Skällig ridlärare

B

breathtaking

Hej buke! :)
Jag har bestämt mig för att byta ridskola, och kommer i den nya ridskolan få rida i den högsta gruppen, där (utefter vad ridläraren sa) man rider på allvar, och man är där om man verkligen vill lära sig och utvecklas. Ridläraren är även väldigt skrikig/skällig, just för att det är lite på liv och död, haha.

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara att hon är, men om man gör det minsta fel så får man smaka på en rejäl utskällning, och hon är inte den som är rädd för att säga till. Det är inget personligt dock, utan det är bara hennes sätt att lära på.

Min fråga är nu till er andra med liknande ridlärare eller vem som helst i princip;
Hur klarar man sig egenom en sådan ridlektion utan att börja storlipa av all skäll mitt i manegen? :rofl:

En tjej som red för henne sa att hon tillslut insåg att man inte ska ta åt sig av skället, det är inte så att hon är arg på en utan hon vill bara lära en att bli en bättre ryttare. Men jag vill gärna höra fler bra tips, och om hur ni (med skälliga ridlärare) klarar er :laugh:

Och jag ursäktar för ett rörigt inlägg ;)

Sv: Skällig ridlärare

Jag hade inte velat rida för en ridlärare som skäller ut en efter noter om man gör fel...

Nog för att det är bra med en ridlärare som är lite bestämd, men att skrika och skälla på folk så fort de gör minsta lilla fel är ingen bra metod att lära ut saker på. Man lär sig bäst om man anstränger sig pga att man vill lära sig och göra rätt för sin egen skull. Har man en lärare som skäller och skriker blir det lätt att man anstränger sig och vill göra rätt bara för att man inte vill få skäll, och det är inte bra.

Det verkar trist och kontrapruduktivt att skälla ut sina elever rutinmässigt och sedan så undrar jag smått vad man då tar till om någon verkligen förtjänar det (inte för att det borde behövas annat än som undantag). Nu kanske vi har olika definitioner på skäll, min tränare kommer tidvis med instruktioner i en strid ström och med ordentlig volym och somliga skulle säkert se det som skäll, medan jag ser det just som instruktioner.

Du får väl testa och se men det låter inte direkt lovande.

Det är absolut inte något jag hade betalt pengar för att vara med om. Jag behöver inte ha någon som skäller på mig för att jag ska lyssna...

Men jösses. Varför skulle en ridlektion vara på liv och död?

Jag har inga problem med konstruktiv kritik tillsammans med höga krav - och har samtidigt tillräckligt med självrespekt för att vägra vara någons slagpåse. En ridlärare som skriker och skäller ut var och varannan elev under lektion hade jag inte ridit för. Det är skillnad på att ställa krav och på att vara elak. Mina ridlektioner ska vara intressanta, lärorika, och jag vill ha en dialog med min tränare. Vill ridläraren mest få utlopp för sin frustration så får de skrika på någon annan.

Skillnad vid direkta överträdelser, om någon piskar sin häst eller annat. Men att bli nedtryckt i stövlarna pga småsaker? Nej. En av de ansvariga för dressyrträningen i mitt län (en del år sedan) var en riktigt skarp person - hen höll vanligen inte lektioner, bara anordnade träningarna på olika klubbar. Men någon gång ibland gick hen in som tränare... och jävlar i helvete vad elak denna människa kunde vara. Aldrig att jag skulle utsätta mig för någonting sådant som vuxen. Är man fjorton så kämpar man ju på "ridläraren vet bäst", men ibland är det faktiskt rätt att sätta stopp.

Jag håller med dom andra här, skarp och bestämd är inte samma, en lärare som direkt skäller ut en när man gjorde ett litet fel hade jag inte orkat med. Däremot har jag ridit för iaf 3 instruktörer som var skarpa, en var mest glad och så, men om man ex. trängde med tygeln (andra gången) då fick man en barsk tillsägning! Men det gjorde mig bara fokuserad på att 'nej, det är fasen inte ok, rid ordentligt nu!'. Jag kan verkligen förstå känslan, för är det något som gör mig tokig är när eleverna inte gör som tränaren säger, man ser det lilla ekipgaet harva runt i exakt samma stil 15 min senare trots otaliga tillsägelser... nej, har dom sagt till en att inte tränga med inner ex. då gör man inte det mer än en gång till!

En annan är tysk (Traudi) vilket gör att neutral låter barsk och en tillsägning låter som bara den... Men jag lärde mig tonen och märkte att det egentligen inte var så hemskt som det lät, hon kunde faktiskt låta trevlig i neutral med : P (sedan tyckte hon ganska bra om mig, då jag är en lydig elev, det hjälpte ju säkert till, jag kan förstå att dom ponnyryttare som slutat rida som tycker att hon är för sträng/barsk vad det nu var också tillhörde saken att dom inte fullföljde instruktion, utan var van vid halvmesiga tränare som låter eleven göra fel 8 gånger).

Det viktigaste iaf, är att man inte tar det som -personlig- kritik utan kritik till dig som ryttare i det ögonblicket! Man får också lära sig tonen av läraren, vissa är sådana som ropar bra över hela bygden medans andra går upp i 'neutral-röstläge' när det är bra. Så efterhand som man lär sig så märker man när dom menar att det är bra, men inte säger det rakt ut. När en säger att 'där är ganska bra' (fast ordet bra tonar neråt i röstläget), då är det en 8 utan tvekan : P

Vi ändrade på vår ;) (läs - sa till... -typ, jag kan inte tänka när du skriker men jättebra med kritik! Och vänta gärna ett halvt varv innan du skäller igen på samma sak.)

Den blev den bästa ridlärare vi någonsin haft. Helt ok att bara var 10 de skänkelvikning får ett bra, men det räcker att jag får veta att de övriga inte duger i ett rop istället för ett vrål:p

Nu blir jag snarare arg på mesiga ridlärare som bara jamsar med och säger att allt är braaa.:o

Jag tycker det låter extremt opedagogiskt och hade aldrig låtit mina döttrar rida för en sådan lärare och själv hade jag inte kunnat rida för en sådan lärare då jag skällt tillbaka med råge och blivit riktigt arg. Skrik och gap tycker inte jag leder till en situation där man kan utvecklas.
Varför vill du rida för henne? Om du nu tycker att hon är så bra så får du väl antingen stå ut med hennes skällande eller säga åt henne rakt ut att sluta skälla för att du tolererar inte det

Alla lär sig inte på samma sätt och i samma takt. Det måste en instruktör förstå och acceptera och kunna hantera. Kan dom inte det ska dom inte ha det yrket anser jag

Jag skulle nog byta lärare/skola. Rider bättre när jag har bättre självförtroende, men jag rider ju iofs på en lägre nivå. Men verkar inget kul med skäll/skrik. Om det är hennes sätt att lära ut på, så är hon opedagogisk tycker jag...

Jag hade personligen inte fortsatt rida för en sådan instruktör. Ridningen är mitt intresse och något jag tycker är roligt, jag vill inte tassa på tå för att slippa en utskällning som får mig gråtfärdig. Usch nej. Jag hade inte klarat av att utvecklas på ett bra sätt med sådan "pedagogik". Jag vill ju komma framåt för att jag hittar känslan och får bättre teknik och självförtroende, inte av rädsla för att bli utskälld.

Har man en elev som rent av struntar i instruktionen och trots att man sa tydligt ex. att man inte skulle tränga med handen fortfarande gör det 7 gånger till (utan ansatts däremellan att göra rätt) tycker jag man har rätt att bli tjurig, varför komma hit och spilla både deras, föräldrarnas och framförallt tränarens tid om dom ändå inte kommer att göra som man säger?

Nej, det är klart alla lär sig olika fort, men när dom bara tar åt sig ca 2% av instruktionen så kan man inte säga att eleven gett ett ärligt försök att lära sig..

Nu erkänner jag min dumhet, men vad är 'tränga med handen'?

*KL*

Jag skulle själv inte må bra av att rida för någon som verkligen skällde på mig. Och på liv eller död kan det väl möjligtvis vara ute på en terrängbana eller något, inte på en vanlig ridlektion väl?

Min dotter har en fantastisk ridlärare som kan skälla på 'rätt' nivå. Innan red hon på en ridskola som inte var lika bra. Ridläraren kunde få utbrott över de märkligaste saker. (och då var det barn mellan 4-7 år)
Kollade på lite olika ridskolor sen när vi flyttade och hon skulle börja på en ny innan vi hittade vår ridskola. :love:

En var verkligen så att ungarna grät när de gjorde nåt fel för att läraren skällde så in i norden på dem. Skulle aldrig utsätta mitt barn för nåt sånt. Nu är det ju iofs mindre barn (hon är nu snart 10, då var hon 6), men jag skulle inte lära mig om jag var orolig för utskällningar hela tiden och min lilla är väldigt känslig.

Hon kan bli arg och ledsen på ridläraren också när hon är på henne (hon har vissa saker som hon alltid gör så hon är ju medveten om det själv), men det går över rätt snart eftersom läraren är väldigt noga med att berömma minst lika mycket som hon kritiserar.

Och jag kan erkänna att jag gick in i tråden för att jag läste skallig ridlärare. Jag var tvungen att ta reda på om det var något speciellt att tänka på med skalliga ridlärare. :o
Jag skyller på värmen!

Vi pratar om barn, inte robotar. Visst finns det de som inte vill lära och som inte borde rida, kanske för att de är ditt tvingade eller för att hänga med kompisarna och som är svåra att motivera. I övriga fall så är det snarare instruktören som fallerar, säger man till en unge så många gånger att inte göra något och inget händer då har ungen troligen inte förstått, redan efter andra eller tredje gången borde man bytt taktik och försökt hitta ett annat sätt att få fram budskapet.

En lärare (oavsett ämne) kan hålla en grupp trollbunden där en annan inte lyckas få uppmärksamheten alls. Det är knappast något man kan skylla barnen för.

Personligen svarar jag mycket battre pa en skallig och kravande ridlarare an en som pedagogiskt och langsamt forklarar saker. Lite for att jag blir full av javlar anamma och jobbar benhart pa att fa dom att "halla kaften". ..och jag ar en san ryttare som rider som bast nar jag ar lite halvfull av adrenalin och ar halvpissed pa lararen/tranaren.

Men sa tar jag inte skallet personligt egentligen utan det blir bara en "sporre" for mig.

Nej, en som bara gormar åt en liten tös på 7 år håller jag helt med om att det är helt fel tränare (eller elev hur man nu vill se det). Men nu förutsätter vi en 'vanlig' lärare, som säger åt en elev en gång, att inte tränga med handen (bara som ex, eftersom det är en instruktion som inte kräver skicklighet att utföra) förtydligar en gång till (om man inte hörde instruktionen eller så). tredje gången stannar man eleven och visar vad man menar, eleven nickar. Gör sedan om samma fel 4-5 gånger till.... tycker du fortfarande att det är taskigt att bli tjurig?

angelwings, tränga med handen är när handen går över manken, tex, innerhanden mot yttersidan (i försök att få en häst att böja/ställa sig) = )

För det första så är det en helt annan beskrivning än än din första ( inte direkt jämförbart med att säga till x gånger).

Annars är jag av åsikten att så länge folk vill lära och försöker så förtjänar man respekt och inte skäll. I ditt exempel förutsätter det i princip att eleven inte vill lära eller inte har förmåga att ta åt sig instruktioner. Även en halvdålig pedagog kan upptäcka skillnaden. Eleven som inte vill skickar man hem och ber denne åtekomma när/om den vill lära, alternativt upplyser man personen om att säga till när den vill ha hjälp och lämnar denne i fred. Den som har svårt och lära vinner inget på att bli utskälld utan behöver hjälp på sina vilkor.

Nu kommer jag gå emot strömmen lite. Jag är en sådan som behöver någon som skäller på mig. Jag är väldigt lat av mig och ger upp väldigt lätt. Är det då någon som "irriterar" mig så blir jag själv förbannad och ska ge mig f*n på att det ska funka. Jag har haft ridlärare av alla dess sorter och det har gått bäst när jag ridit för dem som skäller.
Dock inte när jag rider för syrran, då kan det sluta med att vi båda står och skriker på varandra :angel:

Tyvärr så blev min favoritlärare "sparkad" då vissa grupper tyckte hon var för hård. Så det är verkligen en smak sak. Jag tycker du ska prova rida för den nya läraren och själv bilda dig en uppfattning. Och det är viktigt att du verkligen inte tar åt dig personligen!

Senast ändrad:

Nej det var ju just så, vill inte lära sig. Det brukar vara därför dom stannar med dom lärare som bara gör ansatser med att lära dom något, tills dom upptäcker att det tjänar mest för båda att bara tycka att det är 'braaa..'. Jämfört då med den tränaren som krävde att eleven åtminstone försöker följa instruktion, en normalt skruvad lärare ser ju om eleven öht försöker eller inte. I de flesta av dom fallen så brukar dom knappt göra en ansats, varav läraren låter barsk och tycker att nu får du göra som jag säger, ingen glad, ingen kommer tillbaka. Tränaren vill inte lägga tid och energi på någon som inte vill och eleven tycker att det går ju bra med den andra tränaren, varför skäller hon på mig?

Vet att det finns många sådana här, en vän till mig tillhör den kategorin, hon vill inte höra att hon gör fel (kan förbättra), vill inte bli direkt korrigerad, eller få kritik om den inte är sockerlindad, hon vill höra att hon är duktig.

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
712
Senast: Elo
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 950
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka