Skam på torra land...

Om man säger A får man säga B! Jag är säker på att det är fler än jag som är intresserade av dina åsikter eftersom du vad jag har förstått är insatt i hur flyktingmottagning och SFI fungerar. Vad anser du görs fel och vad fattas?
Som jag ser det finns ett grundläggande systemfel. En sorts missriktat omhändertagande.

Vi slussar människor hit och dit från en aktivitet till en annan. Hur många gånger har jag inte mött människor som kommit med ett papper i handen och sagt att tydligen ska jag gå till aktivitet X, si och så många timmar i veckan. Man undrar varför och de säger -jag vet inte.
De vallas hit och dit som en skock får. Än ska de göra det, en annan dag något annat. Många har ingen övergripande kunskap om sin tillvaro. Framförallt fråntas de makten över sina liv.

Arbetsförmedlingen har hand om etableringen (så kallas de två första åren i landet, de år då det utgår stöd från staten) och det är väl bra tänkt. Men samtidigt innebär det att alldeles för få handläggare har hand om alldeles för många människor. Förmedlarna är bidragsförmedlare, inget annat.

Låt människor jobba - vilket de inte får så länge de är asylsökande. Låt människor själva hantera utbildningar och insatser.

Jag tror att alla människor i grunden är initiativrika och kloka. Dessutom är det inte de blygaste och initiativlösaste som flyr. Det är de med driv och vilja som flyr och kommer hit.
Ta tillvara det drivet, ta inte ifrån människor det.

Praktik är för många ett sätt att komma i jobb. Men hur får man praktik? Jo, genom att lärare på kurser resp handläggare på arbetsförmedlingen ringer runt och placerar folk. Det är säkert bra. Men nog vore det bättre att folk själva fick söka platser att praktisera på. Som sagt - uppmuntra driv, kväv det inte.

Senast ändrad:
Ok, då satsar vi på att få upp sysselsättningsgraden hos de som kommer hit med några procent, så är ekonomin biff, även om man räknar som Tino.

Jag finner påståendet märkligt. Enligt den mest omfattande studien på ämnet av Jan Ekberg (som Tino ofta refererar till) så skulle sysselsättningsgraden hos utrikes födda behöva öka med strax över 26 procent, (eller 15 procentenheter) för att invandringen ska gå jämnt ut. Jag finner inga spår av att Tino har kommit fram till en väsentligt lägre siffra. Eller att han presenterat egna siffror som ens liknar någonting som man behöver för att kunna räkna ut hur mycket sysselsättningsgraden hos utrikes födda måste öka med. Så jag frågar för andra gången: Var får du påståendet ifrån? Kan du länka Tinos material eller förklara hur du har kommit fram till siffran om några enstaka procent?

Någon särskilt framgångsrik argumentation har inte jag sett, finns den i en annan tråd?

Fördomarna haglar från din sida och tangerar rasism. Men jag vet nog inte om du klivit ur den fördomsfulla enfalden till äkta rasist. Det är en bit emellan, trots allt.

Jag tycker att du verkar ha väldigt svårt för att se individens möjligheter, och koncentrerar dig alltför mycket på gruppens påstådda och beryktade svårigheter.
Sådär, nu tangerar det rasism, skulle du kunna förklara vad jag sagt som gör det?
Att personer utan de erforderliga baskunskaperna har det av förklarliga skäl betydligt svårare att slå sig in i det Svenska samhället?
Att det därför är osannolikt att många av dem som är 35+ och utan dessa baskunskaper någonsin kommer kunna vara en bidragande faktor utan att vi måste räkna med att de är en kostnadsfaktor istället?
Är det rasistiskt?
Konstigt för jag riktar mig ju inte till en etnisk grupp. Men det finns visst något hittepå som kallas kulturrasism. om det passar bättre?
Vilka fördomar haglar?
Att kunna svenska är en förutsättning för att framgångsrikt klara sig?
Att de med akademiska meriter per automatik har ett försprång när det gäller att både lära sig det svenska språket och ett yrke.
Sorry det är inga fördomar det är ren skär verklighet.
Och hur förbinder du min åsikt att vi ska en fri behovsinvandring med dina floskler om att tangera rasism?

Ärligt talat så bryr jag mig inte om
Det gör du ju visst det annars så skulle du ju inte efterfråga fakta om saken.

Men varför kan du inte svara på min fråga?

Vi tar det igen:
Nå kan du kanske ta och svar på frågan om du anser rasist vara ett skällsord?
Vill du inte bli kallad rasist?
Och varför vill du i sådana fall inte bli det?

Och sluta med att slingra dig nu genom att bolla tillbaka frågan.
Jag har inte för avsikt att lockas med in i den argumentationen.

[
Vi skall öka exporten för att konsumtionen ökar inte på någon annans bekostnad.
??
Om du menar att vi ska öka exporten på köparländernas bekostnad, dvs vi konkurrerar ut deras egen produktion? Ja då är svaret naturligtvis JA!!

För det är ju genom vår framgångsrika export vi betalar vård, skola bostadsbidrag and yuo name it.....

Om du menar att vi ska öka exporten på köparländernas bekostnad, dvs vi konkurrerar ut deras egen produktion? Ja då är svaret naturligtvis JA!!
Nej vi skall skapa nya behov som ger ökad konsumtion.
Om vi förstör köparländernas ekonomi så kan de inte handla av oss så den skall vi vara rädd om.
Om andra länder går bra så kan vi sälja saker.

Det gör du ju visst det annars så skulle du ju inte efterfråga fakta om saken.

Men varför kan du inte svara på min fråga?

Vi tar det igen:
Nå kan du kanske ta och svar på frågan om du anser rasist vara ett skällsord?
Vill du inte bli kallad rasist?
Och varför vill du i sådana fall inte bli det?

Och sluta med att slingra dig nu genom att bolla tillbaka frågan.
Jag har inte för avsikt att lockas med in i den argumentationen.
Du själv har skrivit att jag inte är rasist.
Alltså ska jag inte kallas rasist.
Allra minst ifrån dig.

Ordet rasist är ett ord som ska användas bara när det är befogat.
En massa nötter, med förlov sagt har använt och använder ordet i tid o otid.

Så frågan kvarstår varför vill du klistra det epitetet på mig.
Du har tydligen ändrat åsikt
Varför?
Visa på de åsikter som du anser jag framför som motiverar att kalla mig rasist.
När du framgångsrikt gjort det så kan vi gå vidare.

Men som sagt jag undrar vad det får dig att ändra åsikt. är det bara för att jag (framgångsrikt) argumenterar emot dig? Skulle bra gärna se de fakta du bygger din inställning på.
Och exakt DÄR kom det som gör att jag måste lämna soffdynan på kemtvätt! Har frustat ut rödvinet i ett gapskrattanfall över ditt ord framgångsrikt.
Jag funderade tidigare idag på hur det ens kan komma sig att två korkade gubbar ger sig in i att argumentera med sjöberga och IU på det här sättet. Det är så fånigt så jag tror det ligger nåt självskade beteende bakom. Att dag efter dag visa hur dum man är!?

Nej vi skall skapa nya behov som ger ökad konsumtion.
Om vi förstör köparländernas ekonomi så kan de inte handla av oss så den skall vi vara rädd om.
Om andra länder går bra så kan vi sälja saker.
Spelar ingen roll om de andra länderna går bra om vi inte är konkurrenskraftiga. Både vad det gäller kvalitet o pris.

Vi exporter pappersmassa o sågtimmer till Tyskland, därför att vi har konkurrenskraftiga priser o kvalitet, så konkurrenskraftiga att vi slår ett av Europas skogrikaste länder på dess hemmamarknad. Inte illa;)

Och exakt DÄR kom det som gör att jag måste lämna soffdynan på kemtvätt! Har frustat ut rödvinet i ett gapskrattanfall över ditt ord framgångsrikt.
Jag funderade tidigare idag på hur det ens kan komma sig att två korkade gubbar ger sig in i att argumentera med sjöberga och IU på det här sättet. Det är så fånigt så jag tror det ligger nåt självskade beteende bakom. Att dag efter dag visa hur dum man är!?

Javisst så länge man blundar inför fakta så kan vem som helst vara framgångsrik. Men jag har ju gång på gång efterfrågat just kalla fakta. Och de lyser hittills med sin frånvara. Har en svag misstanke ;) om att det aldrig dyker upp.

Spelar ingen roll om de andra länderna går bra om vi inte är konkurrenskraftiga.
Svensk specialitet är att ha något son ingen annan har och som de vill ha.
Sedan så gäller det att de har råd att köpa.
Svenskt problem när det gäller export är att andra länder inte alltid har råd att köpa inte att de inte vill ha.

Svensk specialitet är att ha något son ingen annan har och som de vill ha.
Sedan så gäller det att de har råd att köpa.
Svenskt problem när det gäller export är att andra länder inte alltid har råd att köpa inte att de inte vill ha.
Vad snackar du om?
Stål tillverkas i hela världen
Virke finns i stora delar av det norra barrskogsbältet
Nämn en exklusiv svensk produkt?
JAS är till 80% utländsk
Volvo o Scania skulle inte kunna producera en lastbil utan importvaror

Vad det gället PET- så kan du ju kolla upp var o vem som står för OPS-301 ;) Och kolla gärna om ELEKTA är ensamma på världsmarknaden eller om det finns fler aktörer ;)
Jag vet inte vem som köper en ny Ericsson mobiltelefon i år. Men så vitt jag vet så är Ericsson utkonkurerade och Nokia är på god väg att bli det. Så spelets regler så som jag beskriver dem verkar ju fungera.
Specialstål, ja om SSAB vore ensamma om alla de produkterna så skulle man väl tjäna miljarder mer än vad man gör. SSAB är inte ensamma om att tillverka specialstål.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka