Skällig 8 månaders blandras

AlexJ

Trådstartare
Hej !

Tog för en månad sedan över en blandras tik från några pga deras minsting fått allergi och dom kunde ej behålla henne.
Hon är en rottweiler/mastiff och växer så det knakar !
Väldigt kär i mat är hon också :)

Hon var ej tränad alls när jag fick henne, kunde inte gå i koppel eller någonting.
Nu har jag börjat få lite ordning på henne och det är jätte roligt att träna med henne !
Det enda är att när vi möter andra hundar på t.ex en cykelstig så blir hon helt tokig..skäller/gnäller raggar och flyger fram i kopplet.
Ska gå kurs med henne i höst men tänkte om någon har nått bra tips så man kan öva med henne tills dess.

Det vi gör just nu är att jag går undan en bit (ut på en stig t.ex) och säger åt henne att sitta, och då brukar det gå bra sålänge den andra hunden inte börjar skälla eller nått. Så hon behöver några meters mellanrum för att inte bli helt galen..men då berätta en som haft massa hundar att man inte ska låta dom få sitta och titta på andra så vet inte riktigt vad jag ska göra.

Ursäkta om det låter eller ser lite konstigt ut, skriver från telefonen så är det något ni undrar så fråga på bara :)

Mvh Alexander

Sv: Skällig 8 månaders blandras

Hej! Det låter lite som min omplacering när jag fick honom. Jag skvallertränade och det är det bästa jag gjort. I dagsläget är han lös jämt och hundmöten är inga problem. Lycka till!

Många hundar kan se det som väldigt provocerande om andra hundar stirrar på dem och därför börja skälla, men det är väl också enda anledningen till varför det inte alltid är lämpligt att låta sin egna hund titta på andra vid hundmöten.

Jag tycker du gör jättebra som du gör nu, med att ta din hund åt sidan och se till att hon håller sig lugn. Superbra. Att du ska gå kurs är också hur bra som helst. Det du kan göra är att köra lite kontaktövningar och försöka träna in att hon ska ta kontakt med dig vid hundmöten, istället för att titta på andra hunden. Annars kan man slänga lite godis på marken åt sin hund, så har den något att rota runt med, provocerar inte andra hunden och din hund kan också komma att tänka ungefär "åh, mötande hund, då får jag godis, vad trevligt!".

Kan du sedan ta henne åt sidan innan hon börjar härja runt i kopplet, så att hon inte hinner börja bete sig "dumt" så ökar du ännu mer chanserna för henne att hålla sig lugn och slappna av vid hundmöten.

Tack för alla snabba svar!

Det där med skvallerträning verkar väldigt intressant då hon redan nu sätter sig ner när hon ser något spännande (alltid bett henne sitta när hon ser en hund,skateboard lr annat spännande).
Provade även ditt tips Red_Chili idag och kastade ut lite mat i gräset när vi mötte en annan hund och vips så försvann den andra hunden ur hennes hjärna och söka godis var mycket roligare !

En annan sak ja funderat över är hur mycket är det lämpligt att vara ute med en 8 månaders? I dagsläget så får hon ca 1.5 timme på morgonen och då är det väldigt varierande promenad där vi går en sväng och sen oftast sätter jag på henne en sele och spårlina i skogen där vi över kontaktövningar,ikallning osv.

Sen får hon 30-40 min mitt på dagen där vi mest går lite och kissar.
Och efter middagen så får hon strax över 1 timme till men då är det mest lek och bus i skogen.. jaga bollar och pinnar osv.

Och en sista snabb kissrunda innan vi ska sova, hur tycker ni detta ser ut?

Sen lite OT men ni som har era hundar lösa snälla låt dem inte springa fram till vilt främmande hundar..imorse när vi var ute så kom det en Golden Retriever framspringades till oss och sprang rakt fram till min hund..
Vart minst sagt irriterad då detta är andra gången denna vecka det händer (inte samma hund men ändå) fick troja (min hund) att sätta sig och ropade sedan till ägaren som gick ca 20-30 meter bort och pratade i sin telefon att kalla tillbaka sin hund.
Hade väl kanske inte min vänligaste ton på rösten så han vart väldigt arg och fräste till mig att hans hund bara ville hälsa och att jag inte hade någon anledning att bli så upprörd.

Sånt stör mig något enormt.. så snälla ha era hundar lösa men låt dem inte hälsa på allt o alla för vissa tycker inte om det!

Tack för all hjälp och svar!

Mvh Alexander

Hej! Skvallerträning går ut på att hunden ska ta kontakt med dig,googla på Eva Bodfäldt. Hennes bok kontaktkontraktet är jättebra.
Något som är bra är att lägga ett spår det kräver lite tankearbete och är jätteroligt.
Ang lösa hundar håller jag med dig och jag vill inte att att alla hälsar på min,han får absolut inte hälsa eller springa fram till andra utan ett varsegod.
Jag tror du kommer fixa detta med lite tålamod.

Låter som din hund har ett bra liv. Problemet vid hundmöten kommer ni snart att ha fått ordning på. Din hund får rätt mycket motion, 3 timmar om dagen, med tanke på att det är stora raser i hunden och den fortfarande växer känns det spontant som ganska mycket men jag vet inte, om hunden är pigg och orkar är det förmodligen inget problem. Istället för att jaga pinnar och bollar i skogen kan ni jobba med uppletande, balans och andra koncentrationsövningar så hunden får tänka lite och inte bara springa.

Hej!
Läste lite om Eva Bodfäldt och verkar väldigt intressant! Blir nog att beställa en bok redan ikväll !

Kanske borde inflika med att detta är min första egna hund, har varit upp i och hållit på med andras hundar men detta är min första egna som jag har och det är super roligt!

Lägga spår låter som en super idé då hon tycker om att söka efter saker och spårar väldigt mycket ute (har fått tona ner det lite då hon ibörjan hade nosen i backen hela tiden vi var ute)
Finns det någon bra guide på hur man kan lägga ett enkelt spår? Någon bra bok man kan läsa steg för steg som någon av er kan rekommendera?
Och hur tränar ni balans på ett bra sätt? hon är ju väldigt mycket och hoppar upp på nerfallna träd och springer efter osv men kanske något lite mer avancerat hade varit bra !

Oj kom på sen att det kanske låter lite mycket med 3 timmar ute per dag men kanske borde inflika med att vi inte är ute och tok marscherar i flera timmar.
Tar det lugnt och går i ett ganska långsamt tempo, luktar mycket osv.
Hon har en förmåga att dra lite i kopplet när hon blir uppjagad och då stannar jag och ber henne sitta vid min sida några sekunder tills hon tar kontakt med mej och då går vi igen.. ibland måste detta upprepas ett antal gånger när man är ute så lite tid går bara på att sitta still! Detta beror på att hennes förra ägare inte hade koppeltränat henne alls men nu går hon för de mesta brevid mig tills jag säger något annat.
Om ni har något annat tips som funkar bättre för att inte få henne att dra i kopplet så kom gärna med tips :)

Tack för alla svar

Alexander

Låter som du jobbar fint med din hund :) När man jobbar med balans ute kan man fokusera på att hunden ska ta det lugnt på nedvägen och inte hoppa av (t ex en sten eller stock). Det har du igen om du vill jobba med agility senare och du skonar också hunden från belastningen av ett för stort hopp. Balansera på en stock kan man variera hur mycket som helst eftersom stockar är olika och man kan använda smalare och smalare stockar efterhand som hunden blir duktigare. Också kombinationer från stock till sten till stock.. Hunden måste ta det lugnt och koncentrera sig om den ska lyckas. men det är viktigt att ta det lugnt och belöna små framsteg så hunden får självförtroende och inte blir rädd eller gör sig illa. Balans kan också användas i kombination med godisletning, att söka godis högre upp i träd, balansera på stock för att komma upp på en sten där godiset ligger.. går att variera hur mycket som helst. Kul övningar. Tänk på säkerheten bara. Blöta stockar blir hala och mossa kan lossna..

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 552
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 981
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 016
Senast: Liran
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 554
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈