Skam på torra land...

Tilägg:

Vilka jobb ska nyanlända svenskar få om konsumtionen minskar?

Jag får inte ihop ditt sätt att tänka.
Du får gärna förklara så att jag förstår.

Jag tror att det beror på att du antingen spekulerat ihop hur jag tänker, eller läst andras spekulationer om det som du tagit för korrekta.

Nja, i de flesta fallen är det väl så att resan är farlig om man kommer med smugglare. Det är också väldigt dyrt så man har inte råd med hela familjen. Folk har släktingar här och är väl införstådda med vad anhöriginvandring innebär. Alltså skickar de mannen på resan, som sen här i Sverige kommer få hit resten av släkten via anhöriginvandring. Ungefär likadant som ensamkommande barn som får komma hit för att stadga sig och sen kan arbetet för att få hit familj/släkt påbörjas.

Undrar hur det gått med dom 10 som flög in i privatjet. Utblottade asylsökande känns fjärran från dessa, men det får vi aldrig veta. PK-media har lagt locket på i skräck för att bli kallade rasister.

Du kanske ska fråga någon som påstått det istället? @corzette har skrivit de åsikterna på mig, så hen kanske vet?

Jag har aldrig påstått det.

Konstigt att du ens svarar ... Du påstår ju ingenting i någonting.

Men vet du ... Du kan sluta hänvisa till mej när du letar efter svar... Mina svar tycker du nämligen inte om ...
Då jag anser att vi inte ska ta in alla som kommer hit ! DET trodde jag va solklart ?

Jag tror att det beror på att du antingen spekulerat ihop hur jag tänker, eller läst andras spekulationer om det som du tagit för korrekta.

Inte alls, jag utgick ifrån ditt:

"Tänk om du skulle få ställa in april månads resa till Paris för att istället lägga pengarna på att rädda 500 syrier undan svält på plats i Syrien. Hemska tanke. Att någon ens tänker att en människas liv är mer värt än din resa till Paris."

"Att jämföra ett intresse för att resa med att inte svälta och behandla akuta sjukdomar - ja, man baxnar. Gång på gång. Det är lustigt vilken tokegoism vissa har skolats till bara för att de alltid har haft tillgång till god välfärd. Eller så är det oberoende av det, vad vet jag."

"På vilket sätt hjälper det flyktingen som står vid gränsen med ett totalt raserat liv och ber om hjälp, när du hänvisar till att vi har inte råd, för vi måste konsumera lyxprodukter/tjänster?"

(Min fetning.)

Jag kan inte tolka det som annat än att du anser att vi bör minska/avstå ifrån lyxkonsumtion och istället låta individens ev. "överflöd" gå till de asylsökande/nödställda i världen.
Annars är man egoist som låter det egna behovet gå före människoliv som du enligt mig så dramatiskt uttrycker det.

Inte alls, jag utgick ifrån ditt:

"Tänk om du skulle få ställa in april månads resa till Paris för att istället lägga pengarna på att rädda 500 syrier undan svält på plats i Syrien. Hemska tanke. Att någon ens tänker att en människas liv är mer värt än din resa till Paris."

"Att jämföra ett intresse för att resa med att inte svälta och behandla akuta sjukdomar - ja, man baxnar. Gång på gång. Det är lustigt vilken tokegoism vissa har skolats till bara för att de alltid har haft tillgång till god välfärd. Eller så är det oberoende av det, vad vet jag."

"På vilket sätt hjälper det flyktingen som står vid gränsen med ett totalt raserat liv och ber om hjälp, när du hänvisar till att vi har inte råd, för vi måste konsumera lyxprodukter/tjänster?"

(Min fetning.)

Jag kan inte tolka det som annat än att du anser att vi bör minska/avstå ifrån lyxkonsumtion och istället låta individens ev. "överflöd" gå till de asylsökande/nödställda i världen.
Annars är man egoist som låter det egna behovet gå före människoliv som du enligt mig så dramatiskt uttrycker det.

Nej, jag anser att om man ställer lyxkonsumtion MOT att ta emot flyktingar från krig så saknar man sinne för proportioner och man baxnar över att någon ens ger sig ut och driver en sådan fråga. PUNKT. Bara i det sammanhanget.

Grejen är ju att vi verkar ganska överens om att den motsättningen inte finns i verkligheten. Så varför älta det?

För att förtydliga. Du har tolkat det fel.

Men då måste du vara nöjd med dagens situation. Vi prövar asylskälen och bara om man har giltiga asylskäl får man stanna. Annars får man åka hem igen.

Nej Jag är ALLT annat än nöjd med dagens situation... Så nej... Jag vill ha en minskning av kostnaderna som asylhanteringen står för.. Och anser fortfarande inte att vi måste ta hand om alla som vill komma hit.

Men då måste du vara nöjd med dagens situation. Vi prövar asylskälen och bara om man har giltiga asylskäl får man stanna. Annars får man åka hem igen.
Om vi då, i logikens namn prövar asylskälen i en svensk ambassad utanför "Festung Europa" Då skulle det ju göra rättvisa åt ditt mantra att vi har plats för alla som behöver, då skulle du inte behöva gömma dig bakom Spanska, Italienska o Grekiska gränsvakter.

Alternativet är ju att du hemfaller åt min hemska inställning, nämligen att vi INTE har plats för alla som behöver skydd!
;)

Stor del av kostnaden är boendet, det kostar ett antal tusen om dagen per flykting, tro mig, jag vet vad flyktingboenden här omsätter i månaden. Det är pengar som driftiga folk tjänar och förhoppningsvis betalar skatt och handlar för i Sverige vilket är positivt för konsumtionen. De anställer ofta folk vilket är bra för arbetsmarknaden. Flyktingarna handlar för de pengar de får i hand som kommer de lokala handlarna tillgodo. Vi har många flyktingar här på Österlen, de kan räknas i c:a tusen på en folkmängd på c:a 40 000 invånare. Har inte känts trångt än :D

Rolle
Humanist med sekulär livsåskådning

tro mig, jag vet vad flyktingboenden här omsätter i månaden. Det är pengar som driftiga folk tjänar och förhoppningsvis betalar skatt och handlar för i Sverige vilket är positivt för konsumtionen. De anställer ofta folk vilket är bra för arbetsmarknaden. Flyktingarna handlar för de pengar de får i hand som kommer de lokala handlarna tillgodo. Vi har många flyktingar här på Österlen, de kan räknas i c:a tusen på en folkmängd på c:a 40 000 invånare. Har inte känts trångt än :D

Rolle

"Stor del av kostnaden är boendet, det kostar ett antal tusen om dagen per flykting,"
Skulle vara intressant at se en pålitlig källa för det påståendet.
Hade annars för mig att taket låg på rund 350 kr/dag ;)

Stor del av kostnaden är boendet, det kostar ett antal tusen om dagen per flykting, tro mig, jag vet vad flyktingboenden här omsätter i månaden. Det är pengar som driftiga folk tjänar och förhoppningsvis betalar skatt och handlar för i Sverige vilket är positivt för konsumtionen. De anställer ofta folk vilket är bra för arbetsmarknaden. Flyktingarna handlar för de pengar de får i hand som kommer de lokala handlarna tillgodo. Vi har många flyktingar här på Österlen, de kan räknas i c:a tusen på en folkmängd på c:a 40 000 invånare. Har inte känts trångt än :D

Rolle

Nä de känns säkert inte trångt... Men finns det boende för dom hos er ? I såna fall är det ju bara att fortsätta ta emot flyktingar där... Men boendet är ju annars en stor bristvara i sverige... INTE plats... Utan där de ska bo...

Nej, jag anser att om man ställer lyxkonsumtion MOT att ta emot flyktingar från krig så saknar man sinne för proportioner och man baxnar över att någon ens ger sig ut och driver en sådan fråga. PUNKT. Bara i det sammanhanget.

Men det gör väl alla människor och alla länder i princip? Vi hade väl självklart kunnat ta emot fler flyktingar om vi inte unnade oss någon "lyxkonsumtion" alls?

Men det gör väl alla människor och alla länder i princip? Vi hade väl självklart kunnat ta emot fler flyktingar om vi inte unnade oss någon "lyxkonsumtion" alls?
Allt handlar ju om vad vi prioriterar.
En äventyrshelg finansierar väl ett st boende i 10 dagar för en flykting på en standardförläggning. Så det är bara att (s)välja ;)

Nej, så enkelt är det inte. Lyxkonsumtionen är en del av det som skapar utrymme i ekonomin. Och det finns inget självändamål att erbjuda fler asylplatser än att alla som har asylskäl får hjälp. Så länge vi demokratier runt om i världen klarar det, finns det inget problem med kapaciteten. Det är det som är målet vi jobbar mot.

Nej, så enkelt är det inte. Lyxkonsumtionen är en del av det som skapar utrymme i ekonomin. Och det finns inget självändamål att erbjuda fler asylplatser än att alla som har asylskäl får hjälp. Så länge vi demokratier runt om i världen klarar det, finns det inget problem med kapaciteten. Det är det som är målet vi jobbar mot.

Fast det sättet vi demokratier "klarar av det" på idag är ju genom att enbart tillåta några procent av alla flyktingar att ens ansöka om asyl (de som lyckas ta sig hit). Den avgränsningen fyller mest syftet att vi ska kunna blunda för problemen i världen men ändå känna att vi hjälper alla som knackar på vår dörr. Enligt mig så är det humanare och rimligare att göra det så lätt som möjligt att söka asyl var man än befinner sig för att sedan ta emot de mest utsatta i den utsträckningen vi har kapacitet för. Även om det betyder att vi på ett mycket mer uppenbart sätt får leva med att vi faktiskt inte kan hjälpa alla.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka