Jag förutsätter ingenting.
Ja, få återvänder. Se tanhörig de chilenare som kom. De är kvar och syns påtagligt i svensk offentlighet.
Fast är det ens något bekymmer? I det akuta läget?
Jag begriper fullt ut att människor som skapat sig ett liv här, vars barn går skolan, övrigt familj finns runtomkring. DE stannar gärna för att de gjort en ansträngning för att komma in i samhället och lyckats.
Men vad i hela friden har det för relevans för de som flyr nu? I det senare skedet, när människor kan åka tillbaka, när människor har ett hemland som är säkert - då kan det bli ett problem. Men nu? Om vi talar om de som nu kommer - från Syrien, Eritrea och Afghanistan - har det ens nån relevans här och nu att de dränerar landet på kompetens? När de blir fred och stabilitet - Hur gamla är de som flydde då? Har inte landet större problem än att akademikerna är någon annanstans?
Dessutom tar vi inte emot mer än en lite liten bråkdel. Grannländerna tar emot fler och dessa kommer sannolikt vara mer benägna att återvända - om nu det är intressant - än de som har landet långt i fjärran.
Egentligen är jag mest förundrad över hur du tänkt att vi ska göra annorlunda - här och nu?