Skam på torra land...

Menar du att det inte är svårt att vara flykting om man är en vuxen man?
Det är nog betydligt mindre svårt att vara flykting som vuxen man än som barn. Om inte annat har hjärnan vuxit klart och man har därmed en större förmåga att se möjligheter i framtiden och jobba mot dem.

På vadå. Sol och värme? Om de blivit lovade något om bostadsort är helt dolt i dunkel.
Antagligen så började de att planera resan till Sverige i somras.
Och frågade då: "Hur varmt är det i Stockholm?"
Svaret blev då: "Uppåt 30 grader."

De övriga 7 månaderna om året glömdes nog bort.
Så gissningsvis tror de fortfarande att det är varmare i Stockholm.

Visst de känner sig nog lurade, men jag tror inte att det är Migrationsverket som är de skyldiga.

Och du vet att de här personerna har samma upplevelser som dig?
Nej jag har inte egen erfarenhet, men jag har hört historier om hur min mormor stått på knä med pistol mot sitt huvud. Hur min morfar for illa i krigslägret och hur de mådde. Jag har också hört om hur svårt de hade det när de kom hit, de fick ingen hjälp alls. Folk tittade snett på "dom där tyskjävlarna". Och jag vet att de aldrig bröt lagen i protest mot att de inte fick bo i en bättre stad, i ett bättre boende. Eller vänta.. de fick visst inget boende alls nej.
Och jag minns när militären letade igenom våran bil vid gränsen beväpnade med kpistar som dom roade sig med att peka mot oss.

Trots det eller kanske därför förstår jag varför folk protesterar när de känner sig felaktigt behandlade när de kommer till ett land där de har rätt att protestera. Att de inte skräms till tystnad.

Bara för att förtydliga. Jag säger inte att deras krav skall tillgodoses. Däremot tycker jag att om de upplever att de blivit felaktigt behandlade så har de all rätt att protestera.

(Kanske har jag skrivit det förut) men jag förstår också varför de protesterade som de gjorde även om det inte var på ett så bra sätt.

Jag förstår varför de upplevde att de inte hade något annat val.

Testosteron , jag är feminist, ja, men det finns klara skillnader mellan män och kvinnor och det stavas testosteron. Du kämpar duktigt Tora.

Ja det är klar skillnad mellan en vuxen man och ett barn.
Jag ber om ursäkt för min seghet men jag hänger nog inte riktigt med i din tankegång.

Kan inte män vara utsatta som flyktingar?

Eller tvärt om.
De flyktingar som jag känner, och det är många, samt de flyktingar som jag har träffat, de är gigantiskt många, har då aldrig givit uttryck för något liknande.
Det handlar mera om att inte vara rädd att bli jagad och dödad, att inte frysa och att slippa vara hungrig.
Men dom har kanske aldrig känt ett behov av protestera.

Eller så har dom inte vågat.

Men det ger mig i alla fall en viss förståelse för deras situation som tydligen annars är svår att förstå.
Jag tror inte egentligen att det är någon i den här tråden som inte har förståelse för flyktingars situation, de flesta är, vad jag vet, inte inbitna sdröstare här...
Men vi kan ju konstatera att Malmö kan inte ta emot alla flyktingar, det är pissvårt att få boende i storstadsregionerna, varför ska staten stå för det när de inte ens kan se till att det finns boende för till exempel studenter etcetera? Det måste ju även de här männen inse.
Sedan är det ju faktiskt så, att Sverige är nog det bästa landet i EU att komma till om man är flykting, även om mycket kan bli bättre som det förhoppningsvis jobbas på, och det vet de flesta flyktingar, åtminstone de jag träffat i olika länder och även i Sverige. Här får du pengar under din asyltid, du får möjlighet att lära dig språket och även annan utbildning, dina barn får (ska) gå i förskola/skola etc, det existerar inte i alla länder, ens i Europa.

Jag säger inget om att de protesterar som sagt, det tycker jag tillhör mänskliga rättigheterna. Men det jag funderar på är varför inte polisen kan ta bort dem från bussen eftersom det då är olagligt? Och om det krävs kronofogde för handräckning, varför är inte det gjort idag, och varför ska det behövas om det är så solklart att det begås brott, då borde ju polisen kunna gå in?

Jag ber om ursäkt för min seghet men jag hänger nog inte riktigt med i din tankegång.

Kan inte män vara utsatta som flyktingar?
Blir ju lite otydligt med text. Jo det tror jag och jag tror att de var stressade men nu borde de anpassa sig. Det kanske inte är flyktingar utan bortskämda , rika isiskrigare. Han var inte trevlig mot journalisten.

Och jag minns när militären letade igenom våran bil vid gränsen beväpnade med kpistar som dom roade sig med att peka mot oss.

Trots det eller kanske därför förstår jag varför folk protesterar när de känner sig felaktigt behandlade när de kommer till ett land där de har rätt att protestera. Att de inte skräms till tystnad.

Bara för att förtydliga. Jag säger inte att deras krav skall tillgodoses. Däremot tycker jag att om de upplever att de blivit felaktigt behandlade så har de all rätt att protestera.

(Kanske har jag skrivit det förut) men jag förstår också varför de protesterade som de gjorde även om det inte var på ett så bra sätt.

Jag förstår varför de upplevde att de inte hade något annat val.
Ja letade igenom bilen gjorde de ju varje gång min familj skulle åka till Tyskland och sin släkt också. Mamma berättade att mormor gömde saker i hennes mjukisdjur ibland.

Nej jag förstår inte faktiskt. De gjorde valet att åka till Sverige. De verkar inte vara korkade bönder utan någon koll på läget så de borde kunna räkna ut att Sverige blir kallt på vintern. De åkte till Sverige, de fick se snö och blev missnöjda,
Just nu framstår de som bortskämda skitungar eftersom de klagar på snö, is och björnar. De vill till större städer. Några säger att de hellre dör än bor där. Hade de blivit tacksamma för en biljett hem till kriget då? Om döden är bättre än vinter.
De kom hit, bad om hjälp. De välkomnades och har fått hjälp, tyvärr duger inte hjälpen för att det inte är det de vill ha. De vill ha varmare väder, större städer, inga rovdjur och bättre boende. Kom alla ifrån storstäder och finfina hus i Syrien? Är björnar värre än bomber? Vad hade de förväntat sig? En lägenhet i Göteborg? Det är ju vuxna människor, såpass bildade så de kan engelska. Vad tror dom skulle hända?

Jag har en bekant som kom hit från Irak. Mitt i vintern nåt av de åren för länge sen då vi hade köldrekord här. Han undrade ju vad faen han gett sig in på, men nej han hungerstrejkade inte och gnällde på vädret. Han skaffade vinterkläder och frös som alla andra.

Jag tror inte egentligen att det är någon i den här tråden som inte har förståelse för flyktingars situation, de flesta är, vad jag vet, inte inbitna sdröstare här...
Men vi kan ju konstatera att Malmö kan inte ta emot alla flyktingar, det är pissvårt att få boende i storstadsregionerna, varför ska staten stå för det när de inte ens kan se till att det finns boende för till exempel studenter etcetera? Det måste ju även de här männen inse.
Sedan är det ju faktiskt så, att Sverige är nog det bästa landet i EU att komma till om man är flykting, även om mycket kan bli bättre som det förhoppningsvis jobbas på, och det vet de flesta flyktingar, åtminstone de jag träffat i olika länder och även i Sverige. Här får du pengar under din asyltid, du får möjlighet att lära dig språket och även annan utbildning, dina barn får (ska) gå i förskola/skola etc, det existerar inte i alla länder, ens i Europa.

Jag säger inget om att de protesterar som sagt, det tycker jag tillhör mänskliga rättigheterna. Men det jag funderar på är varför inte polisen kan ta bort dem från bussen eftersom det då är olagligt? Och om det krävs kronofogde för handräckning, varför är inte det gjort idag, och varför ska det behövas om det är så solklart att det begås brott, då borde ju polisen kunna gå in?
Åh , inga poliser som blir skadade av stressade män. Låt dem sitta där och kyla sig och betala bussbolaget.

Ja letade igenom bilen gjorde de ju varje gång min familj skulle åka till Tyskland och sin släkt också. Mamma berättade att mormor gömde saker i hennes mjukisdjur ibland.

Nej jag förstår inte faktiskt. De gjorde valet att åka till Sverige. De verkar inte vara korkade bönder utan någon koll på läget så de borde kunna räkna ut att Sverige blir kallt på vintern. De åkte till Sverige, de fick se snö och blev missnöjda,
Just nu framstår de som bortskämda skitungar eftersom de klagar på snö, is och björnar. De vill till större städer. Några säger att de hellre dör än bor där. Hade de blivit tacksamma för en biljett hem till kriget då? Om döden är bättre än vinter.
De kom hit, bad om hjälp. De välkomnades och har fått hjälp, tyvärr duger inte hjälpen för att det inte är det de vill ha. De vill ha varmare väder, större städer, inga rovdjur och bättre boende. Kom alla ifrån storstäder och finfina hus i Syrien? Är björnar värre än bomber? Vad hade de förväntat sig? En lägenhet i Göteborg? Det är ju vuxna människor, såpass bildade så de kan engelska. Vad tror dom skulle hända?

Jag har en bekant som kom hit från Irak. Mitt i vintern nåt av de åren för länge sen då vi hade köldrekord här. Han undrade ju vad faen han gett sig in på, men nej han hungerstrejkade inte och gnällde på vädret. Han skaffade vinterkläder och frös som alla andra.
Var kom detta med rovdjuren ifrån ??
Det är ju inte så att det står en björn eller varg vid knuten där.
Kanske bjärven kommer.....
Nej skicka hem dem då.. om det ny är så illa här. De gör att alla andra som faktiskt vill ha hjälp också dras med i det här. . vi och dom syndromet

Var kom detta med rovdjuren ifrån ??
Det är ju inte så att det står en björn eller varg vid knuten där.
Kanske bjärven kommer.....
Nej skicka hem dem då.. om det ny är så illa här. De gör att alla andra som faktiskt vill ha hjälp också dras med i det här. . vi och dom syndromet
Jag fattar inte heller. Dessutom har dom väl varg i Stockholm också?

Jag ser framför mig någon form av muterad varulvsbjörn som bryter sig in i boendet och slaktar alla.
Läste att det bor folk från Eritrea på anläggningen. Nog borde klimatskillnaden vara värre för dom än de från Syrien?

Jag känner att det hela börjar komma lite väl långt från ursprungsfrågan. Det blir lite konstig diskussion då. Så jag gör ett försök att sammanfatta vad jag tycker.

Jag tycker att alla har rätt att protestera. Oavsett om de skall vara tacksamma eller inte. Man har alltid en rätt att protestera. Demokratin gäller alltid. Inte bara när man inte behöver vara tacksam.

Jag förstår också varför man ibland känner sig tvingad att utföra sina protester på ett inte helt korrekt sätt bara man inte skadar någon eller förstör något.

Och nej i det här fallet tycker jag inte det räknas som förstörelse för att man vägrade lämna bussen.

Och jag tycker att alla vuxna människor får ta ansvar för sitt handlande. Nej de valde inte att inte kunna stanna i sina länder, men de valde att landa i just Sverige. Sverige har vinter, skog och snö. Sverige har få storstäder. De valde att åka hit, jag är ledsen men då får man gilla läget med klimatet, inte säga att araber inte tål sånt klimat.

Jag tycker också man ska följa landets lagar, oavsett om man är flykting eller inte. Att börja sin vistelse i landet med att bryta mot dess lagar och försöka sig på utpressning tycker jag ger en dålig smak i munnen. De har varit här i vad.. 3-4 dagar? Och har redan brutit mot lagen. Demokrati funkar heller inte särskilt bra om man ska köra med utpressning när man inte får som man vill.

Sen kan jag tycka det är hyckleri att gnälla på kyla men förkunna att man tänker sova UNDER bussen om man inte får som man vill. Deras beteende får mig att undra om det är människor som verkligen flytt undan en paniksituation i fullt krig. Jag skulle inte vara så sugen på att starta ett nytt "krig" det första jag gjorde.

Jag tycker inte de har grund för att protestera. De ville till Sverige - de är här, de vill ha mat och tak över huvudet - det har de fått, i Sverige. Men det duger inte för dom. De har inte blivit illa behandlade, de har fått exakt vad de bett om, men de vill ha bättre och mer.

Är man tillräckligt desperat och ser inget annat val så gör man kanske så. Men man behöver inte slå sönder bilen.

Är det verkligen så svårt att sätta sig in i dessa människors utsatta position?

Jag säger inte att det är bra vad dom gjorde men under de omständigheterna som var så förstår jag varför dom gjorde på det sättet dom gjorde.
Nej jag förstår inte varför de har gjort /gör som de nu har! Du kan komma med vilka argument du vill men jag tycker att så beter sig inte vuxna människor! Du får ju tycka vad du vill men man kan inte tjata hål i huvudet på andra att dom har fel,

Det är det vanliga om det inte är kvotflyktingar, ja. Via Istanbul kom alla mina från Syrien i år (förra året 2014).
Eftersom de enligt egen utsago nu står och röker, och cigaretter är inte gratis, kommer de nog inte från någon ekonomisk misär som är allt för stor.
Vad har pengar med saken att göra?

Fick dom lov att åka och hälsa på sina släktingar?

Hade vi åkt tillbaka till något kommunistiskt land innan Berlinmurens fall så hade antagligen mina föräldrar bara försvunnit. Ingen hade fått veta vad som hänt dom eller om dom levde eller inte.

I bästa fall hade dom bara hamnat i fängelse på livstid. Utan rättegång. Som fiender till staten.

Med tanke på det så borde man tro att de skulle stå där och inte säga ett knyst i det nya landet av rädsla för att bli tillbakaskickade. Men det gjorde dom inte. Dom ställde krav och dom vågade klaga.

För vad är meningen med att fly till en demokrati om man inte får tala fritt? Att få protestera mot något om man vill?

Ja hemska fasa de inte bara vågade ställa krav de fick faktiskt igenom dom också.

Vad dom bla ville var att inte bo på en camping även om det var mitt i sommaren och fint väder.

Dom ville ha ett riktigt boende. Och det fick dom.

Uppehållstillsåndet gick ovanligt snabbt. Det var aldrig några problem. Tiden på flyktingförläggningen var tack och lov kort.

Ingen har riktigt förstått varför allt gick så fort och enkelt för oss. Det var många som kommit innan oss som fortfarande fanns kvar långt efter att vi åkte.

Men Migrationsverkets vägar äro outgrundliga.

Alltså det är ju helt hysteriskt det hela.
Några citat:

– Det är isolerat från staden. Det är isolerat från service. Vi ber om att få ett bättre ställe än det här, säger en av de protesternade som P4 Jämtland träffar utanför Grytan.

– Malmö, Stockholm eller någon annan stad där det inte är så kallt som här. Här finns det björn, varg och andra djur. Vi kan inte stanna här, säger en annan

Men jag bor ju här?

– Ja, men vi är araber. Vi kan inte bo där det är sånt här väder, svara han.

Källa http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=6058506

Jo jag hörde inlägget och ärligt talat så mådde jag illa. Lika illa som när nyheterna nyss gav en av dom flera minuter
i tv och fick stå oemotsagd. Mina pengar är på att nu sen PK-media har fått upp ögonen för dessa "stackars" människor dom hittar ett boende i Malmö eller i närheten. Helt uppåt väggarna.

Fick dom lov att åka och hälsa på sina släktingar?

Hade vi åkt tillbaka till något kommunistiskt land innan Berlinmurens fall så hade antagligen mina föräldrar bara försvunnit. Ingen hade fått veta vad som hänt dom eller om dom levde eller inte.

I bästa fall hade dom bara hamnat i fängelse på livstid. Utan rättegång. Som fiender till staten.

Med tanke på det så borde man tro att de skulle stå där och inte säga ett knyst i det nya landet av rädsla för att bli tillbakaskickade. Men det gjorde dom inte. Dom ställde krav och dom vågade klaga.

För vad är meningen med att fly till en demokrati om man inte får tala fritt? Att få protestera mot något om man vill?

Ja hemska fasa de inte bara vågade ställa krav de fick faktiskt igenom dom också.

Vad dom bla ville var att inte bo på en camping även om det var mitt i sommaren och fint väder.

Dom ville ha ett riktigt boende. Och det fick dom.

Uppehållstillsåndet gick ovanligt snabbt. Det var aldrig några problem. Tiden på flyktingförläggningen var tack och lov kort.

Ingen har riktigt förstått varför allt gick så fort och enkelt för oss. Det var många som kommit innan oss som fortfarande fanns kvar långt efter att vi åkte.

Men Migrationsverkets vägar äro outgrundliga.
Ja dom kunde åka till Tyskland, efter kriget då förstås. Men det var ju militära kontroller varje gång och dom var inte alls trevliga,
Tja dom fick ju inget boende så det fanns inte så mycket att kräva. Jobb, boende, språket, det fick de fixa själva och det gjorde de uppenbarligen.

Vad är meningen med att be om hjälp och sen spotta den som gav dig hjälpen i ansiktet? Det sättet de uttalar sig om Östersund är inte nådigt "det är helvetet, vi dör hellre än bor här, araber kan inte bo i sånt här klimat, vi ville till Sverige inte hit". Ja kära Sverige. Så länge det är varmt, mysigt och en storstad. Annars är tydligen Sverige bara skit.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka