Skällig ridlärare

Sv: Skällig ridlärare

Det verkar trist och kontrapruduktivt att skälla ut sina elever rutinmässigt och sedan så undrar jag smått vad man då tar till om någon verkligen förtjänar det (inte för att det borde behövas annat än som undantag). Nu kanske vi har olika definitioner på skäll, min tränare kommer tidvis med instruktioner i en strid ström och med ordentlig volym och somliga skulle säkert se det som skäll, medan jag ser det just som instruktioner.

Du får väl testa och se men det låter inte direkt lovande.

Håller med Lobelia och undrar vilken pedagogisk teori den ridläraren följer, som stödjer en teori att elever lär sig effektivast via skäll.
alla inlärnings studier som gjorts har nämligen konstaterats vara mest effektiva med en konstruktiv pedagogik där elever främjas när de gör rätt, inte straffas när de gör fel.
tycker det är märkligt att ridskolan premierar ryktet att "här är det på liv och död om man verkligen vill lära sig, och då får man ta att man får skäll". Mycket oproffsigt av en ridskola.

*kl*

Jag sparade hårda ord till när de verkligen behövdes, det var två gånger på två år men då kunde det ha blivit farligt. Men så lyssnade barnen också :devil:

Hård kan man ju vara utan att vara gapig!

Det finns alla möjliga och omöjliga människor och troligen ett fåtal där det funkar bäst att ständigt skälla istället för att undervisa på ett pedagogiskt vis. Det går dock inte att komma undan att skälla är en erkänt usel undervisningsmetod för flertalet. Visst kan man i vissa lägen behöva höja rösten och fast skäller man jämnt så lär folk inte ta det på allvar.

Och som nämnts många gånger så kan man vara hård/bestämd/krävande utan att skrika och skälla ut folk.

KL

man får nog se till att man håller isär begreppen.
Skrika/tala högt kan man få göra för att höras. Inte det samma som skäll.

Intruktioner är inte samma sak som att skälla.

Skälla anser JAG skulle vara att gapa en otidligheter i ansiktet på elev. kalla den saker osv.

Instruktion (med hög röst för att höras ex räta på dig, sänk handen, upp med tårna eller vad det nu kan vara) anser jag inte är skäll.

Intruktör som bara häver ur sig Braaaaa en hel lektion ska inte ha betalt:p Givetvis ska det finnas lika delar beröm (även om man ser att eleven försöker men inte riktigt får till det ändå) men bara jamsa med fyller ingen funktion.

Konstruktivt är ordet...sa Bull:D

'du får inte tränga med handen!' är knappast något skrikscenario på 5 min.

Nej, skrika och gasta i 45 min har jag inte sagt att det är OK, däremot har jag själv inte haft några problem med stränga lärare, dom kräver 100% av mig och det har dom rätt att kräva av mig. Dom har inte skrikit åt mig, inte svurit, inte idiotförklarat mig eller på annat sätt visat inte godtagbart beteende. Dom har sagt till i skarp ton när jag trots tidigare tillsägning gör något jag vet jag inte får göra.

Skarp och skrikig är inte samma sak, det trodde jag att jag skrev redan i första inlägget.... Nej det är inte godtagbart att skrika åt sina elever...

fast att kalla folk for namn ser inte jag som skall... det ar ju forolampningar och personliga pahopp och -det- har aldrig pa en ridlektion att gora!

Att gorma och pusha ar helt ok men att forolampa folk ar aldrig okey.

Fyfan vad opedagogiskt är allt jag kan tänka. Oavsett ålder och nivå (och sport, gäller väl egentligen vad som helst) tror jag verkligen inte att det finns någon som lär sig något vettigt på det sättet. Jag hade bytt ridskola illa kvickt.

Japp

Men sedan får man inte heller bortse från det faktum att vissa tycks tro att de får skäll när det istället handlar om intruktioner. Dvs så fort de inte hör braaaa...

kl

Känns som diskussionen börjar handla om någonting annat nu. :) Att en instruktör är på plats för att instruera, komma med kritik och korrigera fel är nog alla med på. Annars finns det ju ingen orsak att ha instruktören där. Jag kan muta en bekant som står och skriker BRA med jämna mellanrum i en timme, i utbyte mot lunch på pizzerian... mycket billigare än en taxa a´ 400 kronor / 40 min.

Jag lägger ju pengar på att bli korrigerad så att säga. Men inte förolämpad, och som vuxen kan jag ansvara själv för hur jag vill bli bemött (i de flesta sammanhang), men barn på ridskola är en annan femma. Om barn inte förstår får man förklara tydligare, eller göra enklare övningar. Det går inte att bara ryta konstant.

Mmm jag får ibland en känsla av att vissa har en extremt låg tröskel där de börjar betrakta det som skäll.

tex en ridlärarherre vi hade som mitt i, när man hoppade bana, kunde vråla
-men RID! nu då
eller
-korta tyglarna en halv METER.

Det gjorde vissa helt gråtfärdiga och bleka obegripligt nog. Majoriteten av gruppen tänkte -javisstja jag skulle ju rida hästen inte åka lite hinder och ansträngde sig lite extra med bra resultat. Hästarna blev väldigt bra, aktiva, (man skulle kunna säga motsatsen till trötta, ynkliga och deprimerade) när de reds av elever som undervisades av honom...

När andra ridlärare lite försiktigt piper -kan du vara lite mer aktiv kanske eller -braaa i samma situation vinner ju i alla fall inte ridskolehästarna och övriga elever på det... även om just de två i gruppen som bleknade över första ridläraren såklart slapp kritik (han slutade tyvärr, var väldigt gammal).

Egentligen borde man kanske ha grupper med kritik och utan kritik så får man välja själv ;) grupper med okvädningsord däremot kanske man kan låta bli att ha alls :devil: (inte som att hästarna mår bra av att höra ett nervöst gapande heller - har haft en sådan ridlärare också -som kunde få 10 hästar stirriga genom att gå in i ridhuset:rofl:.)

Fast jag måste säga att rimligen borde man kunna försöka ge ridläraren feedback. Det är inte alltid man kan byta grupp, tid, stall osv.

Senast ändrad:

Jag skulle nog kunna byta ur nära 50% av ridlärare jag ridit för mot din pizzamutade polare :D iofs skäller de flesta lite ibland men de blir nöjda bara man gör ngt som vagt påminner om rätt.

Senast ändrad:

Hej, jag gillar att få en "utskällning" när jag rider för min tränare för då gör jag allt så mycket bättre. I början tyckte jag att h*n va rent ut sagt dum i bollen, men ändrade snabbt åsikt när jag såg hur mycket jag utvecklades. Man får absolut inte ta åt sig, för det är inte personligt. Va villig att lära dig.

Jag hatar att rida för mesiga tränare som hela tiden säger bra. För då vet jag inte vad jag gör för fel. Hellre att jag rider 5 slutor och får ett bra och en motivering till varför h*n inte sa bra dom andra 4.

Mvh

...och jag håller med dig Cattan om att ge ridläraren feedback! Det är jätteviktigt, annars finns det ju ingen möjlighet för dem att riktigt veta hur eleverna uppfattar lektionen och pedagogiken. Man kan inte inte gnälla på en instruktör som man inte försökt ha en dialog med.

Hej, jag gillar att få en "utskällning" när jag rider för min tränare för då gör jag allt så mycket bättre. I början tyckte jag att h*n va rent ut sagt dum i bollen, men ändrade snabbt åsikt när jag såg hur mycket jag utvecklades. Man får absolut inte ta åt sig, för det är inte personligt. Va villig att lära dig.

Jag hatar att rida för mesiga tränare som hela tiden säger bra. För då vet jag inte vad jag gör för fel. Hellre att jag rider 5 slutor och får ett bra och en motivering till varför h*n inte sa bra dom andra 4.

Mvh

Med vänlig hälsning hon som alltid får sig en utskällning när hon rider och trivs med det !

Ville inte byta stall pga hästarna, den har alla tider jag kan :p. Men en vacker dag blir det bättre. Även vattnet nöter stenen kanske.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
713
Senast: Elo
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 950
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur