Skam på torra land...

Jag kan inte se de deperata människorna. En människa som flyr från krig och svält är desperat. En människa på flykt från detta som vägrar att gå av en buss för att det är kallt, isigt och obygd är bara gnällig.
Då ser vi olika på det.

Och du vet att de här personerna har samma upplevelser som dig?
Nej jag har inte egen erfarenhet, men jag har hört historier om hur min mormor stått på knä med pistol mot sitt huvud. Hur min morfar for illa i krigslägret och hur de mådde. Jag har också hört om hur svårt de hade det när de kom hit, de fick ingen hjälp alls. Folk tittade snett på "dom där tyskjävlarna". Och jag vet att de aldrig bröt lagen i protest mot att de inte fick bo i en bättre stad, i ett bättre boende. Eller vänta.. de fick visst inget boende alls nej.

Alltså det är ju helt hysteriskt det hela.
Några citat:

– Det är isolerat från staden. Det är isolerat från service. Vi ber om att få ett bättre ställe än det här, säger en av de protesternade som P4 Jämtland träffar utanför Grytan.

– Malmö, Stockholm eller någon annan stad där det inte är så kallt som här. Här finns det björn, varg och andra djur. Vi kan inte stanna här, säger en annan

Men jag bor ju här?

– Ja, men vi är araber. Vi kan inte bo där det är sånt här väder, svara han.

Källa http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=6058506

Alltså det är ju helt hysteriskt det hela.
Några citat:

– Det är isolerat från staden. Det är isolerat från service. Vi ber om att få ett bättre ställe än det här, säger en av de protesternade som P4 Jämtland träffar utanför Grytan.

– Malmö, Stockholm eller någon annan stad där det inte är så kallt som här. Här finns det björn, varg och andra djur. Vi kan inte stanna här, säger en annan

Men jag bor ju här?

– Ja, men vi är araber. Vi kan inte bo där det är sånt här väder, svara han.

Källa http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=6058506
Det är ju som att åka till Afrika och gnälla på värme och lejon. "jag är halvfinsk, jag tål inte sån här värme".

Men det var dina skor och inte deras skor.
Ni har olika skor.

Du tror att att de är som du.
Men de är lika litet som du som de är som jag.
Därför att varje människa har sina egna skor.
Men det ger mig i alla fall en viss förståelse för deras situation som tydligen annars är svår att förstå.

Vi gör nog det. Frågan är varför man aktivt väljer att fly till Sverige och sen surar ihop över dessa helt naturliga fenomen? Någonstans måste de fått en väldigt skev bild av Sverige. Jag skulle gissa att det är där skon klämmer och inte eventuella lögner från migrationsverkets personal.
Jag skulle snarare gissa på att det har att göra med att man känner sig lurad.

Menar du att det inte är svårt att vara flykting om man är en vuxen man?
Testosteron , jag är feminist, ja, men det finns klara skillnader mellan män och kvinnor och det stavas testosteron. Du kämpar duktigt Tora.

Ja det är klar skillnad mellan en vuxen man och ett barn.

Men det ger mig i alla fall en viss förståelse för deras situation som tydligen annars är svår att förstå.
Eller tvärt om.
De flyktingar som jag känner, och det är många, samt de flyktingar som jag har träffat, de är gigantiskt många, har då aldrig givit uttryck för något liknande.
Det handlar mera om att inte vara rädd att bli jagad och dödad, att inte frysa och att slippa vara hungrig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka