Skam på torra land...

Tältläger är en viss skillnad mot t.o.m en förläggning i Grytan.
Där man har mage att gnälla på att t.ex bussarna går för sällan och att det är för kallt.

Några få enstaka flyktingar klagade ja. De kanske till och med var ohyfsade mot landet som ger dem skydd. Men fortfarande några få enskilda människor.

Det är ju därför Migrationsverket noga planerar och budgeterar sin verksamhet. En ekonomisk plan, ständigt uppdaterad, baserat på sitt uppdrag. Precis som du vill ha det
.

Mycket tyder på att migrationsverkets planering har stora brister. Inte för att det är anledning till att minska antalet flyktingar men vi måste göra mer än vi gjort fram till nu. Det tror jag faktiskt.

Vad skämtar jag om?
att man valt att sno bidragspengar från andra behövande länder?
10 miljarder tror jag att det rörde sig om. skitsumma för Sverige förstås.

Flykting"barnen" var unga män utan ID. I Sverige är svenska MÄN myndiga vid 18.
Var är flickorna!? I andra länder kollar man upp deras ungefärliga ålder.

Senast ändrad:
Göra VAD? Hur? VEM ska betala?
Våra pensionärer, skola o omsorg?

Varför ger du bara dessa förslag? Varför inte alla som de senaste åren fått en höjd disponibel inkomst? Som byter mobiltelefon en gång om året, lägger massor av pengar på kläder, elektronik och lyxig mat och dryck. Som tar familjen och åker på weekend inom eller utom landet. Varför hela tiden förutsätta att pengarna ska tas ifrån dem som redan har det sämst? Systemet med privata aktörer som tjänar multum på flyktingmottagning borde också ges över för att ge ett bättre resursutnyttjande.

Ardalan Shekarabi, Civilminister, 2 dec:

"Grunden i etableringsuppdraget ligger fast, men det är uppenbart att delar av uppdraget inte fungerar tillfredsställande. Bland annat behöver formerna för Arbetsförmedlingens samverkan med kommunerna samt samverkan mellan kommunerna utvecklas. Regeringen avser därför att se över myndighetsorganisationen vid mottagande av nyanlända. Där ingår länsstyrelsernas roll och uppdrag.

Länsstyrelserna har också i uppgift att på regional och kommunal nivå följa upp organisering och genomförande av insatser för nyanlända. Vi kommer att följa utvecklingen och titta närmare på länsstyrelsernas insatser. Vi kommer i regleringsbrev att ge länsstyrelserna i uppdrag att prioritera insatser som bidrar till att öka kommunernas mottagningskapacitet. Länsstyrelserna kommer också att betala ut medel till kommuner från anslag 1:2 kommunersättning för flyktingmottagande. Insatser som underlättar bosättning och ökar kommunernas mottagningskapacitet samt samhällsorientering ska prioriteras. Länsstyrelserna har också i uppdrag att redovisa förutsättningar att tillhandahålla samhällsorientering.

För att människor ska komma i arbete krävs det såklart att språkutbildningen fungerar bra. Det krävs att valideringen fungerar bra, det krävs att det finns bostäder så att människor kan bosätta sig där det finns arbetstillfällen och det krävs att vi har en fungerande kollektivtrafik så att människor kan ta sig till utbildning och arbetsplatser. Allt det förutsätter att det finns en samordning mellan de olika politiska nivåerna och mellan olika kommuner, inte minst mellan kommunerna och myndigheterna. Vi ser ett behov av att förbättra länsstyrelsernas arbete med integrationen, och vi kommer att följa deras arbete när det gäller samordningen.

Fler nyanlända måste ges förutsättningar för att komma i arbete. Fokus i integrationspolitiken måste vara att se till att människor kommer i arbete.

Ett led i detta är att kommunerna ges möjlighet att erbjuda insatser, och dessa insatser behöver utvecklas. Regeringen avser att införa ett sammanhållet nationellt och permanent system för validering. Möjligheterna till kompletterande utbildning kommer också att förbättras."

Därför att dessa lever i en annan Värld o gärna skulle dela med sig- sålänge det inte inskränker på deras eget leverne.

Därför att dessa lever i en annan Värld o gärna skulle dela med sig- sålänge det inte inskränker på deras eget leverne.

I vilken värld då? Vi betalar också skatt (ja, jag räknar mig till dessa personer och gissar att jag även skulle räkna in dig). Finns väl absolut sätt att få in mer pengar från oss som förvisso säkert skulle gnällas på men inte direkt få oss att leva i misär.

Vad skämtar jag om?
att man valt att sno bidragspengar från andra behövande länder?
10 miljarder tror jag att det rörde sig om. skitsumma för Sverige förstås.

Flykting"barnen" var unga män utan ID. I Sverige är svenska MÄN myndiga vid 18.
Var är flickorna!? I andra länder kollar man upp deras ungefärliga ålder.
Nu tappar du mig. Jag har väldigt svårt att begripa din tankeföljd.

Varför pratar du plötsligt om barn inom citationstecken? Hur kom barn in i din diskussion?

Full?

Vad gäller omfördelningen av pengar så är det en budgetfråga. Man valde att göra så. Inte för att pengarna inte finns utan för att man fördelade dem sådär. Har du varit med om att jobba fram en budget? Man flyttar runt de pengar man har tills man är överens.

Vad beträffar att männen kommer först så är det så. Man tar sig hit för att kunna skapa ett liv och ta hit sin familj sedan. Man sänder inte ensamma kvinnor med flyktingsmugglare - det är för farligt. Dessutom lever män ofta med större hot för sina liv än kvinnorna. De män som har hustrur och barn har dem ofta i något av hemlandets grannar. När papperen är klara tas familjen hit.
Vad är det konstiga i det?

Å var skulle det vara?
Tänk om det är HELT fel. Se framåt o inse vad norrmännen, finnarna o även danskarna har fattat. De har ju alltid tyckt att det är VI som är korkade o naiva.

Har vi 500000 jobb, bostäder?
NEJ!
För att detta ska vara genomförbart bör man klara av detta i första hand.
Sätt bidragstagarna i arbete såsom resurs i skola, omsorg o annan allmännytta.

Vi är vana att "göra rätt för oss", men politikerna tar det ifrån oss.
Inte bara hästar mår bra av fasta rutiner o att känna uppskattning. Börja där.
Då har vi en samhällsvinst! Och integrationen på köpet.
För många invandrare är jobbet det enda stället där man brukar det svenska språket o de lär sig då fort.

Jobb är inget som finns. Det är något som skapas av och för människor.

Och nej, det är danskarna som har fel. Det är de som betraktar muslimer som andra klassens medborgare, som man får håna fritt i media.

Den skiten vill vi absolut inte ha till vårt Sverige. Idag är Sverige ett föredöme att vara stolt över. Och visst tar vi ett oproportionerligt stort ansvar för flyktingar i Europa. Skapar kostnader på kort sikt och blir en styrka framöver.

Nu tappar du mig. Jag har väldigt svårt att begripa din tankeföljd.

Varför pratar du plötsligt om barn inom citationstecken? Hur kom barn in i din diskussion?

Full?

Vad gäller omfördelningen av pengar så är det en budgetfråga. Man valde att göra så. Inte för att pengarna inte finns utan för att man fördelade dem sådär. Har du varit med om att jobba fram en budget? Man flyttar runt de pengar man har tills man är överens.

Vad beträffar att männen kommer först så är det så. Man tar sig hit för att kunna skapa ett liv och ta hit sin familj sedan. Man sänder inte ensamma kvinnor med flyktingsmugglare - det är för farligt. Dessutom lever män ofta med större hot för sina liv än kvinnorna. De män som har hustrur och barn har dem ofta i något av hemlandets grannar. När papperen är klara tas familjen hit.
Vad är det konstiga i det?
Ja eller hur, när kriget är som mest intensivt. Dessa länder har nästan alltid krigat inbördes eller med varandra.
Härskartekniker för att få "rätt". Det är avsevärt mkt större risk eller chans beroende av hur man ser på saken att DUskulle vara full.
Att jag inte skriver KL är en annan femma.
Det här handlar inte om att göra en budget. Den höll inte alls!
Om alla svenskar som reser till Thailand varje år istället donerar pengarna till Migrationsverket. Inte för att det skulle räcka så långt, men det är EN idé.

Nu är det inte enskilda donationer jag är ute efter (Ett samhälle som bygger på välgörenhet är definitivt inget jag önskar mig). Lika lite som att skola, äldreomsorg andra funktioner själva skulle bestämma att de behöver mindre pengar i sin verksamhet. Vad jag menade med mina inlägg är en fördelningspolitik med skatter och andra styrmedel (minskade RUT och ROT-avdrag till exempel) som inte ställer de svaga mot varann utan tar pengarna från den grupp som fått det betydligt bättre de senaste åren. Det skulle räcka långt utan att ens utnyttja allt.

Varje procent sysselsättningsgrad för utrikes födda är värd ungefär +3 miljarder kronor i statsfinanserna enligt Jan Ekberg, rapport från 2006. Förmodligen ännu mer idag. Därför är arbetslinjen, även för immigranter, oerhört viktig.

1998 var 60% av utrikes födda sysselsatta, 2008 var det 72% i arbetsför ålder. En grym förbättring.

Samtidigt som svamlarna fortsätter att snacka skit om hur dåligt allt är.

Fortfarande är det dryga tio procent upp till samma siffra som för infödda. Men gapet är mycket, mycket mindre än belackare anför.

Så varje procent ej i sysselsättning kostade DÅ 3 miljarder. Ja förmodligen ännu mer idag.

Jag tror att du glömmer hur gärna man gömmer öppen arbetslöshet i statistik på olika vis.

vilka är det som spyr galla o är rasistiska över ej likasinnade?

Öppna erat hem o ge dem era pengar.

Ardalan Shekarabi, Civilminister, 2 dec:

"Grunden i etableringsuppdraget ligger fast, men det är uppenbart att delar av uppdraget inte fungerar tillfredsställande. Bland annat behöver formerna för Arbetsförmedlingens samverkan med kommunerna samt samverkan mellan kommunerna utvecklas. Regeringen avser därför att se över myndighetsorganisationen vid mottagande av nyanlända. Där ingår länsstyrelsernas roll och uppdrag.

Länsstyrelserna har också i uppgift att på regional och kommunal nivå följa upp organisering och genomförande av insatser för nyanlända. Vi kommer att följa utvecklingen och titta närmare på länsstyrelsernas insatser. Vi kommer i regleringsbrev att ge länsstyrelserna i uppdrag att prioritera insatser som bidrar till att öka kommunernas mottagningskapacitet. Länsstyrelserna kommer också att betala ut medel till kommuner från anslag 1:2 kommunersättning för flyktingmottagande. Insatser som underlättar bosättning och ökar kommunernas mottagningskapacitet samt samhällsorientering ska prioriteras. Länsstyrelserna har också i uppdrag att redovisa förutsättningar att tillhandahålla samhällsorientering.

För att människor ska komma i arbete krävs det såklart att språkutbildningen fungerar bra. Det krävs att valideringen fungerar bra, det krävs att det finns bostäder så att människor kan bosätta sig där det finns arbetstillfällen och det krävs att vi har en fungerande kollektivtrafik så att människor kan ta sig till utbildning och arbetsplatser. Allt det förutsätter att det finns en samordning mellan de olika politiska nivåerna och mellan olika kommuner, inte minst mellan kommunerna och myndigheterna. Vi ser ett behov av att förbättra länsstyrelsernas arbete med integrationen, och vi kommer att följa deras arbete när det gäller samordningen.

Fler nyanlända måste ges förutsättningar för att komma i arbete. Fokus i integrationspolitiken måste vara att se till att människor kommer i arbete.

Ett led i detta är att kommunerna ges möjlighet att erbjuda insatser, och dessa insatser behöver utvecklas. Regeringen avser att införa ett sammanhållet nationellt och permanent system för validering. Möjligheterna till kompletterande utbildning kommer också att förbättras."

Det låter som vanligt. Organsisation bla bla bla samordning bla bla bla validering bla bla samordning.

Jag tror tyvärr inte mycket på det. Jag ser inte ett ord om resurser. Myndigheter tror ofta på organisationsförändringar och pratar om samordning. Sen blir det inte mer.

Ursäkta att jag raljerar men jag blir så trött på alla dessa ord. För det är ju bara ord. Det är inget verkligt innehåll.

Jag ser inte ett ord om resurser. Myndigheter tror ofta på organisationsförändringar och pratar om samordning. Sen blir det inte mer.

Ursäkta att jag raljerar men jag blir så trött på alla dessa ord. För det är ju bara ord. Det är inget verkligt innehåll.
Nej, det är inte "bara ord". Det är viktiga ord, som har ett innehåll och en mening och som gör skillnad på hur saker och ting fungerar i vårt land.

Ardalan Shekarabi hör inte till en myndighet; han är Civilminister i Regeringen.

Det här var ett utdrag ur en debatt i Sveriges Riksdag. Resurserna var inte del av den här diskussionen; det hittar du i budgeten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka