Varför inte försöka tala med hundägaren, men med en helt annan vinkling på problemet?
Vad sägs om att berätta att du noterat hur oerhört stressande det är för hundarna när du rider förbi och erbjud ägarna att komma med, till en början en hund i taget, och försiktigt ge dem tillfälle att vänja sig vid hästar.
Får du igån en dialog är det väl inte omöjligt att du kan berätta att du givetvis förstår att situationen är extra oroande för dem, eftersom du vet att hundägare har strikt ansvar för sin hund och att det kan bli frågan om mycket pengar för dem om häst eller ryttare skadar sig. (Inte helt solklart juridiskt eftersom du är medveten om problemet och rider där i alla fall och skulle kunna bedömas vara medvållande, men helt klart något för ägaren att fundera på.)
Tack för ett bra svar !!
En bra ide att säga att jag märker att hundarna är stressade, tänkte jag inte på själv. Det ska jag framföra o även säga att även dom har ansvar för om hundarna orsakar en olycka.
Jag har även sett att andra har problem när dom ska förbi där, mycket travhästar runt här o vissa av dom skenar förbi i full fart.
Ska även säga detta med att skälla på kommando. Det borde ju också funka