Skam på torra land...

Ja, om de är av åsikten att vi ska skicka människor tillbaka till krig och förtryck för att de ska ha råd så är de "rena idioter" (ditt ordval). Dels finns inte kopplingen och dels är resonemanget barockt. Två tydliga tecken på "idioti" om du så vill.

Du har ju själv dragit upp kopplingen med flygresor förut så- ja att de som flyger ist kunde ge bort vad det kostar till just dessa krigsflyktingar.
Jag ser ingen skillnad på vad de som flyger eller spenderar pengar på andra nöjen har för åsikt, vad hjälper åsikten när de ändå flyger upp sina pengar liksom efter ditt sätt att tänka?

Fast håll med om att det är långt mer acceptabelt att lägga sina pengar på eget företag och däri bygga upp en egen förmögenhet än att svischa utomlands med flyg till värmen för samma egna pengar.

Samma egna pengar som då delvis även de går till staten, andra företag med andra anställda eller till ibland ett lands mindre bra lottade människor.
Säg så här, det ena utesluter inte det andra.

För barnfamiljen som knappt klarar månaden så sticker det naturligtvis i ögonen när de ser ett gäng grabbar hyra en segelbåt och sticka iväg ett par veckor för samma pengar de själva förbrukar på ett 1/2 år.

Säg så här, det ena utesluter inte det andra.

För barnfamiljen som knappt klarar månaden så sticker det naturligtvis i ögonen när de ser ett gäng grabbar hyra en segelbåt och sticka iväg ett par veckor för samma pengar de själva förbrukar på ett 1/2 år.

Segelbåt ? Det räcker väl med att kolla på vad vissa bilar kostar ? Men då är du ju inte inne på vilken åsikt personen har utan den svenska avundsjukan ...

men det kanske är det som är felet ? Det handlar inte om åsikt det handlar om avundsjuka ?

Du har ju själv dragit upp kopplingen med flygresor förut så- ja att de som flyger ist kunde ge bort vad det kostar till just dessa krigsflyktingar.
Jag ser ingen skillnad på vad de som flyger eller spenderar pengar på andra nöjen har för åsikt, vad hjälper åsikten när de ändå flyger upp sina pengar liksom efter ditt sätt att tänka?

Det spelar väl stor roll. Jag kan flyga upp 3 miljoner i månaden och ändå tycka att mina 2 miljoner skattekronor i månaden bland annat ska användas till att hjälpa människor som flyr kriget, både genom asylmottagande och genom bistånd. Eller så kan jag ha noll kronor i inkomst och ha samma åsikt om vad våra gemensamma medel ska användas till. Det är en giltig åsikt också, trots att jag inte ens skulle betala en krona i skatt. Varför glömmer ni bort att vi bygger ett gemensamt samhälle som vi demokratiskt beslutar om? Ett samhälle där antalet kronor i inkomst eller kronor på banken inte avgör rösträttsandelen. Demokrati kallar vi det.

Vars och ens sätt att skapa sina egna inkomster och därmed bra skatteintäkter står inte i motsats till asylmottagandet, snarare precis tvärtom. Tankevurpan är total.

Den som är intresserad av sådan småaktigheter kan väl kolla i taxeringskalendern ;)

Den räcker inte långt för att bestämma den summan. Den handlar mer om hur mycket var och en valt att berika sig själv genom inkomst av tjänst och kapital. Inte hur stora skatteintäkter man skapat genom sin gärning.

Nä tror du det ? Jag har inte en aning om ditt liv = HELT KORREKT !!!

men hur kan du då med så stor säkerhet veta exakt allt om mej ? Nej det kan du ju inte...
Har du en minsta aning om vad jag gjort/gör eller inte gör ?

Och visste inte att dina skattekronor är mer värda än mina ?

Något av det har jag aldrig någonsin påstått heller. Jag känner dig bara genom dina inlägg i dessa trådar. Men kan vi hålla oss ifrån att dra in en massa irrelevanta spekulationer som inte har med ämnet att göra eller något med inläggens innehåll att göra, gärna för mig. Det är så det borde vara.

Låser upp igen nu - hoppas alla inblandade har hunnit ta tre djupa andetag.

När du diskuterar:
1. för fram dina åsikter om ämnet, inte dina åsikter om åsiktsmotståndaren
2. tala inte om för åsiktsmotståndaren vad den tycker, om du ändå måste så skriv "jag uppfattar att du tycker så här, stämmer det"
3. även om åsiktsmotståndaren är en idiot så är det aldrig ok att skriva det i detta forum

/moderatorn

men en åsikt är just bara en ÅSIKT om man inte gör nåt... Och det roliga är att du anser att vi "andra" inte gör nåt och vi har ju FEL åsikt... Men du själv gör ju inget heller... men du har ju "rätt" åsikt så då gör det inget ?

Jag har aldrig kommenterat att någon personligen inte gör nåt. En sådan motkommentar presterade jag efter en harang av påståenden av andra, i syftet enkom att visa hur absurt det är att resonera på det viset.

FEL åsikt är uppenbart att man har om man vill skicka medmänniskor tillbaka till en krigszon, från den horisont jag definierar mig som människa.

Argumenten står på rad och sedan kommer helt irrelevanta personliga påhopp utan minsta stöd i något av det som jag någonsin skrivit. Då är vi i sandlådan och jag ber @corzette tänka till lite, lite grann och kliva upp ur den igen. Ingen ide att fortsätta långt ner i sanden.

Personliga påhopp ? Det har ju du kommit med hela tiden då jag och andra inte har "samma åsikt" som dej.
Vi är brunskjortor, har rasiståsikter osv... nej du säger aldrig rätt ut att vi ÄR rasister (vilket vi inte är) men du antyder hela tiden att vi minsann inte är lika mkt värda som de med "rätt åsikter".

När vi då undrar vart och VILKA pengar som ska bekosta asylhanteringen så dras privata pengar in som nån "ekonomisk resurs" . När vi frågar vart aylsökande ska bo så är det i folks tomma sommarstugor.
Så som jag uppfattar dej så är det helt okej att göra av med sina egna pengar på vad som helst så länge det är nånting som passar dej... Lyxkonsumtion såsom flyga utomlands i "ren lyxresa" INTE OK, lägga pengar på att rida Islänningar och hyra stuga i anslutning till det nånstanns i sverige = Okej eller ???

Så nej det lutar åt att det inte är mina åsikter du är irriterad över... Du verkar faktiskt va lite avundsjuk på att jag lever ett liv som jag TRIVS med... Och jag sover MKT gott på nätterna !

Personliga påhopp ? Låt den utan synd kasta första stenen och där sjöberga är du DEFINITIVT inte.

Segelbåt ? Det räcker väl med att kolla på vad vissa bilar kostar ? Men då är du ju inte inne på vilken åsikt personen har utan den svenska avundsjukan ...

men det kanske är det som är felet ? Det handlar inte om åsikt det handlar om avundsjuka ?
Nej, det handlar om att försöka sätta sig in i den enskilda människans situation.
Familjen där hon jobbar som timvik i vården och han är på väg att stämplas ut, de bor i en subventionerad lägenhet i någon förstad till XX
Alla pengar de får går åt straxt innan månaden är slut, lever ur hand i mun så att säga.
Det är klart att de önskar sig ett bättre liv.
Grabbarna med segelbåten har bra betalda, intressanta jobb.
Varje månad sätts det undan pengar i diverse fonder för deras framtid. Trots det räcker lönen både till bra boende och ett bra liv.

Naturligtvis ser dessa människor på livet olika.

Den räcker inte långt för att bestämma den summan. Den handlar mer om hur mycket var och en valt att berika sig själv genom inkomst av tjänst och kapital. Inte hur stora skatteintäkter man skapat genom sin gärning.
Där ser man vad en person betalar i skatt, och det var ju det ärendet handlade om. Har du jobbat med ex SAAB och militärflyget så har du väl i själva verket kostat en massa skattepengar, med tanke på att SAAB;s militära verksamhet fram tills för ngr år sedan i praktiken var en skyddad verkstad ;)

Personliga påhopp ? Det har ju du kommit med hela tiden då jag och andra inte har "samma åsikt" som dej.
Vi är brunskjortor, har rasiståsikter osv... nej du säger aldrig rätt ut att vi ÄR rasister (vilket vi inte är) men du antyder hela tiden att vi minsann inte är lika mkt värda som de med "rätt åsikter".

När vi då undrar vart och VILKA pengar som ska bekosta asylhanteringen så dras privata pengar in som nån "ekonomisk resurs" . När vi frågar vart aylsökande ska bo så är det i folks tomma sommarstugor.
Så som jag uppfattar dej så är det helt okej att göra av med sina egna pengar på vad som helst så länge det är nånting som passar dej... Lyxkonsumtion såsom flyga utomlands i "ren lyxresa" INTE OK, lägga pengar på att rida Islänningar och hyra stuga i anslutning till det nånstanns i sverige = Okej eller ???

Så nej det lutar åt att det inte är mina åsikter du är irriterad över... Du verkar faktiskt va lite avundsjuk på att jag lever ett liv som jag TRIVS med... Och jag sover MKT gott på nätterna !

Personliga påhopp ? Låt den utan synd kasta första stenen och där sjöberga är du DEFINITIVT inte.

Jag har aldrig någonsin påstått att någon är mindre värd än någon annan. Jag har aldrig påstått något om folks sommarstugor. Jag har aldrig någonsin värderat vad folk gör med sina pengar - utom i sammanhanget när man ställer det direkt emot att ta emot flyktingar från krig. Hela den jämförelsen/motsättningen är absurd och tokig och det är det jag påpekat.

Jag blandar aldrig någonsin in något som personer inte skrivit i inlägg i detta forum, som vissa andra verkar tycka är ett utmärkt sätt att debattera. (att gräva i andras privat- eller yrkesliv, spekulera vilt från det man hittar och länka in helt irrelevanta saker för ämnet)

Det lutar ganska mycket åt att jag är - lite - irriterad över alla dina vilda spekulationer om vad jag tycker och inte tycker.

Där ser man vad en person betalar i skatt, och det var ju det ärendet handlade om. Har du jobbat med ex SAAB och militärflyget så har du väl i själva verket kostat en massa skattepengar, med tanke på att SAAB;s militära verksamhet fram tills för ngr år sedan i praktiken var en skyddad verkstad ;)

Nej ärendet var väl hur mycket någons livsgärning påverkat den statliga ekonomin, här verkar ju både det ena och det andra dras upp som relevant information. Och där kan man bara se taxeringskalendern som en väldigt liten del av informationen man behöver för att veta det.

Så om någon i central position genom sin position genomdriver beslut som på sikt skadar riket?

Exempelvis genom att "bjuda in dem som vill komma"?

För inte ens du kan ju neka till att en fri flyktingmottagning skulle innebära miljoner om året och det skulle skada Sveriges ekonomi och stabilitet avsevärt.

Och inser man det så inser man att inflödet måste regleras.
och då måste man ha välgrundade fakta som man kan grunda sina regleringsbeslut på.

Du kan inte ha för många hästar på dina x antal Ha.
Alltså måste du av välgrundade skäl reglera deras antal.

Tyvärr gälla samma regler oss människor.

Så om någon i central position genom sin position genomdriver beslut som på sikt skadar riket?

Exempelvis genom att "bjuda in dem som vill komma"?

För inte ens du kan ju neka till att en fri flyktingmottagning skulle innebära miljoner om året och det skulle skada Sveriges ekonomi och stabilitet avsevärt.

Och inser man det så inser man att inflödet måste regleras.
och då måste man ha välgrundade fakta som man kan grunda sina regleringsbeslut på.

Du kan inte ha för många hästar på dina x antal Ha.
Alltså måste du av välgrundade skäl reglera deras antal.

Tyvärr gälla samma regler oss människor.

Ytmässigt fungerar det ganska väl att leva 400-600 människor per kvadratkilometer. Så med bara den tanken i hjärnan; kan vi gott och väl bo sådär 200 miljoner i vårt land utan att det blir problem med landytan, om det sker i en tillväxttakt som är lagom.

I en värld med fri migration finns inte ett enskilt tryck på något särskilt land, det går att flytta dit man vill och önskar att bygga upp sitt nya liv. Det är liksom nyckeln för att det ens ska fungera. Men det har exakt noll och ingenting med dagens diskussion om asylmottagning att göra.

På vilket sätt hjälper det flyktingen som står vid gränsen med ett totalt raserat liv och ber om hjälp, när du hänvisar till att vi har inte råd, för vi måste konsumera lyxprodukter/tjänster?

Missförstår du mig med vilje?

Det handlar inte om egoism!
Det handlar inte om att "hänvisa till att vi inte har råd för vi Måste ha lyxvaror"!

Om vi tar ditt egna företag som exempel.
Med ditt sätt att resonera, att vi ska dra ner på konsumtionen och istället lägga pengar direkt till asylsökande, kommer efterfrågan på dina tjänster minska.

Den första åtgärden för att möta den minskade efterfrågan är att säga upp ev. anställda för att rädda företaget.
Dina fd. anställda går rakt ut i arbetslöshet och istället för att vara en tillgång för samhället blir dom nu en ekonomisk belastning.
När inte ens den åtgärden får debit och kredit att gå ihop står du med en rörelse du har investerat tid och kapital i som inte genererar pengar.
En konkurs eller en försäljning av gården är det enda som återstår.
I o m att efterfrågan på "lyxupplevelser" har minskat är ditt företag inte attraktivt och försäljningen går trögt allt medan räkningarna läggs på hög.

Du i din tur är nu kapitalsvag och du och din familj har inte längre råd att äga en bil, än mindre att köra den.
Ni köper bara det allra nödvändigaste och ni har inte längre råd att köpa "lyxmat" hos den lokala pizzabagaren, ni köper inte heller längre frisörens tjänster eller handlar kläder i stadens klädbutiker.
Försäljningen av hästarna (till underpris då hästar också är "lyx") gör att ni köper varken foder eller hovslagartjänster.
Ni har inte längre ekonomisk möjlighet att anlita hantverkare när någonting på gården behöver underhållas eller går sönder. osv. osv.

Det blir alltså en negativ kedjereaktion.

Om vi bortser ifrån det personliga lidandet och bara ser till det krasst ekonomiska innebär det minskade skatteintäkter till staten, vilket i sin tur innebär nedskärningar inom alla samhällstjänster.
Flyktingmottagandet inbegripet.

Så återigen, på vilket sätt hjälper minskad konsumtion av varor och tjänster av bla. ditt företag flyktingar?

Ytmässigt fungerar det ganska väl att leva 400-600 människor per kvadratkilometer. Så med bara den tanken i hjärnan; kan vi gott och väl bo sådär 200 miljoner i vårt land utan att det blir problem med landytan, om det sker i en tillväxttakt som är lagom.

I en värld med fri migration finns inte ett enskilt tryck på något särskilt land, det går att flytta dit man vill och önskar att bygga upp sitt nya liv. Det är liksom nyckeln för att det ens ska fungera. Men det har exakt noll och ingenting med dagens diskussion om asylmottagning att göra.
"I en värld med fri migration finns inte ett enskilt tryck på något särskilt land, det går att flytta dit man vill och önskar att bygga upp sitt nya liv."

Ja den insikten säger väl allt egentligen.

Rent geografiskt erbjuder vissa områden betydligt bättre liv än andra områden.
För var det jakt o fiske som reglerade vart människor drog.
Sedan blev det tillgång på jord, bete o vatten.
Efter det följde naturtillgångar så som järn, olja etc etc.

Varför tror du att människor lämnar de torkdrabbade områdena?
För de inte trivs eller för att möjligheten att överleva försvinner med vatten och tamdjuren?

Vi kommer aldrig att få en fri värld eftersom behoven alltid kommer att vara större än de resurser som finns.
Folk/stater som kontrollerar resurserna kommer att få försvara dessa.
Ta exempelvis situationen med vatten ner till landet mellan floderna dvs Mellanöstern.
Kommer man där att bli sams om vattnet eller blir det nästa orsak till krig?

Tilägg:

Vilka jobb ska nyanlända svenskar få om konsumtionen minskar?

Jag får inte ihop ditt sätt att tänka.
Du får gärna förklara så att jag förstår.

Försvaret ville väl ha 3 miljarder?, men det finns inte pengar?

4 miljarder och det bara för att kunna utföra det regering och riksdag redan har bestämt att försvaret ska klara. Men sen vägrar man anslå pengarna för att kunna fullfölja riksdagsbeslutet. Regeringen/riksdagen bestämmer målen, det här ska försvaret klara av: Försvaret av Sverige, Insatsstyrkan att sättas in under FN mandat eller NATO förfrågningar, Libyen och nu senast Mali t.e.x. ÖB säger ok, det kommer att kosta så här mycket, Finansministern säger Fuck off, glöm det du får hälften. Sagt det förut, ring Putin han tar gärna över Gotland, vi har inget försvar där i alla fall så det är bara att börja lära ut Ryska i skolorna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Adventskalendertråden 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka