Om jag bett Frej att skälla med kommandot "skall" så tystnar han oftast när jag säger "tyst". Det är en helt annan sak
. Kan ju hoppas att det någon gång ska gå att nå fram till honom även när han är uppe i varv. Eller kanske ännu hellre att jag lyckas lära honom att man inte måste hetsa upp sig när det kommer folk t.ex.
För mig skiljer jag på skall och tyst på kommando och t ex när det kommer nån.
Nummer ett: Är det ett problem? Min egen bjäbbar tex när det kommer nån, inget jag bryr mig om. Men riskerar man att bli vräkt för att hunden gapar för länge vid besök, så visst.
Sen kör jag olika steg. Nr 1 är att jag ställer mig i vägen och mentalt kräver att hunden tittar på mig, sen som
@FrauleinLeo skriver, peta till eller knäpp med fingrarna framför nosen för att bryta.
Kollar då hunden på dig så pratar jag tyst med den och ger den ett kommando, enklast är ju ofta "sitt". Om ögonkontakt och sitt gör att hunden slutar skälla då och först då, säger jag "Tyyyyst, duktig vovve".
Funkar inte detta så får jag ju eskalera det jag gör. Ett passivitetsgrepp, ryggsäck, tvångsgos, eller vad man vill kalla det. Hunden hålls i min famn, nära, tills den coolar ner. Det här greppen lär jag inte hunden när det kommer någon, utan det är inlärt i lugn och ro innan, hunden ska känna igen det. Typ, "hon kommer inte att släppa, jag kan lika gärna chilla".
Det här gör ju att det tar en stund att öppna dörren, förvarna besökarna att du öppnar så fort du kan, hundträning pågår!