Skam på torra land...

Detta fattar jag verkligen inte, jag får ta och ringa Migrationsverket på måndag. De kan ju inte göra skillnad på vart asylsökande bor? Det kan man väl inte få som statlig myndighet heller för den delen. Isåfall måste det väl vara regionen som äger kollektivtrafiken som bjuder på detta?
Det är väl landstinget som bjuder på detta, det gäller länets alla boende inte enbart asylsökande !

Det har ballat ur för att staten inte fixar det. Migrationsverket gör det minsta de kan göra för de hinner inte mer. Privata aktörer tjänar miljoner i månaden på detta, tror det är runt 350 kr/dygn/person som de får. Och det är inte alltid "rumsrena" aktörer. Sen får kommunerna inte en spänn extra, de ska klara allt med resurserna som finns idag. Likaså sjukvården osv. Kommunerna får inte ens reda på att det ska öppna ett boende om inte det finns en person på kommunen som jagar Migrationsverket. Så en vacker dag står det plötsligt 100 personer utanför kommunhuset och frågar vad de ska göra. För ingen har ju informerat.
Det är helt galet!

Att ockupera annans egendom, hindra honom från att tjäna sitt levebröd är knappast de flesta av oss gör varje dag.

Och protestera kan de göra på planen framför förläggningen och låta den stackars chauffören köra hem till sin familj.

Jo det spelar roll.
För då så vet de att de beter sig illa.
Och det måste man ju veta för att kunna låta bli.

Information är viktigt och där så har det ju brustit.
Men det ändrar inte på grundproblemet att de inte vill vara där i kalla skogen.
Jag delar inte er åsikt i det här men skulle vara beredd för att dö i den. I en buss, eller framför en anläggning om Sverige blir så kallt och odemokratiskt det är på väg att bli ;) Så är det. Och ja, det är olagligt. Lagbrott i Sverige sker varje dag. Vilken tur att vi i Sverige alla är lika inför lagen....
Detta fattar jag verkligen inte, jag får ta och ringa Migrationsverket på måndag. De kan ju inte göra skillnad på vart asylsökande bor? Det kan man väl inte få som statlig myndighet heller för den delen. Isåfall måste det väl vara regionen som äger kollektivtrafiken som bjuder på detta?
Jag jobbar också i samrådan med migrationverket. Och man åker gratis kollektivt när man har en tid inom vården, men frågan är om det är migrationverket som beslutar det, är inte det beroende på hur det ser ut i länet? Här åker alla gratis om de har kallelse eller remiss tror jag.

(Jag har inte hunnit läsa allt, så jag kanske upprepar något)

De människor som flyr hit har ofta svåra upplevelser i bagaget.
Traumatiserade, PTSD. Kanske gäller det de här människorna? Det vet jag inget om men helt osannolikt är det inte.

För att göra en jämförelse som kanske fler kan ta till sig:
Efter första världskriget pratade man om krigsneuros hos soldaterna. Man pratade om att traumatiserade människor indelade personligheten i två delar. (Knyckt från nätet) ”En emotionell del av personligheten kvarblev i traumat efter att det var över, och var ytterst känslig för påminnelser om det inträffade. En "normal del av personligheten" (apparently normal person) dissocierade sig från traumat och hade svårt att integrera händelsen; i vissa fall hade personen glömt traumat.”

Förlåt men fria republiken Jämtland :D:D
Jamen snälla Tora, som nästan heter samma som jag, nu får du åka och turista Jämtland och uppleva den enda fria republiken i Sverige :-). Jämtland har flagga, nationalsång och president. Storsjöyran är väl en sådan fest du får åka på. Det blir kul.

http://storsjoyran.se/om-yran/republiken-jamtland/

Wilhelm Pettersson Berger är en kändis och har ett hus på Frösön tror jag. Död poet tror jag.

Varför inte låta dom som vill åka med ner till Malmö, men tala noga om att sovplats, mat och pengar inte kan erbjudas om dom åker.

Nu klagas det på att det finns Björn och varg i Östersund därför kan dom inte stanna och det är kallt.

Men dom fick ju information. Att dom skulle någon helt annanstans.
I dagens AF säger den ena att "han uppfattade det som att de skulle åka en liten bit". Det innebär inte att infon var sån. Kanske fick de info om att de skulle till ett annat ställe och antog att det inte var långt.

Hursomhelst tycker jag det är förjävligt. De flyr från krig och tas emot med öppna armar. Slussas runt som boskap? Det är första förflyttningen de varit med om. Det duger inte.. nej åk hem då. Svenska medborgare kan inte heller välja att bo i storstan p.g.a. bostadsbristen. Vill jag till Stockholm får jag snällt vänta i bostadskö ett par år, eller förlita mig på andrahandskontrakt. Vi kan knappast placera alla flyktingar enbart i storstäderna. Ja jag tycker de ska vara tacksamma. De får hungerstrejka hur mycket de vill. Erbjud boendet de är på eller biljett tillbaka.

Jamen snälla Tora, som nästan heter samma som jag, nu får du åka och turista Jämtland och uppleva den enda fria republiken i Sverige :-). Jämtland har flagga, nationalsång och president. Storsjöyran är väl en sådan fest du får åka på. Det blir kul.

http://storsjoyran.se/om-yran/republiken-jamtland/

Wilhelm Pettersson Berger är en kändis och har ett hus på Frösön tror jag. Död poet tror jag.
Hmmmm. Vet inte om jag vågar åka utomlands.

:D

OT:
:laugh: Förlåt! Men det var för dråpligt :) Han var tonsättare och är död nu.

Som vanligt nästan rätt men inte riktigt, död kändis iallafall... :-p
Hmmmm. Vet inte om jag vågar åka utomlands.
Akta dig det finns utsikter, mygg och uppenbarligen stiliga, mörka karlar i gamla förläggningar. Sen sen hörde jag ett radioprogram om någon tatuerare som bor i Jämtland. Mitt något svaga minne av detta radioprogram har ett intryck av att folk vallfärdade från hela världen för att bli tatuerad av denna tatuerare. Någon annan vet säkert?

Nu klagas det på att det finns Björn och varg i Östersund därför kan dom inte stanna och det är kallt.
Och här i mellansverige finns ju både varg, vildsvin, attack-älgar och annat lika livsfarligt så, nej, Sverige är inget bra land för dom att komma till. Apropå farligt, har dom träffat på buke-maffian så lär dom fly hals över huvud och simma bort från Sverige. :nailbiting: :eek:

I dagens AF säger den ena att "han uppfattade det som att de skulle åka en liten bit". Det innebär inte att infon var sån. Kanske fick de info om att de skulle till ett annat ställe och antog att det inte var långt.

Hursomhelst tycker jag det är förjävligt. De flyr från krig och tas emot med öppna armar. Slussas runt som boskap? Det är första förflyttningen de varit med om. Det duger inte.. nej åk hem då. Svenska medborgare kan inte heller välja att bo i storstan p.g.a. bostadsbristen. Vill jag till Stockholm får jag snällt vänta i bostadskö ett par år, eller förlita mig på andrahandskontrakt. Vi kan knappast placera alla flyktingar enbart i storstäderna. Ja jag tycker de ska vara tacksamma. De får hungerstrejka hur mycket de vill. Erbjud boendet de är på eller biljett tillbaka.
Så som flykting får man alltså inte klaga och protestera om man känner sig orättvist behandlad.

De är flyktingar inte livegna slavar.

Som vanligt nästan rätt men inte riktigt, död kändis iallafall... :-p

Akta dig det finns utsikter, mygg och uppenbarligen stiliga, mörka karlar i gamla förläggningar. Sen sen hörde jag ett radioprogram om någon tatuerare som bor i Jämtland. Mitt något svaga minne av detta radioprogram har ett intryck av att folk vallfärdade från hela världen för att bli tatuerad av denna tatuerare. Någon annan vet säkert?
Tatueringar? Nej det vågar jag absolut inte det är ju bara kriminella och sjömän som befattar sig med sånt
:eek:

Jo man får klaga men att klaga på att man får en inkvartering i obygden i ett land som till största delen består av just obygd är inte okej. Att klaga på att det är kallt i ett land där det är kallt på vintern och att klaga på att det är is på marken i samma land är inte heller okej. Det är ingen slump att dessa flyktingar hamnat i Sverige. De har aktivt sökt sig hit och då får man nog helt ärligt köpa att landet man sökt sig till är kallt, mörkt isigt och glest befolkat. Angående faror med rovdjur vill jag inte utala mig eftersom jag inte känner till källan till den informationen men stämmer det blir det hela ännu värre.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Mata småfåglarna
  • Skällande hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka