Skäller gör hundar för att man inte uppfostrat dem ordentligt

Det kan jag berätta varför de gör. :D
Tjatet är inte riktat mot hunden, utan mot dig. Man vill tala om för omgivningen att man vet att hunden gör fel. Lite "jag gör så gott jag kan". Ingen skulle nog bli mer förvånad än ägaren om hunden plötsligt blev tyst.

Som jag med flera har sagt. Det är inte bara ägaren som är orsaken till hundens skällande.

Jag tar hand om en kompis hund ibland. Tiken är en blandning av olika vallhundar, kelpie, lappskvallhund osv.
När matten är med oss skäller hunden halva promenaden, och hoppar gärna jämnfota baklänges framför matten.
Så irriterande att man kan vilja mörda hundf**n...
När hon är ensam med min hund och mej, skäller hon inte ett skall!
Å hoppa runt fötterna på mej är inte tillåtet!
Hennes matte tror mej inte när jag säger att ZZ kan vara tyst en hel dag.

Så.. jag inbillar mej att hundar kan skilja på olika förare, för matte får jag, för den elaka extra matten, får jag inte...
Däremot är det inte lönt att jag säger till ZZ när matte är med, då blir hon bara extra jobbig runt fötterna på matte, och gafflar värre än vanligt. =(

* Jenny *

Du kanske har en lugnare och tryggare energi kring dig än din vän så hunden känner inget behov och hålla på att skälla konstant.
Jag hade stört mig mer på min vän än hunden :laugh:

Du kanske har en lugnare och tryggare energi kring dig än din vän så hunden känner inget behov och hålla på att skälla konstant.

Sant troligtvis! Jag har slutat störa mej på min vän, men första åren vi följdes på hundpromenader höll jag på att få bryt =(

* Jenny *

Det kan jag berätta varför de gör. :D
Tjatet är inte riktat mot hunden, utan mot dig. Man vill tala om för omgivningen att man vet att hunden gör fel. Lite "jag gör så gott jag kan". Ingen skulle nog bli mer förvånad än ägaren om hunden plötsligt blev tyst.
Det har du rätt i :)

T
Jag tar hand om en kompis hund ibland. Tiken är en blandning av olika vallhundar, kelpie, lappskvallhund osv.
När matten är med oss skäller hunden halva promenaden, och hoppar gärna jämnfota baklänges framför matten.
Så irriterande att man kan vilja mörda hundf**n...
När hon är ensam med min hund och mej, skäller hon inte ett skall!
Å hoppa runt fötterna på mej är inte tillåtet!
Hennes matte tror mej inte när jag säger att ZZ kan vara tyst en hel dag.

Så.. jag inbillar mej att hundar kan skilja på olika förare, för matte får jag, för den elaka extra matten, får jag inte...
Däremot är det inte lönt att jag säger till ZZ när matte är med, då blir hon bara extra jobbig runt fötterna på matte, och gafflar värre än vanligt. =(

* Jenny *
Tror snarare hunden trivs betydligt mer med dig :)

Precis. Man ser på vissa hundar hur dom har fått ansvaret för att "leda " promenaderna och hur dom inte kan hantera det.

Jag bor granne med två konstant gapande hundar.
De är förvisso av raser som ofta är nervösa, osäkra och har lätt till skall men de är också totalt ouppfostrade.
De gånger vi kommenterar deras skällande (som är riktigt störande) så ursäktar ägarna hundarna att de är "terriers".

För mig är sånt skitsnack. Känner gott om terriers som förvisso ger skall men som tystnar på kommando och oskynnerskäller inte pga uppfostran.

För övrigt så är bara den ena halv terrier, den andra inte alls :angel:

Jag bor granne med två konstant gapande hundar.
De är förvisso av raser som ofta är nervösa, osäkra och har lätt till skall men de är också totalt ouppfostrade.
De gånger vi kommenterar deras skällande (som är riktigt störande) så ursäktar ägarna hundarna att de är "terriers".

För mig är sånt skitsnack. Känner gott om terriers som förvisso ger skall men som tystnar på kommando och oskynnerskäller inte pga uppfostran.

För övrigt så är bara den ena halv terrier, den andra inte alls :angel:

Ok. Den ena är alltså en blandras och vad var den andra för ras? Blev nyfiken eftersom det benämndes vara "ofta är nervösa, osäkra". Kul att ägaren säger att dom är "terrier" när en är blandras och den andra inte är terrier.

Senast ändrad av en moderator:
Ok. Den ena är alltså en blandras och vad var den andra för ras? Blev nyfiken eftersom det benämndes vara "ofta är nervösa, osäkra". Kul att ägaren säger att dom är "terrier" när en är blandras och den andra inte är det.

Nakenhund och Yorkshireterrier. De nakenhundar jag träffat har inte varit de stabilaste hundarna.

Idag satte herr pudel igång direkt vi kom ut, jag sa åt på skarpen, han ruskade på sig och sen var han tyst faktiskt.

Är ju oftast i början, sen är han tyst resten av promenaden.

Nyfiken fråga från en icke-hundkunnig: Om man försöker avleda skällandet med t.ex. godis, gos eller leksak - finns det inte risk att hunden då tolkar det som belöning för skällandet?

Hoppas att det inte är en alltför dum fråga :angel:

Nyfiken fråga från en icke-hundkunnig: Om man försöker avleda skällandet med t.ex. godis, gos eller leksak - finns det inte risk att hunden då tolkar det som belöning för skällandet?

Hoppas att det inte är en alltför dum fråga :angel:

Nej, inte om tajmingen med belönandet är någorlunda rätt :)

Ja, så har jag uppfattat det som att många anser här på forumet.

Jag minns inte exakt vilka kommentarer jag sett men i stil med:

"Vi lär våra hundar att inte skälla."
"Det är ju bara att säga till hunden att vara tyst."

"Att hundar skäller beror bara på att de är ouppfostrade."

"Det beror betydligt mer på uppfostran än ras om hunden är skällig."

När dessa kommentarer dyker upp låter det som att det är galet enkelt att dämpa en hund som gärna skäller. Det låter som att man utgår från att de som har skälliga hundar helt enkelt struntar i skälligheten.

Min hund är skällig, inte hela tiden men generellt. Jag försöker dämpa honom men upplever inte alls att det bara är att säga till:confused: Jag tycker att det är svårt!

Frej skäller till exempel när det kommer folk. Då kanske någon säger: "visa hunden att du tar hand om situationen." Hur gör man det, rent konkret?

Hittills tycker jag nog det mest effektiva varit att ta en smörkniv med en klick smör, hålla honom i famnen och låta honom slicka på kniven.

Men hallå...till Er som påstår att hundar skäller pga ouppfostrad?!
Min ena tik blev attackerad 4 ggr, och väldigt skadad vid 3 av dessa tillfällen. Hon skäller på hundar för att få bort dem, hon är mkt orolig då andra hundägare, med hund kommer emot oss, speciellt Golden Retriver/”som är så snälla”/löjligt, vilken även slet upp min tumme så den nu är bortdomnad/ eller liknande.
Jag har tränar trygghet, speciellt efter attackerna. Det har blivit ett bestående problem, och vissa ökar på farten mot oss här i vårt /nya/ samhälle.
Dem som läste de lappar /de flesta i byn/ jag satte upp då vi var nyinflyttade, stannar så jag hinner gå så hon hamnar inom sin trygghetszon. Då känner hon sig trygg, och blir tyst.
Då vi bott här i 7 månader, var det en lösspringande hane, som sprang rakt in i min flock, han skulle para sig då mina tikar löpte, och min tik tyckte att det nu även var mycket olustigt med svarta hundar.
Så det här med ouppfostrade hundar är direkt okunskap, tänk efter lite före ni skriver sådsnt
Jag själv blev attackerad på en promenad i Heberg/Falkenberg. Jag hann ”platsa” min schäfer inom hennes trygghetszon, och min Chinese C...Min Tervueren hann jah inte platsa, hunden flög rakt på min arm, i den andra fick jag hålla bort terven, då denna hund släppte min blodiga arm, och hand, övergick det att hugga mig i benEN...
- ouppfostrade hundar...nej, men har varit utför attacker av andra hundar.
Om Du blir biten av en/ eller flera hund/ar, så ökar respekten, oftast, HUNDRÄDDA människor...och HUNDRÄDDA hundar, behöver inte bero på ouppfostran. Utbilda er inom området hund, om ni överhuvudtaget dka ha hund, ni visar endadt Er okunskap med ert uttalande😣

/Jannike

Men hallå...till Er som påstår att hundar skäller pga ouppfostrad?!
Min ena tik blev attackerad 4 ggr, och väldigt skadad vid 3 av dessa tillfällen. Hon skäller på hundar för att få bort dem, hon är mkt orolig då andra hundägare, med hund kommer emot oss, speciellt Golden Retriver/”som är så snälla”/löjligt, vilken även slet upp min tumme så den nu är bortdomnad/ eller liknande.
Jag har tränar trygghet, speciellt efter attackerna. Det har blivit ett bestående problem, och vissa ökar på farten mot oss här i vårt /nya/ samhälle.
Dem som läste de lappar /de flesta i byn/ jag satte upp då vi var nyinflyttade, stannar så jag hinner gå så hon hamnar inom sin trygghetszon. Då känner hon sig trygg, och blir tyst.
Då vi bott här i 7 månader, var det en lösspringande hane, som sprang rakt in i min flock, han skulle para sig då mina tikar löpte, och min tik tyckte att det nu även var mycket olustigt med svarta hundar.
Så det här med ouppfostrade hundar är direkt okunskap, tänk efter lite före ni skriver sådsnt
Jag själv blev attackerad på en promenad i Heberg/Falkenberg. Jag hann ”platsa” min schäfer inom hennes trygghetszon, och min Chinese C...Min Tervueren hann jah inte platsa, hunden flög rakt på min arm, i den andra fick jag hålla bort terven, då denna hund släppte min blodiga arm, och hand, övergick det att hugga mig i benEN...
- ouppfostrade hundar...nej, men har varit utför attacker av andra hundar.
Om Du blir biten av en/ eller flera hund/ar, så ökar respekten, oftast, HUNDRÄDDA människor...och HUNDRÄDDA hundar, behöver inte bero på ouppfostran. Utbilda er inom området hund, om ni överhuvudtaget dka ha hund, ni visar endadt Er okunskap med ert uttalande😣

/Jannike

Jag har också haft en hund som efter att ha blivit attakerad blev utåtaggerande. Att låta henne stimma på andra hundar gjorde ju varje möte ännu värre för hennes del så det var bara för mig att kavla upp ärmarna och börja träna på att få henne säker och tyst i hundmöten.
Det är provicerande för alla inblandade hundar när en gapar och "svär" vilket ger mer bränsle på elden.

Jag brukar inte riktigt fundera i termer om att hunden är ouppfostrad när den skäller, utan kan häpna över en del hundägares totala accepterande av skällandet. Alltså där hunden eller hundarna skäller allt vad de kan, medan ägaren helt obrydd står bredvid. Vid ett tillfälle skulle jag jobba som ringsekreterare på en älghundsutställning inne i ett ridhus. Ljudnivån där inne var bedövande, så innan bedömningen startade fick man gå ut i högtalarna och tala om för utställarna att de måste få tyst på sina hundar, för vi hade inte kunnat bedriva vårt arbete inne i ringen annars. Innan detta så stod typ alla hundar och bara gapade rakt ut i luften, medan ägarna pratade med varandra, drack kaffe eller bara satt i andra tankar. Faktiskt så fick de så pass tyst på sina hundar att vi kunde starta utställningen utan risk för tinitus.

Min ras, chow chow, är ingen skällig ras alls, men mopsarna har väldigt lätt till skall. När vi är ute och campar med husvagn och alla hundar på somrarna, så har vi nolltolerans för skällande. Detta gäller även mopsarna! En blomspruta håller tyst på mopstiken (hon håller stenkoll på om vi har den inom räckhåll eller ej och kan ibland gå in i husvagnen för att skälla istället, vilket spelar mindre roll då det knappt hörs utanför väggarna), men hanvalpen tyckte att det var en jätterolig lek i somras och njöt av att få vatten i ansiktet... Å andra sidan så skällde han inte då...

Vår hund har aldrig varit skällig på folk eller andra hundar, däremot vaktig runt huset och kan skälla för att den hör någon granne slå i en dörr eller något annat ljud.

Istället för att kommendera hunden att inte skälla, så kallar vi den till oss så att den får komma och lägga sig nära oss. Funkar väldigt bra, hunden taggar ner och blir lugn direkt och slutar känna behovet att vakta/skälla.

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 978
Senast: Sesca
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 398
Senast: Migo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 078
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Jag funderar skarpt på att skaffa mig en till hund kanske om ett år. Jag har några raser i åtanke, men tycker det är super svårt...
Svar
14
· Visningar
1 523
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka