Skam på torra land...

Mobiltelefoni består inte mest av telefoner.
Den består av basstationer, som jag var med och utvecklade när det begav sig.

Hur tror du att samtalen tar sig runt?
Telefon till telefon direkt eller?
Om du var med i utvecklingsarbetet met PET så torde du nog känna till OPS-301
Och självklar är Ericsson stora och världsledande när det gäller växlar o överföringar. Men de är inte ensamma.
I samma sekund som deras produkter är för dyra och för dåliga så kommer andra aktörer att ta över så som skedde med mobiltelefonerna.

Men jag är fortfarande intresserad vad som får dig att associera mina åsikter med rasism, Vad har fått dig att så radikalt ända åsikt?
Fakta. FAKTA,, please!!

Som jag ser det finns ett grundläggande systemfel. En sorts missriktat omhändertagande.

Vi slussar människor hit och dit från en aktivitet till en annan. Hur många gånger har jag inte mött människor som kommit med ett papper i handen och sagt att tydligen ska jag gå till aktivitet X, si och så många timmar i veckan. Man undrar varför och de säger -jag vet inte.
De vallas hit och dit som en skock får. Än ska de göra det, en annan dag något annat. Många har ingen övergripande kunskap om sin tillvaro. Framförallt fråntas de makten över sina liv.

Arbetsförmedlingen har hand om etableringen (så kallas de två första åren i landet, de år då det utgår stöd från staten) och det är väl bra tänkt. Men samtidigt innebär det att alldeles för få handläggare har hand om alldeles för många människor. Förmedlarna är bidragsförmedlare, inget annat.

Låt människor jobba - vilket de inte får så länge de är asylsökande. Låt människor själva hantera utbildningar och insatser.

Jag tror att alla människor i grunden är initiativrika och kloka. Dessutom är det inte de blygaste och initiativlösaste som flyr. Det är de med driv och vilja som flyr och kommer hit.
Ta tillvara det drivet, ta inte ifrån människor det.

Praktik är för många ett sätt att komma i jobb. Men hur får man praktik? Jo, genom att lärare på kurser resp handläggare på arbetsförmedlingen ringer runt och placerar folk. Det är säkert bra. Men nog vore det bättre att folk själva fick söka platser att praktisera på. Som sagt - uppmuntra driv, kväv det inte.

Det har ar precis vad mina invandrande vanner opponerar sig emot. En elektrisk ingenor, en data ingenor och en "English major". En fran Australien, en fran Brasilien och en fran Syrien ... de slutade alla pa Svenska 2 i ren frustration att inte ha nagon mojlighet att paverka sitt eget 'larande'. (Australiensaren vagar fortfarande inte prata Svenska oppet ett ar efter ankomst, han skaffade job -dataingenor- 3 manader efter ankomst till Sverige, men det ar sa manga "utlanningar" som jobbar dar att Engelska ar forsta sprak dar ... likval som hemma. Hans 'drive' att lara sig ar enorm ... han laser alla sonen's sagobocker innan sonen far dem ;) men tydligen var han tvungen att valja pa att ga Svensk kurs eller jobba.) Hon fran Syrien forsokte verkligen ... men da alla pa hennes Svensk kurser hade Arabiska som forsta sprak var det svart att lara sig Svenska sa hon.
Personligen tror jag att manniskor 'lever upp till de forvantningar som stalls pa dem' ... Om jag forvantas fixa saker sjalv gor jag det, men om jag standigt blir "matad" vanjer jag mig att vanta och ta emot vad jag far.

Men den var och skapade ett nytt behov som andra länder hade svårt att ha råd med.
Om man då ser till att köpande länder blomstrar så får de råd.
Det är så det skall fungera.
Att vi säljer ut våra resurser?
Tack o god natt.
Svenska patent tvingas ut därför att patenthållarna inte har råd att själva utveckla eller försvara patenten.

Sedan tillverkas produkten i ett lågprisland och konkurrerar ut de svenska tillverkarna.
Snyggt o elegant, på min ära vill jag lova :D

PS saknar fortfarande de utlovade svaren, men de är väl för svåra att hitta så jag är inte förvånad.
Rullebören står fortfarande till förfogande...:banana:

Men jag är fortfarande intresserad vad som får dig att associera mina åsikter med rasism, Vad har fått dig att så radikalt ända åsikt?
Jag kommer inte att svara på det förrän du svarat på mina frågor.
Kommer du ihåg dem eller måste jag upprepa dem?

Är du inte tillräckligt nyfiken nu för att klämma ur dig litet svar?

Jag kommer inte att svara på det förrän du svarat på mina frågor.
Kommer du ihåg dem eller måste jag upprepa dem?

Är du inte tillräckligt nyfiken nu för att klämma ur dig litet svar?
Jag har svarat.
Jag accepterar inte att bli kallad kommunist, fascist, rasist eftersom jag inte har värderingar som överensstämmer med dessa epitet.
Om ngt pucko dristar sig att använda dessa epitet om mig så kommer jag naturligtvis att kräva ett svar.
På frågan, vad grundar du dina anklagelser på?

Är du ett pucko som inte har grund för dina anklagelser eller har du fakta som kan backa upp det du säger.

Det verkar som jag får beställa en kokt korv + mos för en raggarbricka att skicka till ett pucko för att få brickan komplett ;) för fakta lär ju inte dyka upp:bow:

Jag finner påståendet märkligt. Enligt den mest omfattande studien på ämnet av Jan Ekberg (som Tino ofta refererar till) så skulle sysselsättningsgraden hos utrikes födda behöva öka med strax över 26 procent, (eller 15 procentenheter) för att invandringen ska gå jämnt ut. Jag finner inga spår av att Tino har kommit fram till en väsentligt lägre siffra. Eller att han presenterat egna siffror som ens liknar någonting som man behöver för att kunna räkna ut hur mycket sysselsättningsgraden hos utrikes födda måste öka med. Så jag frågar för andra gången: Var får du påståendet ifrån? Kan du länka Tinos material eller förklara hur du har kommit fram till siffran om några enstaka procent?
Det fundrar jag över också. Ynka procent i den situationen vi är i finns det ingen korrelation för i grafen och de (offentliga) siffror som presenteras.

puckon som anklagar andra för att vara fascister , så tvingas man ju inte reflektera så mycket över sin egen demokratisyn. Hur angeläget det än vore.

dscn0293_503dce5cddf2b33c0b00006a.jpg

:D

Här i Linköping finns det gott om somaliska kvinnor som undersköterskor i äldrevården. Det är konstant personalbrist.

PRECIS!!! En eloge till dig och I-U för MÅNGA insiktsfulla kommentarer i denna tråd!!!

Så här har Yngve Gustafsson, professor i Geriatrik (åldrandets sjukdomar) och en internationell auktoritet på området uttalat sig ang detta ämne:

"Att en minskad invandring på något sätt skulle leda till en bättre äldreomsorg, den kopplingen kan jag inte på något sätt se.

– Snarare är det så att mellan 20 och 50 procent av personalen i svensk äldrevård, i varje fall i storstadsregionerna, är invandrare. Vår äldreomsorg skulle totalt haverera om vi inte hade invandrarna, det är de som har räddat svensk äldreomsorg, säger han.

...(Yngve Gustafsson) menar att ett stort problem för svensk äldrevård är att nästan inga unga människor i Sverige idag vill jobba med att ta hand om de äldre.

– Vi ska vara oerhört tacksamma att många invandrare som kommer till Sverige vill jobba med våra gamla, det är en förutsättning för att äldreomsorgen ska fungera, säger han."

Hela artikeln jag citerat ur finns att läsa HÄR.

Och detta gäller på alla nivåer inom vård och omsorg! T ex gjorde barnläkarna i Örebro nyligen en manifestation under måttot: "Utan invandrare stannar barnakuten." Finns bl a att se på Facebook.

På sjukhuset där min man jobbar (Sunderby Sjukhus) är totalt var 3:e läkare av utländsk härkomst - och det ser ut på liknande sätt på många andra sjukhus i landet. Så den som hävdar att vård och omsorg skulle fungera bättre om vi minskade invandringen vet helt enkelt inte vad de pratar om!

Senast ändrad:
På sjukhuset där min man jobbar (Sunderby Sjukhus) är totalt var 3:e läkare av utländsk härkomst - och det ser ut på liknande sätt på många andra sjukhus i landet.

Samtidigt innebär det att vi dränerar dessa länder från läkare och andra viktiga personer. Är det vi som behöver dessa bäst? Jag lyssnade till en föreläsning där det sas vara ett stort problem.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka