skällande hundar !!!

Sv: skällande hundar !!!

Man kanske kan skjuta på dom med paintballgevär el annat dom inte dör av utan bara blir rädda.

Är det lagligt??[/QUOTE]
:eek: Njae tror väl knappast det kan va lagligt, inte så lämpligt heller.

Varför inte försöka tala med hundägaren, men med en helt annan vinkling på problemet?

Vad sägs om att berätta att du noterat hur oerhört stressande det är för hundarna när du rider förbi och erbjud ägarna att komma med, till en början en hund i taget, och försiktigt ge dem tillfälle att vänja sig vid hästar. :idea:

Får du igån en dialog är det väl inte omöjligt att du kan berätta att du givetvis förstår att situationen är extra oroande för dem, eftersom du vet att hundägare har strikt ansvar för sin hund och att det kan bli frågan om mycket pengar för dem om häst eller ryttare skadar sig. (Inte helt solklart juridiskt eftersom du är medveten om problemet och rider där i alla fall och skulle kunna bedömas vara medvållande, men helt klart något för ägaren att fundera på.)

Du kanske också kan ge tips som att enklaste sättet att få tyst på en hund brukar vara att lära den skälla på kommando, för då brukar det gå av bara farten att den samtidigt lär sig sluta på kommando! Självklart fungerer det inte i alla lägen med alla hundar, men det brukatr i alla fall få hunden att inse att när ägeren skriker TYST är det inte ännu en stämma i kören som skäller ut främlingen...

Det är så sant det du säger här nedanför:....:bow:

(Att de springer ut är en sak, då får man skälla ut ägaren. Men att hästar ska klara sånt det håller jag fast vid. Att bli jagad av hundar är en annan sak.
Man kan inte tillrättalägga hela världen för att man rider, går man ut med en häst måste den klara det mesta och det får man träna den på, det är ägarens ansvar. Även om hundarna slutar skälla så kan du möta folk med skällande hundar, du kan möta en massa annat läskigt, för att inte tala om älgar mm. Du kan inte göra om världen.)

Jag har en granne lite längre bort som har en scäfer, hon är så trött på en del ryttare som skriker på henne att hennes hund ska vara tyst (alltid bunden)för att deras hästar blir rädda...även när hon stod och klyvde ved på sin egna gård, blev hon utskälld för att det skrämde deras hästar........men att hästarna skiter på hennes gård som hon får mocka dän, är det ingen som tänker på....
man rider igenom hennes gård för att kunna fortsätta på vägen)
Hon är så snäll och gnäller aldrig för det....en del ryttare tro att hela världen ska stanna upp när de är ute och rider med sina hästar....

:mad: Skärpning...prata med varandra istället för att skälla ut folk och visa ömsesidig respekt.....stanna upp en stund med hästen, låt den beta lite och prata lite med hundägarna samtidigt om möjliheten finns, så löser det sig nog.............;)

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker iof att hundar ALDRIG ska skälla, om det inte är en uppenbar fara för flocken, typ brand eller något, men det brukar de flesta tysta hundar göra. Det är samma sak som att jag ALDRIG låter min häst stegra eller slänga sig på backen med mig på ryggen eller hugga eller andra olater. Att hästarna sedan ska klara av att gå förbi skällande hundar och andra skrämmande oljud och saker är ju en annan sak, en självklar säkerhetsangelägenhet. Förrymda hundar är lika oacceptabelt.

Om det inte fungerar att prata med dem skulle jag sända en inbjudan till en hund-dressyrskurs till dem.
Hästägare ska hålla koll så att deras hästar inte är en säkerhetsrisk för andra (eller skiter på andras gårdar, det är ju itne så lätt att förhindra, men man kan ju erbjuda sig att ta upp efter sig) och hundägare ska se till att deras hundar inte är en säkerhetsrisk för andra, inte ens för hästar.

Låter motsägande, men det är faktiskt bådas ansvar, inte bar ahäst eller hundägaren.

Hunden skäller ju av naturen, antingen av glädje, rädsla eller fara....det kan vara väldigt svårt att få vissa hundar till att sluta skälla eftersom det är ett naturligt sätt för dem att tala om att nu händer det ngt......man kan ju inte slå dem..:smirk:

rocki skrev:
:mad: Skärpning...prata med varandra istället för att skälla ut folk och visa ömsesidig respekt.....stanna upp en stund med hästen, låt den beta lite och prata lite med hundägarna samtidigt om möjliheten finns, så löser det sig nog.............;)

Precis, där sa du något bra, och viktigt. Stanna och prata så hästen ser att det är människor och inte något farligt. Om man inte själv hetsar upp sej utan agerar som om det här är naturligt det klarar vi av, kommer troligen hästen att klara det också. Skulle aldrig drömma om att be någon stanna sin vedkap för att jag rider förbi.....
Särskilt som det på landet idag bor mängder av hästar, ska folk stanna up livet med vedkapar, maskiner av olika slag, gräsklippare mm för att vi rider förbi. Varje häst???
Håller med Rocki.

Instämmer oxå!!
Att stanna upp och småprata om vädret eller vad som helst gör ju också att hudarna ser att matte/husse tycker det e helt ok att hästen passerar. Jag har samma situation i min by. I början höll vi på att bli överkörda eftersom hästarna skyggade för hundarna och kastade sig rätt ut i trafiken. Vi löste det genom att matte höll hundarna kopplade inne i trädgården på avtalad tid och sen kom jag med hästen. Vi träffades på bilfria sidan av huset och småpratade om ditten och datten i ca 10 minuter. Sen hade hundarna tystnat, så då gick vi tillsammans runt till framsidan och hon släppte hundarna så att allt blev "som vanligt". Gick lysande!!
Nu räcker det med att hundarna hör att jag pratar med dem så tystnar de och vill mest bara kolla läget istället.

Men klarar inte din trafiktränade och säkra hästar av ett par skällande hundar i en trädgård så borde väl du ge fan i och rida där helt enkelt tills du har lärt dem klrara av det hemma hos dig!!!

hänvisar med det här inlägget till en annan tråd där du har vissa "åsikter" om andra ryttare!!! :devil:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=642316

Senast ändrad av en moderator:

Lena_B skrev:
Varför inte försöka tala med hundägaren, men med en helt annan vinkling på problemet?

Vad sägs om att berätta att du noterat hur oerhört stressande det är för hundarna när du rider förbi och erbjud ägarna att komma med, till en början en hund i taget, och försiktigt ge dem tillfälle att vänja sig vid hästar. :idea:

Får du igån en dialog är det väl inte omöjligt att du kan berätta att du givetvis förstår att situationen är extra oroande för dem, eftersom du vet att hundägare har strikt ansvar för sin hund och att det kan bli frågan om mycket pengar för dem om häst eller ryttare skadar sig. (Inte helt solklart juridiskt eftersom du är medveten om problemet och rider där i alla fall och skulle kunna bedömas vara medvållande, men helt klart något för ägaren att fundera på.)

Tack för ett bra svar !!

En bra ide att säga att jag märker att hundarna är stressade, tänkte jag inte på själv. Det ska jag framföra o även säga att även dom har ansvar för om hundarna orsakar en olycka.
:idea:

Jag har även sett att andra har problem när dom ska förbi där, mycket travhästar runt här o vissa av dom skenar förbi i full fart.

Ska även säga detta med att skälla på kommando. Det borde ju också funka

Om dina hästar är så rädda för hundarna får du väl träna dem i att bli hundvana hemma först, innan du rider på vägen där du kan möta hundar som skäller på dem/hundar som står inne på sin egen tomt och skäller när du rider förbi..

*hundrädda hästar har inget efter vägen att göra..Precis som du tycker att en något bilrädd häst inte har*

ja det borde finnas kurser i hur man får en vardags säker häst istället för hur man kröker halsar osv

Choklad skrev:
Men klarar inte din trafiktränade och säkra hästar av ett par skällande hundar i en trädgård så borde väl du ge fan i och rida där helt enkelt tills du har lärt dem klrara av det hemma hos dig!!!

hänvisar med det här inlägget till en annan tråd där du har vissa "åsikter" om andra ryttare!!! :devil:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=642316

För det första: Jag har inga hundar att träna med hemma. För det andra: jag har ALDRIG sagt att mina hästar är trafiksäkra- jag rider inte på trafikerade vägar. För det tredje: Man HAR ett ansvar som hundägare att se till att ens hundar inte rymmer (olagligt m lösa hundar) För det fjärde: Mina hästar ÄR INTE rädda för normala hundar, fler grannar som har normala hundar som skäller ett par gånger när man kommer o sen är det bra, HELT OK !! Dessa hundar är aggressiva, visar tänderna, morrar osv... INTE normalt !!

Bodde jag inte granne med dessa så hade jag ridit en annan väg. Nu är det så att dom bor s¨å att det inte går att rida nån annan väg.

OCH det är inte bara för mina hästar, jag kan leda dom förbi vilket jag ofta gjort. Jag tycker det är obehagligt med hundar som är aggressiva. Du kanske inte har småbarn så du vet hur det är, förmodligen är du väl runt barnåldern själv, MEN jag vill INTE att mina barn ska attackeras av hundar som springer lösa.

En annan sak. Två av hundarna rymde förra veckan, sparng in i vår ena hage o attackerade en av barnens ponnyer. Hundarna bet i bakbenen på honom så han fick sys i ena benet. En av mina stora hästar (den som är räddast för hundarna nu) var i samma hage o blev helt vansinnigt rädd, han träffade en av hundarna ganska ordentligt när dom försökte bita honom också, men som tur var sparkade han. Är det då konstigt att han är rädd för hundarna då??

Hundar ska absolut inte tillåtas springa in på grannars tomt hur som helst!!! :mad:
Vår son blev hundbiten av grannens hund när han var två, hela kinden bet han upp och det har hittills krävts två transplantationer ( han är 5 år nu ) och fler kommer att behövas då han växer...

Det här var ändå en "snäll hund", en golden som aldrig hade visat sig aggressiv innan och sonen låg på marken och lekte med bilar som småbarn gör. Alltså var han inte på något vis hotfull mot hunden!
Den här hunden togs bort dagen efter kan jag tillägga och grannen kan fortfarande inte träffa sonen utan att få enormt dåligt samvete - trots att det inte var hennes fel.

Så, jag förstår dig helt och fullt som är orolig som har småbarn!!!
Hästarna kan förhoppningsvis sparka tillbaka ( men hur hundrädda kommer de inte att vara efter en attack ?) men en liten unge har ju ingen chans alls.

buschiq skrev:
Hundar ska absolut inte tillåtas springa in på grannars tomt hur som helst!!! :mad:
Vår son blev hundbiten av grannens hund när han var två, hela kinden bet han upp och det har hittills krävts två transplantationer ( han är 5 år nu ) och fler kommer att behövas då han växer...

Det här var ändå en "snäll hund", en golden som aldrig hade visat sig aggressiv innan och sonen låg på marken och lekte med bilar som småbarn gör. Alltså var han inte på något vis hotfull mot hunden!
Den här hunden togs bort dagen efter kan jag tillägga och grannen kan fortfarande inte träffa sonen utan att få enormt dåligt samvete - trots att det inte var hennes fel.

Så, jag förstår dig helt och fullt som är orolig som har småbarn!!!
Hästarna kan förhoppningsvis sparka tillbaka ( men hur hundrädda kommer de inte att vara efter en attack ?) men en liten unge har ju ingen chans alls.

Fy vad otäckt !! Tycker hemskt synd om er o speciellt din son !!
Jag vet inte vad jag skulle gjort i ett sånt läge, blivit heltokig förmodligen. Men som du sa: även snälla hundar kan ju bli farliga.
Nej, att höra detta avgör saken: Jag vill INTE att mina barn ska råka ut för nåt liknande. Nästa gång hundarna rymmer ringer jag polisen.

Man måste ju kunna låta barnen leka på ens egen tomt.:mad:

*knapplån*
Vad jag förstår så har hundägaren rätt att ha sina hundar där.
Du har inte tänk att h*n kanske blir lika less på dej.

Passar det inte, så rid inte där.

Linda L skrev:
En annan sak. Två av hundarna rymde förra veckan, sparng in i vår ena hage o attackerade en av barnens ponnyer. Hundarna bet i bakbenen på honom så han fick sys i ena benet. En av mina stora hästar (den som är räddast för hundarna nu) var i samma hage o blev helt vansinnigt rädd, han träffade en av hundarna ganska ordentligt när dom försökte bita honom också, men som tur var sparkade han. Är det då konstigt att han är rädd för hundarna då??
Det där är däremot inte ok. Ta upp det med ägarna!!

Linda L skrev:
För det första: Jag har inga hundar att träna med hemma. För det andra: jag har ALDRIG sagt att mina hästar är trafiksäkra- jag rider inte på trafikerade vägar. För det tredje: Man HAR ett ansvar som hundägare att se till att ens hundar inte rymmer (olagligt m lösa hundar) För det fjärde: Mina hästar ÄR INTE rädda för normala hundar, fler grannar som har normala hundar som skäller ett par gånger när man kommer o sen är det bra, HELT OK !! Dessa hundar är aggressiva, visar tänderna, morrar osv... INTE normalt !!

Bodde jag inte granne med dessa så hade jag ridit en annan väg. Nu är det så att dom bor s¨å att det inte går att rida nån annan väg.

OCH det är inte bara för mina hästar, jag kan leda dom förbi vilket jag ofta gjort. Jag tycker det är obehagligt med hundar som är aggressiva. Du kanske inte har småbarn så du vet hur det är, förmodligen är du väl runt barnåldern själv, MEN jag vill INTE att mina barn ska attackeras av hundar som springer lösa.

Men DET har du väl tagit upp med dem??? Det är ju problemet.
Det kan du anmäla dem för. Men du började med diskussionen om skällande hundar och det är en annan sak olch där tycker ajg fortfarande att det får du stå ut med och dina hästar också. MEn det du skriver nu är ju en annan sak, det är självklart inte ok.

minimi skrev:
Men DET har du väl tagit upp med dem??? Det är ju problemet.
Det kan du anmäla dem för. Men du började med diskussionen om skällande hundar och det är en annan sak olch där tycker ajg fortfarande att det får du stå ut med och dina hästar också. MEn det du skriver nu är ju en annan sak, det är självklart inte ok.

Jag ska säga till nästa gång dom rymmer + ringa polisen för jag vill INTE att dom ska attackera nån människa. Hästarna kan nog försvara sig.

Om det bara var skällande vore det ju en sak, men när dom beter sig så aggressivt o man vet att dom rymmer titt som tätt, då blir man ju orolig att dom ska göra det när man rider förbi också. Hästarna blir ju heller inte direkt mindre rädda av att bli attackerade. Skulle vara konstigt om dom INTE reagerade då.:crazy:

Jag blir ju ganska irriterad av hela situationen !!

Dom andra grannarnas hundar tex skäller ju bara normalt. Går inte att förklara hur illa detta är.

Men jag ska ta det nästa gång med dom o säga när jag rider förbi att jag märker att hundarna är stressade o fråga om dom vill ha hjälp !! Kanske hjälper om jag leder förbi hästarna flera gånger om dagen så hundarna tillslut lägger av. Då kommer dom ju skälla o morra konstant men det är ju grannarna som får skämmas då.;)

minimi skrev:
Att de springer ut är en sak, då får man skälla ut ägaren. Men att hästar ska klara sånt det håller jag fast vid. Att bli jagad av hundar är en annan sak.
Man kan inte tillrättalägga hela världen för att man rider, går man ut med en häst måste den klara det mesta och det får man träna den på, det är ägarens ansvar. Även om hundarna slutar skälla så kan du möta folk med skällande hundar, du kan möta en massa annat läskigt, för att inte tala om älgar mm. Du kan inte göra om världen.
Det finns dåliga hundägare, det finns motorcykelåkare som nite fattar (eller tycker det är kul) att hästar blir rädda, det finns bilar utan avgasrör, det finns helikoptrar och skördetröskor och vägplogar.
Det ingår i en hästägares ansvar att se till att ha koll på sin häst och lära den stå ut med saker, det gör man inte genom att undvika. Sen ska man självklart anm'la om de regelbundet springer ut (hundarna) och tom försöker bita. Då får väl hästen sparka.

Men mer än säga till kan man egentligen inte göra. Sen måste man veta att hästen klarar sånt om man ger sig ut.

Det GÅR att rida förbi med båda mina hästar.
Dom skiter fullständigt i skällande hundar på andra ställen och ingen av dom är rädda för hundar som skäller egentligen.
Eller resten av dom saker som du tog upp.
Men när mitt sto, som skulle gå genom eld och vatten med mig om jag säger att det är ok, blir spänd som en stålfjäder bara av att närma sig dessa hundar, är det klart att jag undviker att rida där för dessa hundar är störda. Hon är inte rädd för ett skit och spänner sig aldrig som när jag rider där.
Det är liksom inte bara 2 skällande hundar, dom hotar att anfalla och hoppar mot staketet. Om det inte var staket emellan oss skulle dom hänga i hästarnas strupe typ.
Plötsligt framhoppande grejer går inte att "lära" hästen att stå ut med, de är flyktdjur och kommer alltid att vara.

Liknande trådar

Hundträning Hej allihopa. Jag behöver be om hjälp. Har suttit och tänkt och försökt förstå men kommer inte fram till något. Kan vara att jag är...
2
Svar
24
· Visningar
3 010
Senast: Migo
·
Hundträning Hej på er! Jag önskar få tips från er angående larmande/ skällande i lägenhet. Har testat Allt känns det som men jag ju ha missat något...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
14 746
Övr. Hund Jag har tagit på mig uppdraget att vara dagmatte 06.00-15 ca, detta är varannan vecka. Det är 2 st lite mindre hundar. Vi kom överens...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 627
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Jag har själv ingen hund men har hästar och bor på landet. Här finns en klunga hus och många har hästar. I ett av husen bor ett par med...
2
Svar
22
· Visningar
3 174
Senast: avslutat medlemskap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?