förlåt men....Problemet är att Män bestämmer i dessa familjer. Därför blir de rabiata när svenska kvinnor tar sig ton o genast kallar dem för medeltidens öknamn.
/tanten - svensk kvinna som undervisar utländska kvinnor och män
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
förlåt men....Problemet är att Män bestämmer i dessa familjer. Därför blir de rabiata när svenska kvinnor tar sig ton o genast kallar dem för medeltidens öknamn.
förlåt men....
/tanten - svensk kvinna som undervisar utländska kvinnor och män
Några få enstaka flyktingar klagade ja. De kanske till och med var ohyfsade mot landet som ger dem skydd. Men fortfarande några få enskilda människor.
Jo men det var ju ändå det som tråden handlar om ? De enskilda (30 st) som klagade...
Och?Jo men det var ju ändå det som tråden handlar om ? De enskilda (30 st) som klagade...
Vilka invanrare"De flyktingar som behöver oss i dag för att få skydd, behöver vi för att skapa en trygg framtid i morgon, skriver Lina Nordquist (FP).
Denna jul önskade jag mig nya grannar i julklapp som får arbeta i Sverige och ta hand om oss alla när vi blir gamla och sjuka. Främst för att människor som behöver skydd ska kunna få det i Sverige. Men också för att vi inte har råd att stänga dem ute.
Vi lever i ett land som till stor del byggts och formats av invandrare. För mig som liberal är det självklart att den som söker asyl ska få sin sak prövad. Det handlar inte om att ha en "generös", flyktingpolitik: generös för mig innebär att någon väljer att dela med sig mer än hen behöver. För mig är det inte valfritt att erbjuda skydd åt människor på flykt - det är en nödvändighet för att vi ska kunna se oss själva i spegeln. Flyktingmottagande är inte generöst. Det är humant.
Men om vi inte har råd då? Tänk om Sveriges nya invånare slukar resurser vi behöver till annat? Sanningen är att det är precis tvärtom.
Vi har råd att ta emot flyktingar. Men vi har inte råd att låta bli. Vi föder nämligen få barn i Sverige, och vi lever allt längre.
Det innebär att vi gradvis blir fler pensionärer i Sverige, men samtidigt allt färre som arbetar. I dag försörjer 100 arbetande personer i vårt land 70 andra som är för unga eller för gamla för att arbeta. Om tio år ska de i stället försörja 80 medinvånare. Den enda hållbara räddningen är att människor flyttar till vårt land och arbetar här. Det verkliga hotet vore om invandrarna valde andra länder än vårt.
Ett exempel är sjukvården, där Statistiska centralbyråns statistik talar sitt tydliga språk: om alla Sveriges invandrare stannade hemma i köket en vanlig måndag skulle var tredje patient den dagen stå utan läkare. Var femte undersköterska och psykolog skulle fattas vid morgonfikat. Fyra av tio tandläkare och varannan tandhygienist skulle inte komma till sina jobb. Vad säger då detta om ett yrkesområde där bristen på medarbetare är ett växande problem?
Slutsatsen är enkel: de flyktingar som behöver oss i dag för att få skydd, behöver vi för att skapa en trygg framtid.
För att säkra vår välfärd behövs fler invandrare inom otaliga yrkesområden, inte minst inom sjukvården. Därmed räcker det inte med att människor vill bosätta sig här, vi måste också göra vår del genom att ge dessa människor möjligheten att bidra. Själv är jag född i Sverige och förbrukade välfärdsresurser för barnomsorg, skola, sjukvård och högskoleutbildning i 25 år innan jag betalade mina första regelbundna skattekronor. För en flykting i dag är den tiden 7-9 år. Det är för lång tid. En hel del är gjort för att invandrare snabbare ska kunna ta del av arbetsmarknaden, men det finns fortfarande mycket vi måste göra bättre. Ett steg i detta är att snabbare värdera utländska utbildningar. Ett annat är att förbättra möjligheterna att lära in svenskt fackspråk, till exempel medicinsk svenska. Landstinget bör även utforma olika typer av praktik för att låta nyinflyttade medarbetare snabbare sätta sig in i svensk sjukvård.
Det problem vi behöver lösa har inte att göra med vem som har rätt att sätta foten på svensk mark och stanna här. Asylrätten är grundläggande: var och en har rätt att få sin sak prövad.
Utmaningen är i stället hur vi förbättrar möjligheterna för människor att skapa sig en framtid och bidra till vårt gemensamma samhällsbygge.
Vi måste skapa chanser och möjligheter våra nya grannar kan ta. Där brister vi i dag. Det, och inget annat, är vad vi måste prata om. Flyktingar urholkar inte välfärden, de bygger den. Fler grannar, och bättre verktyg de kan bygga välfärden med, är den julklapp vi behöver ge varandra."
http://unt.se/asikt/debatt/invandringen-tryggar-valfarden-3527940.aspx
"De flyktingar som behöver oss i dag för att få skydd, behöver vi för att skapa en trygg framtid i morgon, skriver Lina Nordquist (FP).
Denna jul önskade jag mig nya grannar i julklapp som får arbeta i Sverige och ta hand om oss alla när vi blir gamla och sjuka. Främst för att människor som behöver skydd ska kunna få det i Sverige. Men också för att vi inte har råd att stänga dem ute.
Vi lever i ett land som till stor del byggts och formats av invandrare. För mig som liberal är det självklart att den som söker asyl ska få sin sak prövad. Det handlar inte om att ha en "generös", flyktingpolitik: generös för mig innebär att någon väljer att dela med sig mer än hen behöver. För mig är det inte valfritt att erbjuda skydd åt människor på flykt - det är en nödvändighet för att vi ska kunna se oss själva i spegeln. Flyktingmottagande är inte generöst. Det är humant.
Men om vi inte har råd då? Tänk om Sveriges nya invånare slukar resurser vi behöver till annat? Sanningen är att det är precis tvärtom.
Vi har råd att ta emot flyktingar. Men vi har inte råd att låta bli. Vi föder nämligen få barn i Sverige, och vi lever allt längre.
Det innebär att vi gradvis blir fler pensionärer i Sverige, men samtidigt allt färre som arbetar. I dag försörjer 100 arbetande personer i vårt land 70 andra som är för unga eller för gamla för att arbeta. Om tio år ska de i stället försörja 80 medinvånare. Den enda hållbara räddningen är att människor flyttar till vårt land och arbetar här. Det verkliga hotet vore om invandrarna valde andra länder än vårt.
Ett exempel är sjukvården, där Statistiska centralbyråns statistik talar sitt tydliga språk: om alla Sveriges invandrare stannade hemma i köket en vanlig måndag skulle var tredje patient den dagen stå utan läkare. Var femte undersköterska och psykolog skulle fattas vid morgonfikat. Fyra av tio tandläkare och varannan tandhygienist skulle inte komma till sina jobb. Vad säger då detta om ett yrkesområde där bristen på medarbetare är ett växande problem?
Slutsatsen är enkel: de flyktingar som behöver oss i dag för att få skydd, behöver vi för att skapa en trygg framtid.
För att säkra vår välfärd behövs fler invandrare inom otaliga yrkesområden, inte minst inom sjukvården. Därmed räcker det inte med att människor vill bosätta sig här, vi måste också göra vår del genom att ge dessa människor möjligheten att bidra. Själv är jag född i Sverige och förbrukade välfärdsresurser för barnomsorg, skola, sjukvård och högskoleutbildning i 25 år innan jag betalade mina första regelbundna skattekronor. För en flykting i dag är den tiden 7-9 år. Det är för lång tid. En hel del är gjort för att invandrare snabbare ska kunna ta del av arbetsmarknaden, men det finns fortfarande mycket vi måste göra bättre. Ett steg i detta är att snabbare värdera utländska utbildningar. Ett annat är att förbättra möjligheterna att lära in svenskt fackspråk, till exempel medicinsk svenska. Landstinget bör även utforma olika typer av praktik för att låta nyinflyttade medarbetare snabbare sätta sig in i svensk sjukvård.
Det problem vi behöver lösa har inte att göra med vem som har rätt att sätta foten på svensk mark och stanna här. Asylrätten är grundläggande: var och en har rätt att få sin sak prövad.
Utmaningen är i stället hur vi förbättrar möjligheterna för människor att skapa sig en framtid och bidra till vårt gemensamma samhällsbygge.
Vi måste skapa chanser och möjligheter våra nya grannar kan ta. Där brister vi i dag. Det, och inget annat, är vad vi måste prata om. Flyktingar urholkar inte välfärden, de bygger den. Fler grannar, och bättre verktyg de kan bygga välfärden med, är den julklapp vi behöver ge varandra."
http://unt.se/asikt/debatt/invandringen-tryggar-valfarden-3527940.aspx
Jag? Jag är ingen politiker vad jag vet.Så du är egentligen bitter på moderaterna och på sossarnas ekonomiska politik. Sen låter du det gå ut över invandrarna.
Och vad vill du visa med det?[De med svenskt ursprung utgjorde över 95 procent av de arbetare, jordbrukare, företagare, skattebetalare, forskare och uppfinnare som genom århundraden av hård strävan tog Sverige från medeltiden till ett av världens rikaste länder år 1960.
Om någon slutsats kan dras av diagrammet beträffande de senaste decenniernas asylrelaterade massinvandring – som ju är vad den offentliga debatten handlar om – så tycks det vara att medan invandringen på ett exempellöst sätt skenat iväg uppåt så har den ekonomiska tillväxten varit betydligt mer blygsam – negativ eller i det närmaste stillastående.
Vilka invanrare
Det har blivit vanligt med fantasier där Sverige skildras som ett land som byggdes av invandrare, ungefär som Australien. Dessa myter är bräckliga och faller snabbt samman när läsaren får reda på hur liten invandringen faktiskt var historiskt.
En slogan som har blivit allt vanligare i debatten är att ”invandrare byggde Sverige”. Men så sent som år 1960 utgjorde invandrare inte mer än 4.0% av Sveriges befolkning. År 1960 var Sverige världsledande i termer av välstånd, demokratiska institutioner, kultur, teknologi, näringsliv och annat. Det fåtal invandrare som var med och bidrog till detta förtjänar givetvis uppskattning. Men det gäller lika mycket de med svenskt ursprung som var med och byggde landet. De med svenskt ursprung utgjorde över 95 procent av de arbetare, jordbrukare, företagare, skattebetalare, forskare och uppfinnare som genom århundraden av hård strävan tog Sverige från medeltiden till ett av världens rikaste länder år 1960.
Nu får du skärpa dig.För att man KAN motbevisa att invandrare INTE byggde Sverige?
Varför är invandringen vår Heliga Ko som inte får ifrågasättas eller ens nämnas utan att folk skriker tillmälen.
Skrift o yttrandefriheten är snart i verklig fara. En f.d rättighet i en f.d Demokrati.
Nej jag röstade INTE på SD, men kommer troligen att göra så om det inte blir någon som tänker realistiskt
För att man KAN motbevisa att invandrare INTE byggde Sverige?
Varför är invandringen vår Heliga Ko som inte får ifrågasättas eller ens nämnas utan att folk skriker tillmälen.
Skrift o yttrandefriheten är snart i verklig fara. En f.d rättighet i en f.d Demokrati.
Nej jag röstade INTE på SD, men kommer troligen att göra så om det inte blir någon som tänker realistiskt
År 2013 invandrade 116 000 människor till Sverige.
ska vi behöva tröska det ett varv till?
Vi har ingen massinvandring. Det är ett SD-uppfunnet begrepp som de tyvärr lyckats marknadsföra väl.
17900 personer netto. Är det en massinvandring??
http://www.etc.se/ekonomi/invandring-ar-en-investering-inte-kostnad
Dessutom har Sverige en skapligt välmående ekonomi i jämförelse med en hel rad europeiska länder. Vi har gått rätt oskadda ur den ekonomiska krisen i vår omvärld.
Nej axel så kan man inte säga. Jag är verksamhetschef på min arbetsplats och där jobbar både män och kvinnor. I olika åldrar och muslimer kristna och ateister med många olika yrken. ungefär 35 personer. Jag anser nog att den som mest tar sig en lite för stor ton är den medelålders svensken. Sedan behöver det väl inte vara fel heller tycker jag att säga vad man tycker. Men koll på hierarkin på en arbetsplats är min uppfattning att muslimska män har i alltför hög grad. Jättefin katt!vad är det du inte förstår!!!
Att endast de redan bemedlade o endast män kan komma. Är du så naiv att du inte tror att mödrar med barn är villiga att ta chansen?
Problemet är att Män bestämmer i dessa familjer. Därför blir de rabiata när svenska kvinnor tar sig ton o genast kallar dem för medeltidens öknamn.
År 2013 invandrade 116 000 människor till Sverige.
34 479 återutvandrare, alltså människor födda i andra länder som flyttar tillbaka.
Dem som ni påstår inte finns.
plus de som studerar eller flyttar utomlands
39 783 anhöriga
Så din upplevelse är mer sann än min. Välkommen du till förorten där de är i majoritet.
Jo men det var ju ändå det som tråden handlar om ? De enskilda (30 st) som klagade...
Så du vet hur de är på sin fritid, behandlar sin familj, vilka som är alkoholister. mm.Nej axel så kan man inte säga. Jag är verksamhetschef på min arbetsplats och där jobbar både män och kvinnor. I olika åldrar och muslimer kristna och ateister med många olika yrken. ungefär 35 personer. Jag anser nog att den som mest tar sig en lite för stor ton är den medelålders svensken. Sedan behöver det väl inte vara fel heller tycker jag att säga vad man tycker. Men koll på hierarkin på en arbetsplats är min uppfattning att muslimska män har i alltför hög grad. Jättefin katt!