Det har du?Men du har inga egna personliga erfarenheter av hur det är att vara flykting? Att sitta i ett flyktingläger?
Det finns en anledning till att talesättet "Du skall inte döma någon innan du har gått en mil i deras skor" har uppkommit.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det har du?Men du har inga egna personliga erfarenheter av hur det är att vara flykting? Att sitta i ett flyktingläger?
Det finns en anledning till att talesättet "Du skall inte döma någon innan du har gått en mil i deras skor" har uppkommit.
Och jag ser bortskämda människor som inte får som de vill.Jag ser bara desperata människor som gör desperata handlingar.
Men du sitter glatt och dömer mig utan att ens ha provat mina skor.Det finns en anledning till att talesättet "Du skall inte döma någon innan du har gått en mil i deras skor" har uppkommit.
Eller också valde de sk. asylsökande att i efterhand dra en vals. Du är ju fullständigt troende. SåntKanske dom som ljög/inte informerade flyktingarna?
Ja det har jag.Det har du?
Jag kan inte se de deperata människorna. En människa som flyr från krig och svält är desperat. En människa på flykt från detta som vägrar att gå av en buss för att det är kallt, isigt och obygd är bara gnällig.Jag ser bara desperata människor som gör desperata handlingar.
Jag dömmer dig inte.Men du sitter glatt och dömer mig utan att ens ha provat mina skor.
Intressant!
Men du var ett barn. Det här är vuxna män. Det är skillnad. Stor skillnad.Ja det har jag.
Jag var liten men vissa saker har en tendens att bita sig fast i minnet. Så pass stort intryck gjorde det alltså att jag fortfarande kommer ihåg det.
Då ser vi olika på det.Jag kan inte se de deperata människorna. En människa som flyr från krig och svält är desperat. En människa på flykt från detta som vägrar att gå av en buss för att det är kallt, isigt och obygd är bara gnällig.
Det är ju som att åka till Afrika och gnälla på värme och lejon. "jag är halvfinsk, jag tål inte sån här värme".Alltså det är ju helt hysteriskt det hela.
Några citat:
– Det är isolerat från staden. Det är isolerat från service. Vi ber om att få ett bättre ställe än det här, säger en av de protesternade som P4 Jämtland träffar utanför Grytan.
– Malmö, Stockholm eller någon annan stad där det inte är så kallt som här. Här finns det björn, varg och andra djur. Vi kan inte stanna här, säger en annan
Men jag bor ju här?
– Ja, men vi är araber. Vi kan inte bo där det är sånt här väder, svara han.
Källa http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=6058506
Men det var dina skor och inte deras skor.Ja det har jag.
Jag var liten men vissa saker har en tendens att bita sig fast i minnet. Så pass stort intryck gjorde det alltså att jag fortfarande kommer ihåg det.
Vi gör nog det. Frågan är varför man aktivt väljer att fly till Sverige och sen surar ihop över dessa helt naturliga fenomen? Någonstans måste de fått en väldigt skev bild av Sverige. Jag skulle gissa att det är där skon klämmer och inte eventuella lögner från migrationsverkets personal.Då ser vi olika på det.
Menar du att det inte är svårt att vara flykting om man är en vuxen man?Men du var ett barn. Det här är vuxna män. Det är skillnad. Stor skillnad.
Men det ger mig i alla fall en viss förståelse för deras situation som tydligen annars är svår att förstå.Men det var dina skor och inte deras skor.
Ni har olika skor.
Du tror att att de är som du.
Men de är lika litet som du som de är som jag.
Därför att varje människa har sina egna skor.
Jag skulle snarare gissa på att det har att göra med att man känner sig lurad.Vi gör nog det. Frågan är varför man aktivt väljer att fly till Sverige och sen surar ihop över dessa helt naturliga fenomen? Någonstans måste de fått en väldigt skev bild av Sverige. Jag skulle gissa att det är där skon klämmer och inte eventuella lögner från migrationsverkets personal.
Testosteron , jag är feminist, ja, men det finns klara skillnader mellan män och kvinnor och det stavas testosteron. Du kämpar duktigt Tora.Menar du att det inte är svårt att vara flykting om man är en vuxen man?
På vadå. Sol och värme? Om de blivit lovade något om bostadsort är helt dolt i dunkel.Jag skulle snarare gissa på att det har att göra med att man känner sig lurad.
Eller tvärt om.Men det ger mig i alla fall en viss förståelse för deras situation som tydligen annars är svår att förstå.