Skam på torra land...

Och jag tycker att ingen skall hålla tyst bara för att dom borde vara tacksamma. Jag tycker att alla har samma människovärde. Oberoende om dom är flyktingar eller inte.

Det är något vi alla måste göra innan vi öppnar munnen. Det gäller att fundera på om det jag tänker säga är smart eller korkat. Det tycket inte jag handlar om människovärde.

Och jag tycker att ingen skall hålla tyst bara för att dom borde vara tacksamma. Jag tycker att alla har samma människovärde. Oberoende om dom är flyktingar eller inte.
Det tycker jag också. Jag tycker också alla människor har eget ansvar för sina handlingar. Oberoende om dom är flyktingar eller inte. Att komma just hit var ett fritt val. Jag tycker också man ska följa lagar, oberoende om man är flykting eller inte. Man ska inte göra skillnad på folk och folk.
Vad hade hänt om ett gäng värnpliktiga vägrat gå av bussen för att de minsann inte tänkte bo där? För att det var kallt och isigt och björnar? De kanske bodde längre ner i Sverige.

Det tycker jag också. Jag tycker också alla människor har eget ansvar för sina handlingar. Oberoende om dom är flyktingar eller inte. Att komma just hit var ett fritt val. Jag tycker också man ska följa lagar, oberoende om man är flykting eller inte. Man ska inte göra skillnad på folk och folk.
Vad hade hänt om ett gäng värnpliktiga vägrat gå av bussen för att de minsann inte tänkte bo där? För att det var kallt och isigt och björnar? De kanske bodde längre ner i Sverige.
Allt det här är ju så lätt att säga om man själv inte varit i en lika utsatt situation.

Jag såg just på tv4 nyheterna att några var riktiga flyktingar och bestämt sig för att finna sig i sitt öde,några hade tydligen tillräckligt med pengar för att bosätta sig någon annanstans och resten skulle ligga UNDER bussen :confused:
Snacka om att just dom har tur att det inte är vanligt norrländskt väder för då hade dom nog varit väldigt tacksamma för värmen i en militäranläggning .
Eller isglassar i morgon.

Det är något vi alla måste göra innan vi öppnar munnen. Det gäller att fundera på om det jag tänker säga är smart eller korkat. Det tycket inte jag handlar om människovärde.
Jo att få säga att detta upplever jag inte är okej. Det är ett människovärde.

Att inte tiga bara för att man skall vara tacksam.

Dom satte inte eld på bussen eller misshandlade bussföraren.
Det hade å andra sidan varit enklare, då så hade de suttit i fängelse nu och sedan skickats ut ur landet.
Saken klar.
Men det vet de ju om.

Jag bara hatar när människor sätter igång med sådan där utpressning oavsett vem det är och vad det gäller.
Du får inte tillbaka din sak om du inte gör som jag vill.
Jag kräks.

Det hade å andra sidan varit enklare, då så hade de suttit i fängelse nu och sedan skickats ut ur landet.
Saken klar.
Men det vet de ju om.

Jag bara hatar när människor sätter igång med sådan där utpressning oavsett vem det är och vad det gäller.
Du får inte tillbaka din sak om du inte gör som jag vill.
Jag kräks.
Dom protesterade på det sättet dom kunde. Där och då. Utan våld och förstörelse.

Jo att få säga att detta är inte okej. Det är ett människovärde.

Att inte tiga bara för att man skall vara tacksam.
Men de får säga vad de vill och protestera hur mycket de vill.
Men inte hålla bussen som gisslan.
Den är inte deras och de skall lämna tillbaka den.
De har tagit den olovandes.

Som att jag skulle sätta mig i din bil och vägra att lämna den om inte SL sänker biljettpriset.

Just nu i det här fallet är det det som räknas. Att dom kunde ha protesterat på ett våldsamt sätt men det gjorde dom inte. Dom satte inte eld på bussen eller misshandlade bussföraren.
Ja det får vi vara tacksamam för men jag tycker nog ändå inte att bara för att det kunde varit värre så är det ok att uppträda på det här sättet. Vi talar om vuxna människor och vuxna människor ska ta ansvar för sitt beteende. Varför ska vi ta för givet att folk är som ovetande ungar bara för att de kommer från andra länder?

Allt det här är ju så lätt att säga om man själv inte varit i en lika utsatt situation.
Blir den mindre utsatt för att man inte får bo där man vill? Det får man, men vill man ta del av det som erbjuds fritt och gratis då får man anpassa sig till situationen.
Som Magdalena Ribbing skrev i DN "Det förekommer också krav på presenter och det är riktigt rysligt: man kan aldrig kräva att få något som kallas present." Detsamma torde gälla allt som man får gratis.

Nej jag har inte varit i den situationen, men jag är inte helt dum i huvudet heller. Min morfar satt i krigsläger under andra världskriget. Mormor, morfar och morbror flydde hit under andra världskriget.
Min pappa är finsk arbetskraftinvandrare. Som 15-åring skickades han helt ensam till Sverige, kunde inte ett ord engelska. Han blev placerad i ett gäng skogsbaracker, 2.5 mil utanför stan. "Stan" är en håla som idag har 6000 invånare.

Utgå inte ifrån att folk inte vet någonting.

Men de får säga vad de vill och protestera hur mycket de vill.
Men inte hålla bussen som gisslan.
Den är inte deras och de skall lämna tillbaka den.
De har tagit den olovandes.

Som att jag skulle sätta mig i din bil och vägra att lämna den om inte SL sänker biljettpriset.
Är man tillräckligt desperat och ser inget annat val så gör man kanske så. Men man behöver inte slå sönder bilen.

Är det verkligen så svårt att sätta sig in i dessa människors utsatta position?

Jag säger inte att det är bra vad dom gjorde men under de omständigheterna som var så förstår jag varför dom gjorde på det sättet dom gjorde.

Är det verkligen så svårt att sätta sig in i dessa människors utsatta position?
Nej inte alls.
Men de uppför sig fortfarande illa.
Och jag gillar inte folk som uppför sig illa.
Man kan uppföra sig väl även om man är utsatt.

Och det finns massor av sätt att protestera på utan att vare sig uppföra sig illa eller vara oförskämd eller ställa till det för andra.

Har du läst deras uttalanden?
"Vi kan inte bo så här för vi är araber."
"Vi vill till Stockholm eller Malmö där det är varmare."
De har ju missat hela meningen med att vara asylsökande.

Nej jag har inte varit i den situationen, men jag är inte helt dum i huvudet heller. Min morfar satt i krigsläger under andra världskriget. Mormor, morfar och morbror flydde hit under andra världskriget.
Min pappa är finsk arbetskraftinvandrare. Som 15-åring skickades han helt ensam till Sverige, kunde inte ett ord engelska. Han blev placerad i ett gäng skogsbaracker, 2.5 mil utanför stan. "Stan" är en håla som idag har 6000 invånare.

Utgå inte ifrån att folk inte vet någonting.
Men du har inga egna personliga erfarenheter av hur det är att vara flykting? Att sitta i ett flyktingläger?

Det finns en anledning till att talesättet "Du skall inte döma någon innan du har gått en mil i deras skor" har uppkommit.

Nej inte alls.
Men de uppför sig fortfarande illa.
Och jag gillar inte folk som uppför sig illa.
Man kan uppföra sig väl även om man är utsatt.

Och det finns massor av sätt att protestera på utan att vare sig uppföra sig illa eller vara oförskämd eller ställa till det för andra.
Jag ser bara desperata människor som gör desperata handlingar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka