skällande hundar !!!

Sv: skällande hundar !!!

Lazio skrev:
Plötsligt framhoppande grejer går inte att "lära" hästen att stå ut med, de är flyktdjur och kommer alltid att vara.

Nej, men du kan lära den att ha sånt förtroende för dej att den direkt efter att ha "hoppat till" allra först (vilket du kanske gör också när något händer plötsligt) lugnar sej och lyssnar på dej som säger att det inte är farligt. Oavsett vad som händer. Förtroendet för dej och det du säger ska vara större än skräcken för arga hundar som hoppar mot staketet. :smirk:

Linda L skrev:
För det första: Jag har inga hundar att träna med hemma.
Du kan väl låna grannens då.:angel:

Linda L skrev:
Man HAR ett ansvar som hundägare att se till att ens hundar inte rymmer (olagligt m lösa hundar)
Nu handlar inte ditt första inlägg alls om att de rymmer utan att de skrämmer dina hästar med sitt skällande och springades längst staketet när du rider förbi och det är det jag har kommenterat och inget annat.

Jag tycker inte du har ett skit att säga till om så länge de håller sig på sin sida staketet oavsett hur de beter sig där, men däremot så ska naturligtvis de inte rymma, det bör du ta dig ett snack med hundägarna om.

vad gäller att hundarna skäller när du rider förbi, det får du nog leva med tyvärr, sålänge hundarna är på sin sida staketet. däremot att de rymmer till din gård är en annan sak. jag skulle tala med grannarna på ett trevligt sätt, typ: "skulle ni kunna ha lite större koll på hundarna? de skrämmer mina barn å hästar när de rymmer till vår gård! " skulle det inte hjälpa så hade det tagit hus i helvete! :devil:

lite off topic men ..
på en av våra ridrundor rider vi förbi en gård där hundarna springer skällandes ut på vägen efter hästarna, tack och lov har jag ingen hundrädd häst! då vi har vårt stall ganska nära samhället finns det många tanter med bjäbbiga ouppfostrade småhundar ute i skogarna som skäller och hoppar mot hästarna. oftast går de lösa åxå! jag brukar stanna pålle och vänta tills de har fångat sina hundar, men jag tar absolut INTE något ansvar för vad som kan hända hunden när han hoppar å nafsar hästen i benen! visst, tråkigt om hunden blir kickad, men kan ägaren inte hålla pli på hunden som anfaller min häst så.... (oj, vad jag låter grym..)

Det går väl att stämma dem för om det går att visa att de varit oförsiktiga, hästen är ju din egendom?

"men jag tar absolut INTE något ansvar för vad som kan hända hunden när han hoppar å nafsar hästen i benen! visst, tråkigt om hunden blir kickad, men kan ägaren inte hålla pli på hunden som anfaller min häst så.... "

Tycker jag är helt rätt.

Lazio skrev:
Plötsligt framhoppande grejer går inte att "lära" hästen att stå ut med, de är flyktdjur och kommer alltid att vara.

Jo om det plötsligt framhoppande sakerna är på samma ställe varje gång så brukar de allra flesta hästar lära sig det ganska fort, våra "grannar" har 9 hundar (7 av dem tas de inte utanför staketet utan munkorg på dem) som kastar sig som galningar på staketet och inte är allt för trevliga, fösta gången vi red förbi visst heöstarna blev rädda och for i väg, andra gång som var det väldigt spänt, tredje gången lite spänt, nu skiter de fullständigt vad de här hundarna håller på med, men skulle de komma farande på ett helt annat ställe så skulle de nog reagera igen.

Nattuggla skrev:
lite off topic men ..
på en av våra ridrundor rider vi förbi en gård där hundarna springer skällandes ut på vägen efter hästarna, tack och lov har jag ingen hundrädd häst! då vi har vårt stall ganska nära samhället finns det många tanter med bjäbbiga ouppfostrade småhundar ute i skogarna som skäller och hoppar mot hästarna. oftast går de lösa åxå! jag brukar stanna pålle och vänta tills de har fångat sina hundar, men jag tar absolut INTE något ansvar för vad som kan hända hunden när han hoppar å nafsar hästen i benen! visst, tråkigt om hunden blir kickad, men kan ägaren inte hålla pli på hunden som anfaller min häst så.... (oj, vad jag låter grym..)

Samma här. Ibland tröttnar jag och går fast hundarna inte är infångade och det har lett till att hundarna springer iväg och blir rädda, dvs om hästen går emot dem, men det får ägarna ta. Precis som jag anser att jag ska ha kolla på hästen jag sitter på så ska hundägare ha koll på hundar.
Går jag ut med min hund lös kan jag inte heller kräva att världen stannar runt oss om den inte lyder mej. Det är mitt problem om hunden skiter i mej och springer åt ett anant håll. Eller gör något annat dumt.
Kräver inte att hästägare ska stanna tills jag fångat hunden. (nu är just min hund hästvan förstås och ajg rider med den, så den tycker inte hästar är spännande att skälla på. Men som princip)

Att hitta hundarna i trädgården är mindre lustigt, inte alls kul. Men att de står och skäller i sin egen trädgård hade jag sett som ett ypperligt tillfälle som miljöträning för mina hästar, hade nog ridit förbi där, i stort sett, varje dag för att kusarna skulle se det som en vardagsrutin.

// Ser nu att du fått många bra svar och råd. Det är din attityd det hänger på om hästen kommer klara det.

Senast ändrad av en moderator:

mizz skrev:
Att hitta hundarna i trädgården är mindre lustigt, inte alls kul. Men att de står och skäller i sin egen trädgård hade jag sett som ett ypperligt tillfälle som miljöträning för mina hästar, hade nog ridit förbi där, i stort sett, varje dag för att kusarna skulle se det som en vardagsrutin.

// Ser nu att du fått många bra svar och råd. Det är din attityd det hänger på om hästen kommer klara det.

Jag ska som sagt leda alla hästarna förbi där flera gånger varje dag så hundarna blir trötta på att skälla. Dom borde ju ge sig nån gång. Grannarna kommer nog fatta vinken då om jag går fram o tillbaka längs deras staket hela dan med olika hästar. Vet inte hur jag annars ska göra.

Kardinal skrev:
Å andra sidan springer och skyggar väl hästen när den blir rädd av naturen också
Absolut, det finns ju både farliga stenar och stubbar, skulle få mig ett gott skratt om ryttarna började skälla på dem oxå:rofl: :)

Jag gör samma sak där, som med hundar och allt annat( kossor, farliga hinder, broar, osv...) som hästen blir rädd för....stanna, låter hästen går fram, man kan ju även prata lite med stenen....om man känner för det..ha ha :rofl: så ser hästen att det inte är farligt...;)

Var bara tvungen att lägga in lite skämt oxå.....;) sorry

Varje hundägare är skyldig att se till att hunden inte kan skada ngn.
Hundägaransvaret är stenhårt, ibland väl hårt i min mening. Säg att min hund sitter i bilen och skäller på någon som går förbi, och detta leder till att personen som går förbi blir rädd, halkar och gör sig illa är det bara för mig att betala skadestånd.
Jag håller med många andra här om att hästar bör tränas till att klara det mesta, men det finns gränser.
Förklara för dina grannar att ni måste försöka lösa detta tillsammans. Vill dom inte det så får du väl hänvisa till det ansvar dom faktiskt har.
Nu går inte detta med alla människor. Har själv en mkt oseriös kennel i trakten vars hundar bär sig åt precis som du beskriver. Dom tog sig ut en gång och jagade min dotter och hennes häst. hästen skenade hem över en plöjd frusen åker, och blev givetvis halt. Dessutom blev den biten av en av hundarna. Innan detta hände gick hästen förbi där utan större problem, men nu är den hysterisk när den hör hundarna.
Har försökt tala med ägaren, men det går inte. Hon slänger på luren och svarar sedan inte. Kontakten fick skötas via polis och SKK.

minimi skrev:
Nej, men du kan lära den att ha sånt förtroende för dej att den direkt efter att ha "hoppat till" allra först (vilket du kanske gör också när något händer plötsligt) lugnar sej och lyssnar på dej som säger att det inte är farligt. Oavsett vad som händer. Förtroendet för dej och det du säger ska vara större än skräcken för arga hundar som hoppar mot staketet. :smirk:

Ja, jag håller med, och sånt förtroende har stoet för mig, inte valacken än då jag inte haft honom lika länge, han travtränas och är bara riden sen augusti förra året. Det kommer en dag då han också kan gå genom eld och vatten med mig på ryggen, just nu kan han iaf gå genom snö och lera :D
Mina hästar skenar inte iväg för att några hundar hoppar fram och hotar att anfalla, (med undantag för första gången jag red valacken där) men dom tycker det är jävligt obehagligt och det är därför jag undviker att rida där... uppskattar liksom inte att dom går och spänner sig och stressar upp sig för att några hundar inte kan hålla käft.

Choklad skrev:
Jo om det plötsligt framhoppande sakerna är på samma ställe varje gång så brukar de allra flesta hästar lära sig det ganska fort, våra "grannar" har 9 hundar (7 av dem tas de inte utanför staketet utan munkorg på dem) som kastar sig som galningar på staketet och inte är allt för trevliga, fösta gången vi red förbi visst heöstarna blev rädda och for i väg, andra gång som var det väldigt spänt, tredje gången lite spänt, nu skiter de fullständigt vad de här hundarna håller på med, men skulle de komma farande på ett helt annat ställe så skulle de nog reagera igen.

ja dom lär sig visst, därför spänner dom sig när dom vet att där kan det hoppa fram grejer, alltså vill jag inte rida där hästarna spänner upp sig och taktar och grejar.

Antingen skulle jag prata med ägarna eller helt enkelt vänja min häst vid den störningen (och kanske hundarna blir vanare på köpet?). Genom att gå förbi där gång på gång, kanske till fots första gångerna och därefter uppsutten. Berömma hästen när den inte bryr sig och lugna den tills den blivit vanare. Om det verkar lönlöst kanske man kan rida någon annanstans? Eller fråga någon hundägare man känner som har en skällig hund så att man kan öva på hemmaplan med den först?

*som vanligt läste jag inte hela tråden och ser att du redan fått mina tips sorry!*

Senast ändrad:

: Man HAR ett ansvar som hundägare att se till att ens hundar inte rymmer (olagligt m lösa hundar)

Det är inte olagligt att ha lösa hundar (hur skulle jakten funka då ?) men hundar skall vara under sådan uppsikt att dom ej springer i skogen och jagar/skrämer vilt, folk, andra djur om dom inte används för jakt under tillåten tid och rätt ras mm.

Kram

Björk skrev:
Antingen skulle jag prata med ägarna eller helt enkelt vänja min häst vid den störningen (och kanske hundarna blir vanare på köpet?). Genom att gå förbi där gång på gång, kanske till fots första gångerna och därefter uppsutten. Berömma hästen när den inte bryr sig och lugna den tills den blivit vanare. Om det verkar lönlöst kanske man kan rida någon annanstans? Eller fråga någon hundägare man känner som har en skällig hund så att man kan öva på hemmaplan med den först?

*som vanligt läste jag inte hela tråden och ser att du redan fått mina tips sorry!*

Dom bryr sig inte om att hundar skäller annars så det går nog inte att vänja dom. Dessa hundar är inte riktigt normala, bättre att avliva tycker jag än att bara ha hundar springandes utan att aktivera dom.

I dag har jag gått fram o tillbaks hela dan i princip med hästarna framför idiothundarna. Har ju som sagt ganska nära dit, typ 50 meter.
Eftersom det är enda vägen till skogen så måste jag ju förbi där. Åt andra hållet är det trafikerad väg o där rider jag inte !

Hur som helst så blev grannarna jätteirriterade av att jag gick med olika hästar hela tiden fram o tillbaka typ 6 timmar eller nåt (höll förresten på att frysa ihjäl)
En av hästarna lugnade sig faktist efter ett par timmar sådär:smirk:
Dom andra är fortfarande jätterädda och man ser skräcken i ögonen på dom.

Grannarna får stå ut med detta !!

Hundarna har alltså skällt o sprungit efter hästarna längs staketet OAVBRUTET i 6 timmar. Tillslut lessnade grannarna o tog in dom så då var det färdigtränat. Dom tyckte jag inte skulle gå förbi hela tiden för hundarna blev upprörda, men vadå?? Hästarna då??

Kan bli riktigt kul det här !!

Linda L skrev:
Jag ska som sagt leda alla hästarna förbi där flera gånger varje dag så hundarna blir trötta på att skälla. Dom borde ju ge sig nån gång. Grannarna kommer nog fatta vinken då om jag går fram o tillbaka längs deras staket hela dan med olika hästar. Vet inte hur jag annars ska göra.

Tror inte det funkar. Våran ena hund skäller jämt på katter och då finns det minst 6 katter som går utanför hundarna och hon har inte vant sig på sina 3 år.

Kram

Liknande trådar

Hundträning Hej allihopa. Jag behöver be om hjälp. Har suttit och tänkt och försökt förstå men kommer inte fram till något. Kan vara att jag är...
2
Svar
24
· Visningar
3 010
Senast: Migo
·
Hundträning Hej på er! Jag önskar få tips från er angående larmande/ skällande i lägenhet. Har testat Allt känns det som men jag ju ha missat något...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
14 746
Övr. Hund Jag har tagit på mig uppdraget att vara dagmatte 06.00-15 ca, detta är varannan vecka. Det är 2 st lite mindre hundar. Vi kom överens...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 627
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Jag har själv ingen hund men har hästar och bor på landet. Här finns en klunga hus och många har hästar. I ett av husen bor ett par med...
2
Svar
22
· Visningar
3 174
Senast: avslutat medlemskap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?