Skam på torra land...

Självklart så är det bra att metoderna är fredliga.
Men samtidigt så är det ett himla gnäll och redigt ohyfsat.
Samt faktiskt olagligt.
Så skall man inte behandla det land som man vill ha som sitt nya hemland.

Skulle tippa på att det är olagligt att göra någon form av demonstration överhuvudtaget i deras land... Sedan kan man tycka att de ska vara tacksamma jada jada jada. Det var inte min poäng där.

Nu har jag funderat...och funderat.

Hoppas jag har fel, men jag måste bara få ställa frågan.

Det känns nämligen som om en del som skrivit, i denna tråden, och i andra trådar om samma ämne, ofta kommer tillbaka till att de flyktingar vi tar emot skall vara tacksamma och ta emot det som erbjuds. I alla lägen liksom.

För mig handlar det om en självklarhet att alla skall hjälpas åt så länge vi har folk som lever på flykt.
Det handlar om humanitära åtgärder.
Och de som kommer hit, hade till 95%, förmodligen mer hellre velat leva i fred i S itt hemland! ibland sina släktingar och vänner.

Och dom flesta, tro mig känner en enorm tacksamhet för att Sverige öppnar sitt land och tar emot dom.
Den tacksamheten har de själva valt.

Men att bli påtvingad att vara tacksam... fy fan, det stinker om det!

Hoppa på mig hur mycket ni vill om det här, jag bryr mig inte, men jag var tvungen att få det ur mig bara.

Det var inte min poäng där.
Din poäng var att vi skal vara glada åt att fredliga metoder är förstaval hos så pass många människor som det är, även bussockupanterna.

Och min poäng är att man skall åtminstone följa lagarna i det land där man söker asyl och vill stanna.
Som en gest av välvilja.
Integration måste komma från båda håll.

Din poäng var att vi skal vara glada åt att fredliga metoder är förstaval hos så pass många människor som det är, även bussockupanterna.

Och min poäng är att man skall åtminstone följa lagarna i det land där man söker asyl och vill stanna.
Som en gest av välvilja.
Integration måste komma från båda håll.
Kanske det. Som sagt. Jag skrev att jag var kluven. Men å andra sidan låter ju det svenska samhället dem göra så här. Hade det hänt på Malta, till exempel, hade de kört bussen till Paula (fängelset på ön) och troligen suttit bakom galler i sex månader. Även om jag trots allt tycker det är bra att vi faktiskt inte kör race to the bottom som Malta (vanligt uttryck för hur man väljer att hantera flyktingfrågan, gör det så jävligt du kan för flyktingarna så ingen vill komma till landet).

Tycker du det.

Vet du vad?
Då så tycker jag att man skall strunta i att utnyttja det boende som Migrationsverket erbjuder samt låta bli att ta emot några pengar.
Om man inte är tacksam för att andra människor betalar för ens uppehälle och överlevnad då så tycker jag att man får ta och klara sig själv.

Men läs vad jag skriver, att de flesta är tacksamma över allt de får här.
Av sig själva!!!

Men att som"medmänniska" kräva någons tacksamhet är något helt annat!

Nu har jag funderat...och funderat.

Hoppas jag har fel, men jag måste bara få ställa frågan.

Det känns nämligen som om en del som skrivit, i denna tråden, och i andra trådar om samma ämne, ofta kommer tillbaka till att de flyktingar vi tar emot skall vara tacksamma och ta emot det som erbjuds. I alla lägen liksom.

För mig handlar det om en självklarhet att alla skall hjälpas åt så länge vi har folk som lever på flykt.
Det handlar om humanitära åtgärder.
Och de som kommer hit, hade till 95%, förmodligen mer hellre velat leva i fred i S itt hemland! ibland sina släktingar och vänner.

Och dom flesta, tro mig känner en enorm tacksamhet för att Sverige öppnar sitt land och tar emot dom.
Den tacksamheten har de själva valt.

Hoppa på mig hur mycket ni vill om det här, jag bryr mig inte, men jag var tvungen att få det ur mig bara.
Varför de kommer de kommer har egentligen inte med saken att göra.
De kommer hit, deklarerar att de svävar i livsfara och att de behöver en fristad.
Under den tid som den svenska processen löper, den som ska fastställa om staten Sverige anser att det är befogat att de ska få uppehållstillstånd så kan de om de vill bo på Sheraton i Stockholm eller i en förläggning som verket tillhandahåller, Valet är deras.
Verkets lokaler kostar inget, verket håller med käk, på Sheraton får de själva betala.

Det handlar inte om tacksamhet, det handlar om respekt och hyfs.
Duger inte statens lokaler så pynta själva då!!!

Men å andra sidan låter ju det svenska samhället dem göra så här.
Jag tycker att det är alldeles lagom att säga:
"Men det här är vad som finns och ni bryter mot Svensk lag när ni ockuperar bussen."
Och sedan vänta ut att de går av bussen, de kommer inte att sitta där särskilt många dagar och glo.
Det blir ju alldeles för tråkigt.
Och vill de hungerstrejka för att få komma till Malmö så är det ju deras sak.
Då så kan de ju sitta och göra det.

Men läs vad jag skriver, att de flesta är tacksamma över allt de får här.
Av sig själva!!!

Men att som"medmänniska" kräva någons tacksamhet är något helt annat!
Det är ingen som kräver tacksamhet!
Men vad jag och majoriteten kräver är att man visar den respekt och den hyfs som är brukligt om man är gäst. Samma regler gäller i deras hemländer!

Syrier får ju automatiskt uppehållstillstånd just nu så länge kriget pågår. De måste bara bevisa att de är syrier, sen får de ju gå vidare med integrationen.

"Men det här är vad som finns och ni bryter mot Svensk lag när ni ockuperar bussen."
Och sedan vänta ut att de går av bussen, de kommer inte att sitta där särskilt många dagar och glo.
Är ganska övertygad att det säkert har sagts, men det spelar ju ingen roll om polisen ändå inte har några befogenheter att ta ut dem ur bussen. De allra flesta bryter mot lagen i någon form varje dag. Säkert du också. Och som sagt. Det kanske borde räcka. Men det räcker tydligen inte, eller hur? Hur som helst. Oavsett om du tycker de ska visa tacksamhet eller inte (det tycker väl jag kanske också) så har de även rätt att protestera... Sedan, visst, jag förstår din poäng.

Vi skall ta emot alla som behöver skydd.
De skall inte behöva frysa, gå hungriga eller utan kläder.
Och deras barn skall få gå i skola.

Men var någonstans i vårt stora och tomma land som detta erbjuds det bestämmer Migrationsverket.
Och vad kan vara bättre än att fylla platser som är alldeles för tomma.

Är ganska övertygad att det säkert har sagts, men det spelar ju ingen roll om polisen ändå inte har några befogenheter att ta ut dem ur bussen. De allra flesta bryter mot lagen i någon form varje dag. Säkert du också. Och som sagt. Det kanske borde räcka. Men det räcker tydligen inte, eller hur? Hur som helst. Oavsett om du tycker de ska visa tacksamhet eller inte (det tycker väl jag kanske också) så har de även rätt att protestera... Sedan, visst, jag förstår din poäng.
Att ockupera annans egendom, hindra honom från att tjäna sitt levebröd är knappast de flesta av oss gör varje dag.

Och protestera kan de göra på planen framför förläggningen och låta den stackars chauffören köra hem till sin familj.

I Dalarnas län åker de gratis till vård samt tandvård på kallelsebrev oavsett vart de bor i länet, så bullshit att de behöver betala alla resor själv, beror säkert vilket län du bor i !
Detta fattar jag verkligen inte, jag får ta och ringa Migrationsverket på måndag. De kan ju inte göra skillnad på vart asylsökande bor? Det kan man väl inte få som statlig myndighet heller för den delen. Isåfall måste det väl vara regionen som äger kollektivtrafiken som bjuder på detta?

Är ganska övertygad att det säkert har sagts, men det spelar ju ingen roll om polisen ändå inte har några befogenheter att ta ut dem ur bussen.
Jo det spelar roll.
För då så vet de att de beter sig illa.
Och det måste man ju veta för att kunna låta bli.

Information är viktigt och där så har det ju brustit.
Men det ändrar inte på grundproblemet att de inte vill vara där i kalla skogen.

Kontentan av det hela blir ju, som jag kan se det, att dom ser att det går. Nästa steg blir ju att bussbolagen vägrar att befatta sig med flyktingar och migrationsverket öht. Hur löser man det då från Migrationsverket, taxiresor och hotell runt city i storstäderna?

Blir bra det här. :cool:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka