Skam på torra land...

Det är skillnad på folk och folk alltså.
Gu va gammal jag är, men till slut blev det ju väsentligt lättare att få ATP , allmän tjänsteplikt, och många kristna valde ju det. På slutet av värnplikteran kunde ju ungdomarna be om att slippa och de slapp. I Finland har de väl fortfarande värnplikt. Jag vet inte hur deras regler idag är men Markolio gjorde väl fyra år i Finland. Möjlig skröna...

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=6058506

Här är artikeln där en av de boende menar att de inte kan stanna där det finns varg och björn och andra djur. När reportern kommer med invändningen att hon bor ju där så menar den intervjuade att de är araber och kan inte bo där det är sånt här väder.

Smått sanslöst är det alltihopa. Och sorgligast av allt den situationen de sätter alla andra asylsökande i. De som kommer hit utan krav på varmt boende i storstad.

Tro det eller ej men jag har upplevt vinter och kyla även i Malmö. Så då kan väl inte Malmö heller fungera.

Jag tycker det här är sanslöst. Flertalet flyktingar beter sig inte så här såklart. Jag hoppas folk fattar att det här är ett undantag.

Borde man inte ta lite ansvar själv? Hur många vet inte att Sverige är kallt på vintern med is och snö? De har trots allt valt att komma just hit. Jag säger absolut inte att de valde att bli flyktingar, men att komma jus thit är ett val eftersom det lär ha varit enklare att stanna på vägen.
Nu kräver de. Den tunga frågan som tas fram just nu är "vi vill inte bo här, vi vill bo i en stad, det är för kallt, en militäranläggning duger inte åt oss". Krav, krav krav. Och utpressning.
Men dom får ju ställa kraven. Dom får klaga. Däremot är det inte säkert att dom får sina krav tillgodosedda. Det är en helt annan fråga.

Men att få protestera det är det viktiga. Att man får lov att protestera fast man egentligen bara borde vara tacksam och tiga och ta emot. Det är att låta någon ha ett människovärde.

Men dom får ju ställa kraven. Dom får klaga. Däremot är det inte säkert att dom får sina krav tillgodosedda. Det är en helt annan fråga.

Men att få protestera det är det viktiga. Att man får lov att protestera fast man egentligen bara borde vara tacksam och tiga och ta emot. Det är att låta någon ha ett människovärde.

Och jag tycker man får ta lite ansvar för sina val. De valde Sverige. Sverige är stort och kallt. De hade en bild som inte blev som de tänkt. Att ta ansvar är också att ha människovärde. De är fria att åka därifrån när som helst.

Jens Ganman och Annelie Lanner heter reportrarna som var först på plats (från sr). Jag kan inte kopiera in här vad han skriver, men det blir lite mer nyanserad bild av det hela på hans fb. Ni kan kolla själv, inläggen är öppna.

Jag blir skitarg! Så jävla gnällspikiga, det finns folk som sover i bilar och tält och inte får nån hjälp alls (tiggarna)! Det här är Sverige, ett land som till större delen är glesbygd och snöiga vintrar och vi har dessutom bostadsbrist.

Dom gör bort sig och varvar SD-röster.

Saken i just det här fallet är att de förstör bussbolagets planering.
Logistiken går sönder och det kostar massor av pengar.
En sådan buss kostar många miljoner i inköp och måste rulla och dra in pengar.
Vem skall betala det?
Kanske dom som ljög/inte informerade flyktingarna?

Ja resurser saknas för att ta emot folk. Det börjar bli uppenbart. Migrationsverket fungerar illa men ingen vill och vågar skjuta till de resurser som krävs.

Förstör hade man gjort om man slagit sönder bussen.
Är det bara det som räknas tycker du?
Man kan ju förstöra på många sätt.
Man kan förstöra din dag t.ex. räknas inte det för att inget materiellt har gått sönder?
Folk brukar bli skogstokiga över att få ett restaurangbesök eller en semester förstörd.
Och då så är det ju ändå inget som är trasigt.

Och jag tycker man får ta lite ansvar för sina val. De valde Sverige. Sverige är stort och kallt. De hade en bild som inte blev som de tänkt. Att ta ansvar är också att ha människovärde. De är fria att åka därifrån när som helst.

Och jag tycker att ingen skall hålla tyst bara för att dom borde vara tacksamma. Jag tycker att alla har samma människovärde. Oberoende om dom är flyktingar eller inte.

Är det bara det som räknas tycker du?
Man kan ju förstöra på många sätt.
Man kan förstöra din dag t.ex. räknas inte det för att inget materiellt har gått sönder?
Folk brukar bli skogstokiga över att få ett restaurangbesök eller en semester förstörd.
Och då så är det ju ändå inget som är trasigt.
Just nu i det här fallet är det det som räknas. Att dom kunde ha protesterat på ett våldsamt sätt men det gjorde dom inte. Dom satte inte eld på bussen eller misshandlade bussföraren.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka