Skam på torra land...

@landsbygdsbo har du läst mina citat ur dina inlägg?
Kan du inte se att de är rasistiska?
Andra ser det så i varje fall.
Om du inte vill framstå som rasist så behöver du nog putsa en del på din image.

Men det är ju trevligt att du inser att det jag skriver inte är rasistiskt.
Så varför tjabbar du då?

Om jag då använder ditt sätt att resonera, eftersom det nu framgår att det jag skriver inte är rasistiskt och du inte håller med så är dina inlägg ...;)

Det verkar inte som du bor i segregationen. De VILL bo med sina egna, såsom vi också skulle vilja.
Kolla bara på bussresenärerna.
Anhöriga för dessa är kusiner, tremänningar. Vilka svenskar har 75 kusiner?

Är de tacksamma för hjälpen?
Bara de som är verkliga flyktingar.

Jag säger inte att de deras fel, utan politiken o att man inte upplyser om skyldigheter. Bara rättigheterna som de kan VÄL.

numera är horbenämningen stor o har smittat av sig även till svenska unga killar.
Kvinnosynen är förjävlig.
gå ut du en kväll o möt gängen i förorterna. skitläskigt.

Fördomarna haglar. Jag har bott i utanförskapsområde och ser inte att kulturell bakgrund hade någon avgörande betydelse för personens trevligheter. Den observationen kvarstår, efter många år i arbetslivet där jag arbetar med människor med mycket olika bakgrunder. Däremot var fler socialt utsatta i utanförskapsområdet och det har betydelse.

Förnedra på du...
Var bor du som inte SER o märker verkligheten?

Så du tror att ett minskat mottagande ger dina barn miljoner i plånboken. Snacka om verklighetsfrånvänt.

Flyktinginvandring är en initial kostnad och en långsiktig vinst. Varför ska dina barn behöva lida i en sinande välfärd, bara för att du kortsiktigt tyckte att vissa människor inte passar i Sverige?

Utvandringen är omfattande. Och återvändande många. Många flyr sitt älskade hemland och återvänder mer än gärna när krigen är slut.

Det är en perfekt form av bistånd att utbilda och lära upp människor som kan återvända och bygga upp sina länder.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article15706030.ab
Om det tar 3 till 5 år för en utexaminerad yrkesverksam läkare att integreras och börja arbeta inom sitt yrke efter det att han erhållit sitt uppehållstillstånd, hur lång tid tar det för en analfabet att göra samma resa?

Att betala boende o uppehälle under 5 år för att få en läkare in i systemet är naturligtvis en samhällsvinst.
Att betala boende o uppehälle under10 år för att få en fd analfabet att jobba som taxiförare är tyvärr en samhällsförlust så det skriker om det.
Detta är fakta som inte behöver diskuteras.

Vad som däremot kan och ska diskuteras är hur långt våra humanitära insatser ska sträcka sig. Att utbilda taxiföraren är en humanitär insats. Som vi naturligtvis ska göra, förutsatt att kassan tillåter det.

Och idag har vi resurser till den investeringen.
Citat från SVD
"Enligt Migrationsverketär de utökade finansieringsbehoven för asyl och migration 48 miljarder kronor sammanlagt för i år och de kommande fyra åren. 48 miljarder utöver redan budgeterade belopp,(35 miljarder*) alltså. I prognosen gör verket också hypotetiska beräkningar som illustrerar ”orimligheten i situationen”, nämligen vilka konsekvenser en utebliven anslagshöjning skulle medföra i olika delar av verksamheten. Det ser inte bra ut.
För anslag 1:1 – som finansierar förvaltningskostnader och förvarsverksamhet – handlar det om att ”hela tillstånds- och medborgarskapsverksamheten läggs ner”från 2015. De strama omständigheterna skulle förändra verksamheten i grunden, anser verket och konstaterar att från 2017 skulle det inte längre gå att tala om att Sverige har en reglerad invandring.
När det gäller andra anslagsposter brinner det än mer i knutarna. Anslagspost 1:2 omfattar bl a ”dagersättning, ersättning för hälso- och sjukvård för asylsökande och placeringskostnader för ensamkommande barn” samt boendekostnader. Här bedömer Migrationsverket att tillgängliga medel räcker till och med september respektive november. En utökad anslagskredit köper lite tid, men även då handlar det om veckor hit eller dit. Det är förstås orimligt. Innebörden av ”krona för krona” kan inte vara att ett statligt verk svävar i okunskap om huruvida verksamheten rullar nästa månad."
* är det den ursprungligt budgeterade summan ? min anmärkning

så visst, idag har vi resurserna. Men hur är det from. September 2015?

Det hela avslutas med
"Att stänga gränserna är varken ett realistiskt eller ett önskvärt svar, så låt oss lämna den trista debattgränden därhän. Migrationen är ett politikområde där det råder bred enighet om inriktningen – vilket är bra. Men enighet löser inte finansieringsbehovet. Migrationen liksom försvaret är prioriterade områden där vi ser kraftigt ökade behov och kostnader. Viktiga politikområden kan inte stå och falla med finansiering som bygger på hur många som felparkerar. Den här valrörelsens viktigaste besked borde vara vilka besparingar partierna planerar."

Senast ändrad:
Så du tror att ett minskat mottagande ger dina barn miljoner i plånboken. Snacka om verklighetsfrånvänt.

Flyktinginvandring är en initial kostnad och en långsiktig vinst. Varför ska dina barn behöva lida i en sinande välfärd, bara för att du kortsiktigt tyckte att vissa människor inte passar i Sverige?
Nej, men de kan inte få en lägenhet utan att köpa den.
Långsiktig vinst...
Det beror på om de är bidragsberoende hela livet. Arbetsinvandring från Europa, eller hela övriga världen ger det du skriver. Framför allt Asien

segregationen går inte "över". Om du bor i en förort med stor andel invandrare så är även skolan lågpresterande o svenskar flyttar för barnens skull. Jag har en väninna från Kosovo som är mkt bekymrad över sin sons framtid... i förorten.

Fördomarna haglar. Jag har bott i utanförskapsområde och ser inte att kulturell bakgrund hade någon avgörande betydelse för personens trevligheter. Den observationen kvarstår, efter många år i arbetslivet där jag arbetar med människor med mycket olika bakgrunder. Däremot var fler socialt utsatta i utanförskapsområdet och det har betydelse.
Du borde läsa på lite. läs ledaren i Dagens industri!
Om du anser att VÅRA grannländer är korkade, så gå då bara till Danderyd o Täby kommun- de rikaste.
S-tälje (Lilla Syrien) går på knäna o får ingen hjälp.
Äldre får flytta till annan ort då äldreboenden görs om till mer Lukrativa asylboenden.
Bert o Co. skrattar hela vägen till Banken.

Nu bränns det bilar varje vecka. Polis o brandmän som av oss svenskar alltid har respekterats begär nu militär eskort för att kunna göra insatser i problemområdena.

Hej jag skämtar inte. Vi tar inte emot speciellt många. Framförallt tar vi inte emot fler än vi gjort förr.
Har du läst tråden? Det finns gott om redovisning av siffror.
Eeehh.
Varför tror du att kostnaderna SKENAR?
Jag vet inte vad du läser för siffror.

det kommer att komma ofantligt många de närmaste åren. Läs om läs rätt.

Du borde läsa på lite. läs ledaren i Dagens industri!
Om du anser att VÅRA grannländer är korkade, så gå då bara till Danderyd o Täby kommun- de rikaste.
S-tälje (Lilla Syrien) går på knäna o får ingen hjälp.
Äldre får flytta till annan ort då äldreboenden görs om till mer Lukrativa asylboenden.
Bert o Co. skrattar hela vägen till Banken.

Nu bränns det bilar varje vecka. Polis o brandmän som av oss svenskar alltid har respekterats begär nu militär eskort för att kunna göra insatser i problemområdena.

Jag är väldigt påläst på området som är ett område som är av nyckelkaraktär för Sveriges framtid.

Å var skulle det vara?
Tänk om det är HELT fel. Se framåt o inse vad norrmännen, finnarna o även danskarna har fattat. De har ju alltid tyckt att det är VI som är korkade o naiva.

Har vi 500000 jobb, bostäder?
NEJ!
För att detta ska vara genomförbart bör man klara av detta i första hand.
Sätt bidragstagarna i arbete såsom resurs i skola, omsorg o annan allmännytta.

Vi är vana att "göra rätt för oss", men politikerna tar det ifrån oss.
Inte bara hästar mår bra av fasta rutiner o att känna uppskattning. Börja där.
Då har vi en samhällsvinst! Och integrationen på köpet.
För många invandrare är jobbet det enda stället där man brukar det svenska språket o de lär sig då fort.

Nä jag förstår att för dig spelar det inte någon roll men kanske någon annan vill fundera över det så jag tar upp "ditt" exempel med Eritrea igen:

Sverige har väl i runda tal en läkare på trehundra invånare, Eritrea som du nämnde har vad jag fått fram från WHO en läkare på trettiotusen(!) invånare.
Ja, och?

Uppenbarligen talar vi helt förbi varann.
JA det är ett bekymmer att unga människor med drivkraft flyr ett land.

Eritrea är ett land där många har låg utbildning, Det finns en god grundutbildning och väldigt många har gått motsvarande svenskt gymnasium. Men mer än det - knappt någon?
Men om de där driftiga kompetenta människorna finns någon annanstans än i sitt hemland och därmed undgår förföljelse och död - på vilket sätt är det ett problem idag?

De flyr för att de måste.

Det finns få läkare och få akademiker över huvud taget i Eritrea, det är ett bekymmer. Men nog är Eritreas problem betydligt större när regimen tvingar människor på flykt. När situationen lugnar sig kan människor utbildas och några kommer att komma tillbaka högre utbildade än när de flydde. Inte många, men några.

Men fortfarande - dagens problem är inte att de flyr. Utan att de måste fly.

Libanon har tagit emot över en miljon flyktingar bara från Syrien, på en befolkning på 4 miljoner.
Det har inte kommit 2,5 miljoner flyktingar till Sverige från Syrien, det handlar om hundratusen.
Och hur bor flyktingarna i Libanon?
Gratis mat och bostad, fickpengar, utbildning?
Tältläger är en viss skillnad mot t.o.m en förläggning i Grytan.
Där man har mage att gnälla på att t.ex bussarna går för sällan och att det är för kallt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka