvis har vi fysisk plats att ta emot miljoner med flyktingar dvs ta emot alla som vill komma.

Men vad detta skulle innebära för det samhälle vi lever i är nog att likställa med vad som händer med en överlastat livbåt i hårt väder.

Misstänksamhet och ren antipati gentemot dem som kommer skulle explodera på grund av de följdverkningar dessa mängder med människor skulle innebära.

Levnadsstandarden för flyktingarna skulle rätt snart sjunka under acceptabla nivåer eftersom resurserna inte räcker

Då människor under miserabla förhållande lever tillsammans med människor som har det bra så uppstår konflikter.
Kriminaliteten exploderar så som i ex Sydafrika och andra länder med en välmående medelklass och stora mängder utblottade människor.

Att säga att vi in framtid behöver arbetskraft är totalt irrelevant i det här fallet eftersom mängden som skull komma vida överstiger kommande behov.

Visst jag resonerar cyniskt, visst kan det ses som omänskligt.
Men vad är det annat än ren skär idioti att medvetet överbelasta ett system oavsett om det är ett samhälle eller en maskin?

Att lyckas kombinera verksamhet utomgårds med inomgårds gynnar landsbygden varför jag naturligtvis stöder Sjberga i hans verksamhet.
Så länge kusarna håller sig på mark man har avtal med ;)
Jag själv bor o verkar på landet, inom och utom gården.

Att hänga på drevet och tvinga fram den förklaring som är självklar är närmast löjligt.
Jag gör vad gör för min skull, för att jag ska kunna leva det liv jag trivs med.
Och jag tror nog de flesta gör det eller önskar de kunde göra det.

Fast håll med om att det är långt mer acceptabelt att lägga sina pengar på eget företag och däri bygga upp en egen förmögenhet än att svischa utomlands med flyg till värmen för samma egna pengar.

Samma egna pengar som då delvis även de går till staten, andra företag med andra anställda eller till ibland ett lands mindre bra lottade människor.

Du har ingen koll på hur många skattekronor jag skapat och skapar genom mitt yrkesliv. Till och med @corzette skulle kunna bli förvånad. Men du är ju inte lika mycket för det där med att utveckla ett gemensamt samhälle som jag är.

Nä tror du det ? Jag har inte en aning om ditt liv = HELT KORREKT !!!

men hur kan du då med så stor säkerhet veta exakt allt om mej ? Nej det kan du ju inte...
Har du en minsta aning om vad jag gjort/gör eller inte gör ?

Och visste inte att dina skattekronor är mer värda än mina ?

Men din förtjänst skänker du självklart till röda korset istället för att göra vinst ?

Vi har också ett jordbruksföretag. Det går inte med vinst.

Vi jobbar alltså "på annan plats" för att ha råd med och bygga upp jordbruksföretaget. En förlust för staten givetvis. En vinst för oss såklart.

FD flygtekniker/vapentekniker i flygvapnet med stridsutbildning :cool: Intressant med alla förutfattade meningar folk har på detta forum.

Rolle
IpL

Jag har också förklarat min karriär i det svenska flygvapnet och svenska försvaret, men det verkar inte ha gått fram. Jag har också försökt framföra att det har väldigt lite med mina åsikter att göra i ämnet och jag anser inte heller att trovärdigheten påverkas speciellt bara för att man gjort än det ena, än det andra. Dessutom har jag gjort andra saker i mitt liv som har haft betydligt större påverkan på Sveriges insatsförmåga än den tid jag spenderade i flygvapnet.

Jag har också förklarat min karriär i det svenska flygvapnet och svenska försvaret, men det verkar inte ha gått fram. Jag har också försökt framföra att det har väldigt lite med mina åsikter att göra i ämnet och jag anser inte heller att trovärdigheten påverkas speciellt bara för att man gjort än det ena, än det andra. Dessutom har jag gjort andra saker i mitt liv som har haft betydligt större påverkan på Sveriges insatsförmåga än den tid jag spenderade i flygvapnet.

men en åsikt är just bara en ÅSIKT om man inte gör nåt... Och det roliga är att du anser att vi "andra" inte gör nåt och vi har ju FEL åsikt... Men du själv gör ju inget heller... men du har ju "rätt" åsikt så då gör det inget ?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka