Skam på torra land...

Okej nu är vi uppe i 4 mot 2 som anser att välfärden funkar ...
Sedna, Tanten, Sjöberga och Inte-ung ...
Jag och Trygg aser inte att den fungerar. Så 2/6 tycker inte den fungerar.. 33% fortfarande inte okej siffror...

Så om 33% inte tycker att välfärden uppfyller deras förväntningar så är det inte Ok. Det kan möjligtvis inte vara så att det finns en samlad förklaring i både förväntningarna och verksamheten?

Jag och Trygg aser inte att den fungerar. Så 2/6 tycker inte den fungerar.. 33% fortfarande inte okej siffror...

Jag tycker inte heller att den fungerar så bra som den skulle kunna fungera. Däremot är jag inte så säker på att det är bristen på pengar som är det stora problemet, utan hur de fördelas och spenderas.

Var har jag påstått det.

Jag har bara ställt en massa frågor som du inte svarar på.

Jag tar frågan igen.

Tror du på fullt allvar att problemen löses genom att minska asylinvandringen?

Leta på nätet är bra.
Men man måste vara källkritisk.
Din länk till skriften om invandrare från Somalia är ju t.ex. väl underbyggd med fakta.
Vilket inte är helt ovanligt för min del. Men jag saknar fortfarande de underbyggda fakta som du bygger snackat om mig och rasism på.
Du får ursäkta men jag är till 100% övertygad om att du kör med "hitte på" i det fallet. men överbevisa mig gärna, jag gillar att bli förvånad.

Tror du på fullt allvar att problemen löses genom att minska asylinvandringen?
Naturligtvis gör det det, på sikt. Vi kan inte importera 100.000/år och inte få bort åtminstone 50% från föregående års hjälpbehov. Det inser du väl själv?
Bostäder växer inte upp på direkten heller. Vi har lagar och regler som måste följas så ett utedass i skogen lär inte byggnadsnämnderna godta.

Njae?
Jag upplever nog tvärtom till dig att det visst går att diskutera invandring. Både ur samhällsekonomiska perspektiv och rent mänskliga.

Vad som däremot är svårare att prata om är att vilja begränsa invandringen, eftersom en så stor del av sveriges befolkning faktiskt anser att man bör hjälpa människor i nöd.

Ett problem är också att SD med anhängare varit sickliga på att mynta begrepp utan täckning. Som massinvandring tex.

Så jo, man får visst prata om det. Jag gör det ständigt.

Vad jag menar ar att det ar svart att fora en 'givande' discussion nar aggressiviteten ar pa den niva den normalt ar. Inte bara har pa Buke utan ocksa i media. Sarskilt de som ar for invandring anvander tillmalen som riktas personligt till motstandaren, INTE riktat mot amnet, utan mot personen. (Inte "det ser jag som ett rasistiskt uttryck" utan "Du ar rasist!)
Nu har jag inte bott i Sverige pa valdigt lange, sa jag tanker inte ge mig in i debatten ... da jag kande mig manad att ratta till missuppfattningen att Somaliska invandrare i USA bade kan Engelska och har utbildning kunde jag bara inte lata bli att ocksa kommentera pa nivan av 'diskussion' man har i Sverige.

Nu så har jag ett förslag.

Vi tar de Somaliska flyktingar som har utbildning motsvarande grundskola och utbildar dem till undersköterskor.
Så där har du en konkret lösning från mig.

Vad jag vet så görs bl.a. just det.
Ma Maqlaan
Först ska man lära sig svenska. Och det ska man kunna så bra att man kan tillgodogöra sig utbildningen till undersköterska.

Sedan kommer nästa problem.
Somalier är till övervägande del Muslimer.
De tillhör sunnitiska riktningen inom islam och majoriteten tar sin religion på mycket stort allvar.
Vad det innebär med kvinnor som arbetar med att vårda nakna män behöver jag väl knappast säga.

Det hade varit mycket dyrare om hon bott på sjukhemmet hela tiden så därför ställer kommunen upp med all hemhjälp som behövs för att hon ska kunna bo hemma.

Hon VILL inte bo på sjukhem och behöver det inte heller.

Att kunna få det precis som man vill ha det tycker jag är väl fungerande välfärd/sjukvård.

De har hemtjänst så morfar kan åka iväg en heldag i veckan och ägna sig åt sitt fritidsintresse. Förutom daglig hjälp med hem och hushåll.

Ingen har behövt bråka, allt är väldigt (!) lätt och smidigt.

Som sagt inte samma verklighet som jag lever i... kanske är mitt fel ? Jag är ju inte politiker ? Jag är ju bara vanlig "arbetare" ... Ja just de brist på kompetens ... japp däri ligger nog mitt fel ... jag begriper ju inte bättre...
Det har ju Inte_ung vart inne på flera gånger gentemot mej.. Jag har helt enkelt fel utbildning ! Jag har ju inte gått på universitet så jag begriper inte att allt funkar LYSANDE, det jag ser är en illusion av att det inte funkar... Får jag bara rätt glasögon (menar utbildning) så kommer jag inte heller se alla problemen i vårt samhälle...

ok då tar vi det EN GÅNG TILL !!! MIN verklighet stämmer inte med den. Alltså är det så att den inte fungerar ? Och nej det är inte ens jag personligen som är drabbad... men SÅÅÅ många omkring mej. Det fattas helt enkelt resurser, och vad är då resurser ... Jo pengar så de resurser kan infrias... Basic...

Dina argument blir inte bättre av att du skriker. Och offerkoftan klär ingen. sluta med bägge dera.

Jag undrra fortfarande VAD det är som inte fungerar. Du sveper grovt runt dig och säger att det inte fungerar, att det saknas resurser.

Vad är det som inte fungerar, på vilket sätt?
Att referera till enstaka personers erfarenhet duger faktiskt inte. Inte ens i paradiset är samtliga nöjda.

Resurser finns. Människor mår på det stora hela bra. Människor är på det stora hela nöjda och standarden har gått upp.

Men som sagt - undantag finns. Men kom inte och säg att det blivit sämre välfärd. För det har det inte.

http://www.regeringen.se/content/1/c6/21/90/93/3bb29614.pdf
Jämför situationen i USA, Canada, Storbritannien och Sverige
vassego ;)

Var utlaser du har att flyktingarna hade samre utbildningsniva nar de kom till Sverige an de andra landerna? Tvartom ser det ut som om Somalierna i andra lander utbildar sig langre och senare i livet an i Sverige. Manga kunde nagra ord Engelska nar de kom, vilket naturligtvis ar en hjalp aven om det inte borde vara avgorande da Sverige har Svenska 2 program. (Nu har jag flera bekanta, nya immigranter till Sverige, som anser att Svenska undervisningen inte fungerar bra alls ... men det kan ju vara regionala skillnader)
Daremot finns det fler universitets platser i USA och Kanda (formodligen UK ocksa) an det finns i Sverige, det ar alltsa lattare att komma in och ar man val dar finns mycket hjalp for att man ska kunna tillgodogora sig utbildningen.

pg. 42-43:
"Det är inte osannolikt att somalier i högre utbildning i genomsnitt är äldre än vad som gäller för hela befolkningen om många kommit till USA i vuxen ålder och vidareutbildar sig samtidigt som
de arbetar. I Sverige söker få somaliafödda ungdomar eftergymnasial utbildning – andelen var för några år sedan (2007–2008) 8 procent för kvinnor och 9 procent för män i åldrarna 20–Somalier på arbetsmarknaden i Sverige, (Storbritannien), Kanada och USA 24 år. Bland somaliska ungdomar födda i Sverige ser siffrorna annorlunda ut: 42 procent för kvinnor och 38 procent för män.
<snip>
Om tid i landet är av avgörande betydelse borde emellertid Sverige och Kanada vara extremfallen i fråga om arbetsmarknadsanknytning i stället för Sverige och USA."

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka