Skällig ras...kan man förebygga?!

Alfakrulls

Trådstartare
Ja, om man nu skaffar sig en hund som är ganska så skällig, eller har ryckte om sig att vara skällig, kan man då när den e valp förebygga detta på något sett?!

Eller har de mkt med valpens föräldrar att göra?
Om ens valps föräldrar inte alls skäller mer än andra hundar, är risken då större att den tar efter dom, och inte skäller mkt, eller är de från Indevid till indevid?

Hoppas de är någon som förstår hur ja tänker!!:angel: ;)

Sv: Skällig ras...kan man förebygga?!

Jag har en schipperke tik. Vilket är en ras som uttrycker sig genom att skälla.
Det har blivit en HEL del skällande från henne.
Men som du sa,från det att hon var valp har jag varit tydlig att säga ifrån att man skäller inte på småsaker.
Förut skällde hon på i princip allt,råkade jag komma åt väggen när jag sov så sprang hon till dörren o skällde.
Tappade jag något på golvet så skällde hon,höjde jag rösten till någon skällde hon,kom någon hem till mig skällde hon,mötte vi hundar skällde hon osv.
Men nu är hon faktiskt riktigt duktig,att skälla 2-3 gånger för att någon plingar på är det hon skäller på sin höjd.
Jag har träffat hennes föräldrar som är ganska bjäbbiga båda 2,kullsyskonen också.
Men köper man en högljudd ras,vars föräldrar inte är skälliga,
så tror jag inte att den blir helt tyst för det.
Vissa raser uttrycker sig mer eller mindre genom att skälla som min gör(gjorde=)
Sen är det nog upp till matte/husse att sätta regler för vad som är värt att skälla på.
Om du förstår hur jag menar=) Det är min erfarenhet iaf,om det stämmer vet jag inte.

Hur gjorde du när du lärde henne att inte skälla?
De skäller ju för att uppmärksamma matte eller husse på att nåt händer, och kommer man då (även om det är för att säga ifrån) så har de ju lyckats.

JAg väntar hem en valp om några veckor, korsn skällig/inte skällig ras. Hundarna som finns hemma redan skäller nästan aldrig, så förhoppningsvis blir nya hunden inte lika skällig som han kanske blivit om han växt upp i flock med andra skälliga hundar.:crazy:

det är nog vad du gör det till:smirk:
vissa individer har ju förståss lättare till att skälla än andra. Hade en setter då jag var liten som aldrig skällde, så skaffade vi oss en tax som skällde jämnt:crazy:
Idag har jag också en tax...som aldrig säger ett pip:crazy: Jo då han vill ha igång katten att leka:bump:
Har försökt att lära han "skall" men det går inge bra:rofl:

Vad är det för "skällig" ras du tänker på?? Alla rasindivider kan ju vara skälliga..:D Jag har själv en Papillon hane o en Westie hane o dom är inte speciellt skälliga förutom vid att få igång katten
mvh Jessica

*Tilda* skrev:
Ja, om man nu skaffar sig en hund som är ganska så skällig, eller har ryckte om sig att vara skällig, kan man då när den e valp förebygga detta på något sett?!

Eller har de mkt med valpens föräldrar att göra?
Om ens valps föräldrar inte alls skäller mer än andra hundar, är risken då större att den tar efter dom, och inte skäller mkt, eller är de från Indevid till indevid?

Hoppas de är någon som förstår hur ja tänker!!:angel: ;)

Jag lärde henne ganska fort kommandot tyst och dess innebörd. Om hon skäller på något oväsentligt nu och jag säger "tyst" övergår hon till att "gruffa" istället. När dom väl hajjat kommandot så behöver man inte ge hunden uppmärksamhet för det. Då vet dom vad som gäller.
Sen om det funkar på andra hundar eller om det är någon smart metod överhuvudtaget vet jag inte,men det funkade perfekt för mig och nu "gruffar"/morrar hon i första hand=)

IGNORERA hunden när den skäller och belöna när den är tyst... funkar för oss... vi bor i lgh och har lärt vår hund att ringer det på dörren så är man tyst men får springa dit och sätta sig för att markera att det kommer ngn...Hon får bara belöning om hon skäller på min kommando... är dock en rottis o de är ju inte den skälliga typen men ändå...lycka till

Ja det jag fått lära mig är att man kan aldrig lära en hund "tyst" om man inte lärt den "skall"! Har även lärt mig att man ska ignorera, vilket inte alltid är så lätt om man bor i lägenhet! Men det är det jag tycker fungerar bäst, det tog 10 min i början nu tar det kanske 1 min innan han tröttnar och lägger sig med ett stön! Ibland fungerar inte det heller,terrier är ju lite envisa:p

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 302
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 708
Senast: fixi
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 392
Senast: Troll
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 212
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar