Skam på torra land...

Samtidigt innebär det att vi dränerar dessa länder från läkare och andra viktiga personer. Är det vi som behöver dessa bäst? Jag lyssnade till en föreläsning där det sas vara ett stort problem.

Självklart är det ett stort problem för alla länder som tappar utbildad arbetskraft! Men skulle lösningen på det problemet vara att inte tillåta läkare (och andra högutbildade) att flytta hit från andra länder?!!

Samtidigt innebär det att vi dränerar dessa länder från läkare och andra viktiga personer. Är det vi som behöver dessa bäst? Jag lyssnade till en föreläsning där det sas vara ett stort problem.
Nja?
Tror du gör en tankevurpa?

När det gäller flyktingar är det inget alternativ för dem att stanna där de kom ifrån. De flyr pga krig, förtryck, förföljelse. Läkare dör likadant som analfabeter.

Kan vi utbilda dem och de återvänder och kan hjälpa sitt land på fötter när läget stabiliserats är det en väldigt effektiv biståndsinsats. Samtidigt som de bidrog under tiden de jobbade i Sverige.

PRECIS!!! En eloge till dig och I-U för MÅNGA insiktsfulla kommentarer i denna tråd!!!

Så här har Yngve Gustafsson, professor i Geriatrik (åldrandets sjukdomar) och en internationell auktoritet på området uttalat sig ang detta ämne:

"Att en minskad invandring på något sätt skulle leda till en bättre äldreomsorg, den kopplingen kan jag inte på något sätt se.

– Snarare är det så att mellan 20 och 50 procent av personalen i svensk äldrevård, i varje fall i storstadsregionerna, är invandrare. Vår äldreomsorg skulle totalt haverera om vi inte hade invandrarna, det är de som har räddat svensk äldreomsorg, säger han.

...(Yngve Gustafsson) menar att ett stort problem för svensk äldrevård är att nästan inga unga människor i Sverige idag vill jobba med att ta hand om de äldre.

– Vi ska vara oerhört tacksamma att många invandrare som kommer till Sverige vill jobba med våra gamla, det är en förutsättning för att äldreomsorgen ska fungera, säger han."

Hela artikeln jag citerat ur finns att läsa HÄR.

Och detta gäller på alla nivåer inom vård och omsorg! T ex gjorde barnläkarna i Örebro nyligen en manifestation under måttot: "Utan invandrare stannar barnakuten." Finns bl a att se på Facebook.

På sjukhuset där min man jobbar (Sunderby Sjukhus) är totalt var 3:e läkare av utländsk härkomst - och det ser ut på liknande sätt på många andra sjukhus i landet. Så den som hävdar att vård och omsorg skulle fungera bättre om vi minskade invandringen vet helt enkelt inte vad de pratar om!
Men det där var ju ett jävla konstigt sätt att se på saken. Om vi minskar invandringen drastiskt så skulle man för dom pengarna lätt kunna höja lönerna med 50 000kr mer per anställd inom vården och åldreomsorgen å då är det klart som fan att unga människor skulle ta dessa jobb.

PRECIS!!! En eloge till dig och I-U för MÅNGA insiktsfulla kommentarer i denna tråd!!!

Så här har Yngve Gustafsson, professor i Geriatrik (åldrandets sjukdomar) och en internationell auktoritet på området uttalat sig ang detta ämne:

"Att en minskad invandring på något sätt skulle leda till en bättre äldreomsorg, den kopplingen kan jag inte på något sätt se.

– Snarare är det så att mellan 20 och 50 procent av personalen i svensk äldrevård, i varje fall i storstadsregionerna, är invandrare. Vår äldreomsorg skulle totalt haverera om vi inte hade invandrarna, det är de som har räddat svensk äldreomsorg, säger han.

...(Yngve Gustafsson) menar att ett stort problem för svensk äldrevård är att nästan inga unga människor i Sverige idag vill jobba med att ta hand om de äldre.

– Vi ska vara oerhört tacksamma att många invandrare som kommer till Sverige vill jobba med våra gamla, det är en förutsättning för att äldreomsorgen ska fungera, säger han."

Hela artikeln jag citerat ur finns att läsa HÄR.

Och detta gäller på alla nivåer inom vård och omsorg! T ex gjorde barnläkarna i Örebro nyligen en manifestation under måttot: "Utan invandrare stannar barnakuten." Finns bl a att se på Facebook.

På sjukhuset där min man jobbar (Sunderby Sjukhus) är totalt var 3:e läkare av utländsk härkomst - och det ser ut på liknande sätt på många andra sjukhus i landet. Så den som hävdar att vård och omsorg skulle fungera bättre om vi minskade invandringen vet helt enkelt inte vad de pratar om!
Hur många läkare kommer till Sverige via asylhanteringen och hur många kommer som vanliga invandrare eller tom EU medborgare?
Självklar ska vi ha hit invandrare som i stort set per omgående kan kliva in i arbete.
Det är ju inte det jag har diskuterat. Men att mixa samman flera olika saker till en färglös gröt verkar vara i vissas intresse.

Invandring har vi haft i århundranden. Invandring kommer vi ha framgent med, och det ska vi ha.

Vad jag pekar på är att det humanitära icke behovsframkallade inflöde av människor via asyl och det efterföljande anhöriginflödet ska kostnadsberäknas.
Alla kostnader för detta ska bäras av staten. Att systemet som idag, staten står för fiolerna ngt år sedan vältrar man över allt på kommunerna vilket gör det hela enormt svåröversebart.

Har hittat en nu
dscn0293_503dce5cddf2b33c0b00006a.jpg

Självklart är det ett stort problem för alla länder som tappar utbildad arbetskraft! Men skulle lösningen på det problemet vara att inte tillåta läkare (och andra högutbildade) att flytta hit från andra länder?!!

Vad tycker du själv?

Jag läste tidigare i denna tråd (tror jag det var) att någon tyckte det bara var att tacka och ta emot. Jag tycker inte det är så enkelt utan det finns en lång rad aspekter att ta hänsyn till och frågan är vad som är viktigast: Att verkligen hjälpa människor eller att bara "för syns skull" ta emot en liten bråkdel av världens människor med hjälpbehov för att kunna visa upp hur fantastiskt fina människor vi är?

Om vi minskar invandringen drastiskt så skulle man för dom pengarna lätt kunna höja lönerna med 50 000kr mer per anställd inom vården och åldreomsorgen å då är det klart som fan att unga människor skulle ta dessa jobb.
Det tror faktiskt inte jag.
Det handlar inte bara om löner utan man måste ha intresse också.

Man kan inte köpa allt för pengar.
Det som inte finns finns liksom inte.

2 av 3.
1 to go.

Nå kan du kanske ta och svar på frågan om du anser rasist vara ett skällsord?
Det beror ju på,
Kallar du mig rasist så är det ett skällsord eftersom det inte är adekvat, kallar du en nazist för rasist så kan det ju vara en träffande betäckning.
Så ska jag fixa en skott kärra till åt dig eller har du fakta som visar var jag uttryckt mig rasistiskt?

Det tror faktiskt inte jag.
Det handlar inte bara om löner utan man måste ha intresse också.

Man kan inte köpa allt för pengar.
Det som inte finns finns liksom inte.

Men ALLA Somalier eller andra flyktingar tar så gärna alla jobb som inte är tagna ? Är inte det att nedvärdera deras egna vilja ? Tänk om de inte heller vill jobba som det ? För att lönen är för dålig ?

Vad är det för skillnad på skattepengar och skattepengar menar du?
Skillnaden är uppenbar för alla med lite bondförnuft.
kostnader som förorsakas av statsbeslut borde rimligen bäras av staten. Kommunerna går i många fall på knäna redan.
De bidrag som staten betalar ut för asylanter, deras boende o uppehälle får kommunen efter en tid ta över och finansiera via sina socialkontor.

Det är bla därför jag är för att förstatliga skolan, dvs att staten står för kostnaderna. Att vi förstatligar sjukvården. Inte klinikerna men väl finansieringen. För ett landsting i norra Sverige har inte möjlighet att hålla samma standard på sin sjukvård i långa loppet som ex de heta zonerna Stockholm , Göteborg etc etc.

De beslut som tas kommunalt betalas kommunalt och eftersom skollagen beslutar om skolan = staten står för fiolerna ;9

Senast ändrad:
Jag blir så glad åt denna och liknande trådar. Buke är ett öppet forum där människor från alla samhällsklasser, geografiska lägen och ekonomiska förutsättningar samlas. Ingen tycker lika och det blir heta diskussioner om allt från politik, livet, sex, förhållanden, bil (och häst)köp, klassisk dressyr, katter, kameler! allemansrättens varande eller inte, jakt, fiske skog, lösdrift, sjukdomar, you name it, Buke har haft en tråd om det oftast med många olika synpunkter och delvis uh, intensiva debatter.

Men det finns i den här och andra liknande trådar en stor majoritet, några få undantagna, som argumenterar för en generös och människovänlig asylpolitik, som har empati och vilja att förstå, en glädje över vårt multikultisamhälle. Det här är inte avpixlat där alla bekräftar sin egen xenofobiska och rasistiska ståndpunkt och myter och direkta lögner sprids och frodas. Om Buke speglar det svenska samhället idag, ja då är jag trygg att mitt Sverige, det Sverige som står för tolerans, mänskliga rättigheter, en vilja att hjälpa de som behöver det, oavsett ursprung, aldrig kommer att låta rasister och främlighetsfientlighet ta över. Tack alla bukefalister för att ni ger mig tillbaka hoppet. :love:

Vi behöver inte individer som inte kan eller inte utan stora svårigheter kan passa in i samhällets behov.
Vi ska ha ett system där vi tar emot flyktingar, detta av humanitära skäl, väl medvetna om att det kostar och vad det kostar.

Somalier är till övervägande del Muslimer.
De tillhör sunnitiska riktningen inom islam och majoriteten tar sin religion på mycket stort allvar.
Vad det innebär med kvinnor som arbetar med att vårda nakna män behöver jag väl knappast säga.

En liten början.
Jag kommer med mera efter hand som jag hittar det igen, tråden är lång.

Du har sådana fördomar om dessa invandrare som något totalt improduktivt som vi som är så mycket bättre måste ta hand om.
För du kan inte ens i din vildaste fantasi se att de skulle kunna göra någon nytta.
Det är oerhört rasistiskt och förödmjukande.

Men ALLA Somalier eller andra flyktingar tar så gärna alla jobb som inte är tagna ? Är inte det att nedvärdera deras egna vilja ? Tänk om de inte heller vill jobba som det ? För att lönen är för dålig ?
Jag måste säga att av de arbetslösa svenskar och invandrare jag mött och möter så är det betydligt fler invandrare som vill ha ett jobb - vilket som helst. Oavsett utbildning eller bakgrund så vill de jobba. Med vad som helst.
De går oerhört gärna ut i praktik också. Trots att det bara ger aktivitetsersättning, dvs väldigt lite pengar. Det är för frustrerande att sitta och plugga när man vill jobba.

Vi har i vår stad en rätt nyöppnad restaurang vars ägare är akademiker men tröttnade på att gå arbetslös och startade ett matställe istället. Han fixade sitt eget jobb. Bästa lunchstället i stan just nu :)

En liten början.
Jag kommer med mera efter hand som jag hittar det igen, tråden är lång.

Du har sådana fördomar om dessa invandrare som något totalt improduktivt som vi som är så mycket bättre måste ta hand om.
För du kan inte ens i din vildaste fantasi se att de skulle kunna göra någon nytta.
Det är oerhört rasistiskt och förödmjukande.
Jag har inga fördomar mot vare sig invandrare eller flyktingar.
Pekar bara på att vi måste vara medvetna om de kostnader vi drar på i samband med asylhanteringen.
Bara för 2015 snackas det ju om 35 miljarder. De som kommer under 2015 behöver väl understöd 2016 med. Kanske inte 35 miljarder men säg 25 miljarder. + de som väntas komma 2016. förmodligen inte färre än 2015 och då landar summan på 55 miljarder för 2016.
Och om inget drastiskt händer så spränger vi lätt 65 miljarder år 2017.
Det är de små nätta summorna vi bör ha i baktanke när vi kläcker ur oss små söta utrop som : -låt dem komma hit! ;)

Nja?
Tror du gör en tankevurpa?

Skulle inte tro det, snarare du om inte satt dig in i frågan. Jag funderade inte så mycket kring detta innan men ju mer man studerar problematiken inser man att det inte alls är så enkelt som att: "bara tacka och ta emot" utan ett verkligt problem och i synnerhet på lång sikt för dessa länder. Det är heller inte det enda utan det finns en lång rad problem med dagens flyktingpolitik som knappast kan ses som särskilt human.

Men ALLA Somalier eller andra flyktingar tar så gärna alla jobb som inte är tagna ?
Det är ju inte så som jag menar utan för att det ens skall vara någon mening att höja några löner så måst det finnas några alls att anställa.
Om några år så kommer den Svenska samhällsstrukturen att kollapsa med en för hög andel äldre befolkning som både skall tas om hand och försörjas.
Om vi inte fyller på med alla möjliga invandrare då.
I det läget så kommer alla att behövas.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka