PRECIS!!! En eloge till dig och I-U för MÅNGA insiktsfulla kommentarer i denna tråd!!!
Så här har Yngve Gustafsson, professor i Geriatrik (åldrandets sjukdomar) och en internationell auktoritet på området uttalat sig ang detta ämne:
"Att en minskad invandring på något sätt skulle leda till en bättre äldreomsorg, den kopplingen kan jag inte på något sätt se.
– Snarare är det så att mellan 20 och 50 procent av personalen i svensk äldrevård, i varje fall i storstadsregionerna, är invandrare. Vår äldreomsorg skulle totalt haverera om vi inte hade invandrarna, det är de som har räddat svensk äldreomsorg, säger han.
...(Yngve Gustafsson) menar att ett stort problem för svensk äldrevård är att nästan inga unga människor i Sverige idag vill jobba med att ta hand om de äldre.
– Vi ska vara oerhört tacksamma att många invandrare som kommer till Sverige vill jobba med våra gamla, det är en förutsättning för att äldreomsorgen ska fungera, säger han."
Hela artikeln jag citerat ur finns att läsa
HÄR.
Och detta gäller på alla nivåer inom vård och omsorg! T ex gjorde barnläkarna i Örebro nyligen en manifestation under måttot: "Utan invandrare stannar barnakuten." Finns bl a att se på Facebook.
På sjukhuset där min man jobbar (Sunderby Sjukhus) är totalt var 3:e läkare av utländsk härkomst - och det ser ut på liknande sätt på många andra sjukhus i landet. Så den som hävdar att vård och omsorg skulle fungera bättre om vi minskade invandringen vet helt enkelt inte vad de pratar om!