Skam på torra land...

Skitsnack du är en av dem som gärna, när argumenten tryter, klistrar det epitetet på dina meningsmotståndare. Dessutom ignorerar du total de siffror som presenteras för du tycker att du och dina AFA kollegor har mer kött på benen än alla andra.

Du läste tydligen inte mitt svar. Vad spelar det för roll varifrån de kommer? Det är nu vi behöver resurserna inte om 5 år.

Och idag har vi resurser till den investeringen.

Nu har jag hittat ett nytt mål för IU;s rasistanklagelser.
Dick Harryson framför ju samma åsikter som jag. Förutom att han beskriver invandringens possitiva effekter säger han:
"Kortsiktigt är flyktingmottagning kostsam – så har det alltid varit, och så lär det förbli. Min poäng är att man bör tänka långsiktigt."

Och för att kunna tänka o handla långsiktigt måste man kunna planera och ha en ekonomisk plan. Man måste veta vad de långsiktiga lösningarna kostar. Och agera utifrån den informationen.

Det är ju därför Migrationsverket noga planerar och budgeterar sin verksamhet. En ekonomisk plan, ständigt uppdaterad, baserat på sitt uppdrag. Precis som du vill ha det
.

Skitsnack du är en av dem som gärna, när argumenten tryter, klistrar det epitetet på dina meningsmotståndare. Dessutom ignorerar du total de siffror som presenteras för du tycker att du och dina AFA kollegor har mer kött på benen än alla andra.

Du läste tydligen inte mitt svar. Vad spelar det för roll varifrån de kommer? Det är nu vi behöver resurserna inte om 5 år.

Sist jag kollade var AFA en vänsterorganisation med extremister. Hur var det med stringensen i epiteten?

Jag tycker att man kan se flyktingarna som ambassadörer.
En del stannar här ett tag, en del livet ut. De lär sig om landet, folket och språket. Deras barn blir tvåspråkiga. De får kunskap som Sverige har nytta av i ett framtida kulturutbyte och handelsutbyte och kunskapsutbyte med deras ursprungsland och ursprungskultur.

Sen tycker jag inte att vi ska ta emot flyktingar för att tjäna på det.
Vi gör det för att de flyr och behöver hjälp.

F ö så har ni aldrig tänkt på att i framtiden så kanske VI måste fly? Det kan hända saker i Sverige också. Om inte annat så naturkatastrofer.
Vem ska ta emot oss?

Tar vi emot få?Du skämtar.
Vi är per capita de som tar emot överlägset flest.
Vi har även stor anhöriginvandring från forna Jugoslavien.De får pension som de sedan kan ta med sig om de flyttar hem igen.
Jag tänker på min mormor som arbetade hela livet, var ensamstående med 3 barn o fick en futtig folkpension.
Förr var man bekymrad över att 40-talisterna skulle urholka pensionssystemet. Nu kommer 60-talisterna att få väldigt mkt mindre.

Ja jag är väldigt bekymrad över hela den svenska totala finanspolitiken nu när jag börjar bli äldre.

Libanon har tagit emot över en miljon flyktingar bara från Syrien, på en befolkning på 4 miljoner.

Det har inte kommit 2,5 miljoner flyktingar till Sverige från Syrien, det handlar om hundratusen.

Jag förutsätter ingenting.

Ja, få återvänder. Se t.ex. på de chilenare som kom. De är kvar och syns påtagligt i svensk offentlighet.

Fast är det ens något bekymmer? I det akuta läget?

Jag begriper fullt ut att människor som skapat sig ett liv här, vars barn går skolan, övrigt familj finns runtomkring. DE stannar gärna för att de gjort en ansträngning för att komma in i samhället och lyckats.

Men vad i hela friden har det för relevans för de som flyr nu? I det senare skedet, när människor kan åka tillbaka, när människor har ett hemland som är säkert - då kan det bli ett problem. Men nu? Om vi talar om de som nu kommer - från Syrien, Eritrea och Afghanistan - har det ens nån relevans här och nu att de dränerar landet på kompetens? När de blir fred och stabilitet - Hur gamla är de som flydde då? Har inte landet större problem än att akademikerna är någon annanstans?

Dessutom tar vi inte emot mer än en lite liten bråkdel. Grannländerna tar emot fler och dessa kommer sannolikt vara mer benägna att återvända - om nu det är intressant - än de som har landet långt i fjärran.

Egentligen är jag mest förundrad över hur du tänkt att vi ska göra annorlunda - här och nu?

Först skriver du att det är jättebra att välutbildade flyktingar kommer, bara att tacka och ta emot.

Sedan efter att jag fört fram att det inte är så enkelt utan ett problem för fattiga länder med låg utbildningsnivå så skriver du att det blir tvärtom eftersom flyktingarna återvänder efter att ha fått utbildning och erfarenhet i Sverige.

När jag då frågar var du fått uppgiften ovan om att flyktingar återvänder så ändrar du dig och skriver att det förvisso är få som flyttar tillbaka till sitt hemland men att det inte är ett problem för att länderna har viktigare saker att ta itu med.

Jag vet inte om det bara är allmän virrighet eller uttryck för något annat.

Sverige har väl i runda tal en läkare på trehundra invånare, Eritrea som du nämnde har vad jag fått fram från WHO en läkare på trettiotusen(!) invånare ...

Skojar du?! Självklart tar grannländerna emot flest flyktingar.
T.ex har Libanon tagit emot ca 1,5 miljon flyktingar från Syrien (Libanon som hade 4,5 miljoner invånare). Vad har du läst för propaganda?
Jag trodde du menade VÅRA grannländer. Ja hur ser fördelningen ut?

Först skriver du att det är jättebra att välutbildade flyktingar kommer, bara att tacka och ta emot.

Sedan efter att jag fört fram att det inte är så enkelt utan ett problem för fattiga länder med låg utbildningsnivå så skriver du att det blir tvärtom eftersom flyktingarna återvänder efter att ha fått utbildning och erfarenhet i Sverige.

När jag då frågar var du fått uppgiften ovan om att flyktingar återvänder så ändrar du dig och skriver att det förvisso är få som flyttar tillbaka till sitt hemland men att det inte är ett problem för att länderna har viktigare saker att ta itu med.

Sverige har väl i runda tal en läkare på trehundra invånare, Eritrea som du nämnde har vad jag fått fram från WHO en läkare på trettiotusen(!) invånare ...

Flyktingar behöver fly. Det är bra om människor överlever oavsett om de flyttar tillbaka eller inte.

Libanon har tagit emot över en miljon flyktingar bara från Syrien, på en befolkning på 4 miljoner.

Det har inte kommit 2,5 miljoner flyktingar till Sverige från Syrien, det handlar om hundratusen.
Ja det är väl där som kvinnor o barn hamnar o får vara tacksamma för det.

inget annat mottagarland ger per automatik Permanent uppehållstillstånd.
Det KAN man ändra på o KD föreslog väl det.

Ja det är väl där som kvinnor o barn hamnar o får vara tacksamma för det.

inget annat mottagarland ger per automatik Permanent uppehållstillstånd.
Det KAN man ändra på o KD föreslog väl det.

Klart att man kan. Med påföljande för och nackdelar. PUT ger snabbare och bättre integration, är tanken.

Vi tycks inte förstå varann alls.

Jag anser att om de återvänder så är det en vinst för bägge länder. Men att många stannar i ett nytt land är väl ganska självklart?

Men fortfarande - jag begriper inte kopplingen.

Klart att man kan. Med påföljande för och nackdelar. PUT ger snabbare och bättre integration, är tanken.
Det verkar inte som du bor i segregationen. De VILL bo med sina egna, såsom vi också skulle vilja.
Kolla bara på bussresenärerna.
Anhöriga för dessa är kusiner, tremänningar. Vilka svenskar har 75 kusiner?

Är de tacksamma för hjälpen?
Bara de som är verkliga flyktingar.

Jag säger inte att de deras fel, utan politiken o att man inte upplyser om skyldigheter. Bara rättigheterna som de kan VÄL.

numera är horbenämningen stor o har smittat av sig även till svenska unga killar.
Kvinnosynen är förjävlig.
gå ut du en kväll o möt gängen i förorterna. skitläskigt.

Senast ändrad:
De kanske är realistiska o inte tar emot mer än vad de klarar av.
Bra att du kan köpa miljonlägenheter till dina barn. Mitt går sitt andra år efter universitetet o KANSKE kan gå den vägen.

Varför snackar du en massa irrelevant dynga helt plötsligt? Andra stycket, rent bittert verklighetsfrånvänt ordbajs.

Jag ler lite åt åsikten; få invandrare återvänder till sina hemländer, för ingen jag har träffat har gjort det. Säger inte det sig själv att dem man träffar är de som stannar kvar, dvs de som har återvänt är svårare att "träffa"?
Som vanligt försöker du ändra det jag skrev, svårt det här att hålla åtminstone en viss stringens när det gäller sakuppgifter i det du skriver. Jag skrev specifikt flyktingar med permanent uppehållstillstånd inte invandrare som du försöker få det till.

Sen undrar jag, tror du att de som återvänder håller sig gömda under tiden i Sverige? Varför skulle man inte träffa dem likväl som de som väljer att stanna?

Det tror faktiskt inte jag.
Det handlar inte bara om löner utan man måste ha intresse också.

Man kan inte köpa allt för pengar.
Det som inte finns finns liksom inte.

Ett lite problematiskt resonemang. Vissa jobb är tydligen inte tillräckligt populära så vi svenskar vill inte ha de jobben. Det är ju viktigt att vi får jobba med sånt vi tycker är intressant.

Bra då att vi har invandrare. De har ju inte samma behov som oss så de får ta de jobben som ingen annan vill ha.

Men fortfarande - jag begriper inte kopplingen.
Nä jag förstår att för dig spelar det inte någon roll men kanske någon annan vill fundera över det så jag tar upp "ditt" exempel med Eritrea igen:

Sverige har väl i runda tal en läkare på trehundra invånare, Eritrea som du nämnde har vad jag fått fram från WHO en läkare på trettiotusen(!) invånare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka