Skam på torra land...

Nej, det är du som har missuppfattat. Han tar varje tillfälle han hittar att underblåsa rasismen. Därav trådstarten.
Rasism var kom den standardfrasen ifrån?
Jag säger bara i all enkelhet att den som kommer hit för att få hjälp får acceptera den hjälp han får. Gör han inte det får han fixa sitt boende, sin mat själv med egna resurser, helt enligt de regler vi har här i landet. Anklagar du därmed HELKA Sveriges riksdag för att vara rasister?

Faller på sin egen dumhet, men det är ju din sak

det ska klargöras att de antingen får betala för sitt boende eller acceptera det de tilldelas.

Det vet de enligt migrationsverket, men det verkar ju inte hjälpa eftersom de beter sig som de gör och det tolkar jag som att de ändå vill bestämma sin av staten betalda placering själva och inte acceptera den placering de får.

Jag hade reagerat exakt likadant om nån svensk fattig familj/grupp hade gråtit ut i tidningen, ockuperat och matstrejkat för att soc inte ger dem ett boende där de vill bo istället för vad som finns btw. Nationalitet har noll med min åsikt att göra, men har man inget överhuvudtaget så får man nog tacka och ta emot det man får och vill man inte ha det så får man lösa problemet själv!

En del av flyktingarna på denna buss var från Syrien.

Om vi jämför vad vi erbjuder i Sverige (trots kyla och skog) så måste jag säga att just dessa människor som artikeln handlar om är grymt otacksamma med mina svenska glasögon sett. Många av flyktingarna från Syrien hamnar istället i dåligt organiserade tältläger i grannländer. Å andra sidan så kanske en Syrian hellre bor i ett dåligt organiserat tältläger än i Östersund? Men då känner jag mig nästan än mer förolämpad, om dom inte gillar kyla och skog hade dom kunnat söka asyl i ett annat land.

Lite bilder som illustrerar från http://syrianrefugees.eu:

Sweden_title.jpg

Bulgaria_title.jpg

Jordanien:
FUAD-1024x576.jpg

Irak:
Woman_Domiz-1024x680.jpg
Du glömde bilderna från tältlägret i Tyskland ;)

Nu ska dom hungerstrejka också, om dom inte får komma till Malmö :meh:.

OM man kommer till Sverige som flykting så ska man väl ta emot det man FÅR, jag anser att man inte är i stånd att kräva något då :mad:.
Ta det man blir erbjuden eller åk hem.
Sådana här historier gör inte att jag som svensk skattebetalare känner mig vänligare inställd mot flyktingar direkt :banghead:.

Du tror inte det är så att de bott i åtminstone ett av de flyktingläger du visar på redan under sin resa hit? Det är inte direkt så att de tog ett direkt flyg till Sverige...

Det är det vanliga om det inte är kvotflyktingar, ja. Via Istanbul kom alla mina från Syrien i år (förra året 2014).
Eftersom de enligt egen utsago nu står och röker, och cigaretter är inte gratis, kommer de nog inte från någon ekonomisk misär som är allt för stor.

Dessutom så är Malmö inte riktigt säkert just nu.
En sak som slagit mig är, varför ska alla till Malmö nu? Starta krig här och med våld göra en egen stat i Sverige? Finns det nån dold agenda här som ingen mer än dom inblandade flyktingarna och deras ev. landsmän och förtrogna känner till?

*Ja jag vet att det låter konspiratoriskt men underligare saker har faktiskt hänt i världen.*

Jag blir så kluven när jag läser sånt här och det händer i Sverige. Jag har haft förmåner i mina studier och via jobb och praktik att jobba mycket nära och se hur det fungerar i flyktingläger i Spanien och Malta, via studierna ska vi sätta upp en skola i fn-läger i jordanien och jag har ett par vänner, den ena jobba på migrationsmyndigheten som nästan högsta hönset i belgien och den andra sitter som flykting i Algeriet (från Västsahara) och oavsett vilka omständigheter har flyktingar som kommer till Sverige det oerhört bra, faktiskt på alla sätt. De får halalkött (annars strejkar de) - vilket inte serveras rakt av i de europeiska länder jag har insikt i (som en vän, från just Syrien sa på Malta; "Är man hungrig och inte har några pengar spelar det ingen roll vilken mat det är, man äter ändå"), de får en ganska rejäl slant (inte för oss, men jämför man de andra länderna får man det, Malta ger exempelvis sina asylsökande 130 euro i månaden, det ska räcka till allt, även hyra till en barack (vilket de slängs ihop ett tiotal människor i varje, oisolerade och ibland med fönster men inga fönster i).

Jag tycker det är bra att vi ändå är så måna om att de som kommer till oss har det hyfsat bra - däremot anser jag att integrationen måste bli bättre, man kan inte öppna boenden mitt ute i skogen för då kommer ju folk aldrig in i systemet. Hur det ska gå till är naturligtivs upp till politikerna att lösa och det är ingen anledning att rösta på sd, för då lär ju integrationsarbetet kollapsa totalt, men att det behöver jobbas med är ju helt klart.

I den kommunen jag jobbar vet jag dock att de nyanlända får väldigt bra information om hur systemet fungerar här, och jag tvivlar också att det funkar sämre i de flesta andra kommuner och definitivt inte Malmö där både NGO organisationer (Non Goverment Organisations, så som Röda Korset, equmediakyrkan, amnesty etc) lägger stora resurser och jobbar med mycket av det arbete som migrationsverket inte hinner med. Vår kommun till exempel har möten på de flesta olika språk flera gånger i månaden. Därtill har även röda korset här en ganska stor verksamhet. Dessutom har också migrationsverket ett antal boendestödjare, dessa finns i hela Sverige, och de åker ut till förläggningarna, finns där för alla möjliga frågor, hjälper till att skruva ihop ikeamöbler, följer med till närmsta affär, hjälper till att öppna bankkonto etc. Dessa tjänster utlyses i hela Sverige från tid till tid på migrationsverkets hemsida så de finns i alla län.

Sedan har jag själv erfarenheten att de flesta vet vad Sveriger är för ett land - alla båtflyktingar på Malta ville tillexempel till Sverige eller tyskland - De har rätt god koll på Malmö och Stockholm i Sverige, sämre på allt annat men de vet att de inte får stanna på samma ställe som de kommer i land på (Dublinkonventionen låtsas de inte om överhuvudtaget :D). Jag har flera vänner som jag mötte på Malta och som nu är i Sverige och Tyskland, några av dem funderar på att åka till Turkiet och bli flykting där, för de tycker svenska språket är svårt och det är just kallt och mörkt, den detaljen verkar de missat innan de kom hit också ;)). Jag har frågat dem om de trott att det skulle bli lätt att flytta, och många har nog målat upp en romatiserande bild som inte stämmer i verkligheten....

Nåväl, massa svammel men jag brinner verkligen för sådana här frågor. Jag är som sagt kluven. Situationen hade inte hänt i något annat land som jag har varit delaktig i för där är det så enkelt att du får den mat du får. Passar det inte - skit i och ät då. Skulle du göra något sådant här skulle du bli inburad och i Grekland och Malta åtminstone tillbakaskickad dit du kom ifrån. Hungerstrejka på grund av det? Ja men gör det då, skulle staten i dessa länder säga, för dem hade det blivit en flykting mindre att ta hand om... Ja alltså ni fattar. Samtidigt känner jag att det är så jävla typiskt svenskt på folk som väljer att klaga. "Man får liksom inte ta en buss i besittning". Nä, men vad skönt ändå att dessa människor väljer att ta till icke vålds metoder för att försöka få sin åsikt framförd. Det var Gene Sharp och hans ickevåldsmetoder som lade grunden till att apartheid försvann i Sydafrika. Eller till att arabiska våren fick så stor genomslagskraft så att flera diktatorer kunde avsättas. Många har dött för att de kämpat med dessa metoder, även i MENA-regionen. Jag tycker inte man ska underskatta dessa metoder och jag är glad att man tar till dessa istället för att ev använda våld....

Senast ändrad:
Nej, ohövlighet är inte ok. Men därifrån till att kategoriskt fördöma och uttala sig om just det där begränsade antalet personer kan man inte göra utan att ha annat än medieuppgifter.
Jag tycker att medieuppgifterna är ycket tydliga på den punkten.
De uppför sig ohövligt och oförskämt.
Och det finns det ingen ursäkt för hur illa man än har råkat ut.

Två fel gör aldrig ett rätt.

Men det där är så konstigt att folk tjatar om - att dom har råd att röka och har märkeskläder och mobiler. Varför ska en flykting vara fattig? Dom är på flykt undan ett krig, inte fattigdom.

Och vi är ohövliga värdar som säger något och gör sedan något helt annat.
Ja det blev dumt.
Men två fel gör inte ett rätt.

Och landet är inte fritt så tillvida att man kan ockupera en privatägd buss för att påverka landet.
Det är ett privat bussbolag som äger den där bussen och det bolaget har inte gjort felet som det protesteras emot.
Det vore som att gå in i en privat villa och sätta sig för att de tilldelade bostäderna är undermåliga.
Vilket är så fel att göra även om bostäderna verkligen är undermåliga.

Jag bor , och är engagerad en del i en liten bygd.
Där det finns ett stort migrationsboende .
OM bygden bestämmer sig att det ska fungera från början, så fungerar det.
Vi har kvar vår byskola, tack vare de nyanlända barnen.
Vi har kvar affär,bibliotek och annat. Tack vare de nyanlända.
Vi anordnar gemensamma kvällar, där man tar del av varandras kulturer. Senast en mycket uppskattad syrisk afton med mer än 200 deltagare.

Jg funderar på varför den här situationen har uppkommit? Varför de hårdnackat vill tillbaka till Malmö?

Kanske det brustit i kommunikationerna mellan dessa och myndigheten?
Jag hade själv blivit skitskraj om vi plötsligt packades in i en buss, som kördes timme efter timme, utan att veta vart och varför.lätt att få assiationer till en annan tid, ett annat land...
Sådana tåg o bussar har det ju funnits gått om förr i tiden, och det vet vi ju alla vart de hamnade och utgången av det.

Jg har verkligen ingen aning om det gått till så , dvs miss i kommunikationen, men det kan kanske vara så...

För övrigt så finns det rötägg inom alla civilisationer, även inom den svenska, det betyder inte alla svenskar är rötägg...

Men man kan ju inte hålla på att ljuga för folk. Är inte vi bättre än så?
Nej det är ju naturligtvis inte bra.
Men vad jag kan läsa så det inte det som de klagar på.
Utan det är bara du som klagar på det.

De klagar vad jag kan se på att det är för kallt ute, för mycket is på marken, för trångt i förläggningen och att det är för långt från en storstad.
Och det kan Migrationsverket tyvärr inte göra något åt.
Ty detta är vad som står till buds.

Jag bor , och är engagerad en del i en liten bygd.
Där det finns ett stort migrationsboende .
OM bygden bestämmer sig att det ska fungera från början, så fungerar det.
Vi har kvar vår byskola, tack vare de nyanlända barnen.
Vi har kvar affär,bibliotek och annat. Tack vare de nyanlända.
Vi anordnar gemensamma kvällar, där man tar del av varandras kulturer. Senast en mycket uppskattad syrisk afton med mer än 200 deltagare.

För övrigt så finns det rötägg inom alla civilisationer, även inom den svenska, det betyder inte alla svenskar är rötägg...

Håller verkligen med om det sista.
Och angående integrationen så har Grytanborna jobbat på detta.
http://www.op.se/noje/musik/annu-en-spelning-pa-grytan-i-kvall
http://www.op.se/jamtland/ostersund/deras-insamling-varmer-flyktingarna-i-grytan
http://www.op.se/jamtland/ostersund/vi-kanner-att-det-finns-hopp-i-livet

Och det är ju inte ett permanent boende. Det verkar som flyktingarna tror att dom är förvisade hit för evigt.

"Man får liksom inte ta en buss i besittning". Nä, men vad skönt ändå att dessa människor väljer att ta till icke vålds metoder för att försöka få sin åsikt framförd.
Självklart så är det bra att metoderna är fredliga.
Men samtidigt så är det ett himla gnäll och redigt ohyfsat.
Samt faktiskt olagligt.
Så skall man inte behandla det land som man vill ha som sitt nya hemland.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka