skällande hundar !!!

Sv: skällande hundar !!!

Linda L skrev:
Dom bryr sig inte om att hundar skäller annars så det går nog inte att vänja dom. Dessa hundar är inte riktigt normala, bättre att avliva tycker jag än att bara ha hundar springandes utan att aktivera dom.

I dag har jag gått fram o tillbaks hela dan i princip med hästarna framför idiothundarna. Har ju som sagt ganska nära dit, typ 50 meter.
Eftersom det är enda vägen till skogen så måste jag ju förbi där. Åt andra hållet är det trafikerad väg o där rider jag inte !

Hur som helst så blev grannarna jätteirriterade av att jag gick med olika hästar hela tiden fram o tillbaka typ 6 timmar eller nåt (höll förresten på att frysa ihjäl)
En av hästarna lugnade sig faktist efter ett par timmar sådär:smirk:
Dom andra är fortfarande jätterädda och man ser skräcken i ögonen på dom.

Grannarna får stå ut med detta !!

Hundarna har alltså skällt o sprungit efter hästarna längs staketet OAVBRUTET i 6 timmar. Tillslut lessnade grannarna o tog in dom så då var det färdigtränat. Dom tyckte jag inte skulle gå förbi hela tiden för hundarna blev upprörda, men vadå?? Hästarna då??

Kan bli riktigt kul det här !!

50 meter :eek: Det måste vara urjobbigt! Att ha dem så nära. Jag har full förståelse för att du är irriterad, det är har jag verkligen.

Linda L skrev:
Dom bryr sig inte om att hundar skäller annars så det går nog inte att vänja dom. Dessa hundar är inte riktigt normala, bättre att avliva tycker jag än att bara ha hundar springandes utan att aktivera dom.

I dag har jag gått fram o tillbaks hela dan i princip med hästarna framför idiothundarna. Har ju som sagt ganska nära dit, typ 50 meter.
Eftersom det är enda vägen till skogen så måste jag ju förbi där. Åt andra hållet är det trafikerad väg o där rider jag inte !

Hur som helst så blev grannarna jätteirriterade av att jag gick med olika hästar hela tiden fram o tillbaka typ 6 timmar eller nåt (höll förresten på att frysa ihjäl)
En av hästarna lugnade sig faktist efter ett par timmar sådär:smirk:
Dom andra är fortfarande jätterädda och man ser skräcken i ögonen på dom.

Grannarna får stå ut med detta !!

Hundarna har alltså skällt o sprungit efter hästarna längs staketet OAVBRUTET i 6 timmar. Tillslut lessnade grannarna o tog in dom så då var det färdigtränat. Dom tyckte jag inte skulle gå förbi hela tiden för hundarna blev upprörda, men vadå?? Hästarna då??

Kan bli riktigt kul det här !!

Visserligen kan det tära rejält på grannsämjan att göra så där. Men anser du att det är vägen att gå så gör det. Försök att själv att få en vänlig och intresserad inställning (Ja, jag vet, hur lätt är det på en skala 0-10, mitt svar: -5) till hundarna så det smittar av sig på hästarna. Attityden är viktig.

Jobbigt sådant. En av våra ridvägar går rakt igenom en gård med fem lösa hundar och fem lösa FÅR och flera ankor.
Fåren följer efter en längs vägen, men vänder man hästen mot dem så sticker dom så det är inga problem, nästan lite roligt :rofl:
Ankorna gör inget.

Hundarna däremot är lite valliga av sig (det är fyra borders och en drever), drevern är ganska obehaglig för han hoppar upp mot hästen och håller sig lite väl nära.
Hundarna stannar dock på gården och följer inte efter längs vägen sen som fåren gör.. :crazy:

Våra hästar är lite på sin vakt och ganska nervösa när vi gått där, men inte mer och det är helt otroligt :love: De kunde lika gärna exploderat typ.

Jag gillar inte den ridvägen :p :cool: Jag har bara gått där EN gång och jag vill nog inte gå där igen.

mizz skrev:
Visserligen kan det tära rejält på grannsämjan att göra så där. Men anser du att det är vägen att gå så gör det. Försök att själv att få en vänlig och intresserad inställning (Ja, jag vet, hur lätt är det på en skala 0-10, mitt svar: -5) till hundarna så det smittar av sig på hästarna. Attityden är viktig.

Nej då, jag har allt varit trevlig varenda gång vi pratat. Sa att jag måste ju träna hästarna om hundarna ska skälla för jag vill ju inte ramla av.:bump:

Linda L skrev:
En annan sak. Två av hundarna rymde förra veckan, sparng in i vår ena hage o attackerade en av barnens ponnyer. Hundarna bet i bakbenen på honom så han fick sys i ena benet. En av mina stora hästar (den som är räddast för hundarna nu) var i samma hage o blev helt vansinnigt rädd, han träffade en av hundarna ganska ordentligt när dom försökte bita honom också, men som tur var sparkade han. Är det då konstigt att han är rädd för hundarna då??

Sa ni till ägarna när detta hände?
Ringde ni Polisen?

Nu när hundarna rymde kom ägarna och hämtade hundarna?
Sa ni till att eran Häst blev biten och att de borde betala räkningen för veterinären?

Förut när hästen stog på ett annat ställe var vi tvungen att rida förbi en hundgår med över 50 hundar, dom skällde och ylade utav bara den när man red förbi. Men hästarna blev i och för sig vana. Jag störde mig verkligen inte på det. Jag anser att på landet får man anpassa sig, många anpassar sig efter mig när jag är ute och rider etc. så då kan jag också anpassa mig.

Så länge inte hundarna springer lösa och attackerar en tycker inte jag att man har något att säga till om.

Det som var skönt när man flyttade hästen var att hästen var totalt orädd för vare sig hundar eller skotrar, när det kom omogna människor på skoter och försökte skrämma hästen på nya stället lunkade vi bara vidare helt obrydda. Däremot var människor otroligt trevliga på stället innan och tog hänsyn! Blev tvungen att flytta, annars hade vi mer än gärna stått kvar.

Du kan vara glad att de är innanför ett staket.
Vi har oxå problem med en familj som nu har 4 st. Terveurenser.

Innan dessa hade de andra raser. De byts ut ofta pga av "lynnesfel" o 3 st. har blivit påkörda, en med brutet ben "bara".

De tävlar i Agility. Om de bara ägnade en bråkdel an träningstiden till vardagslydnad så skulle det inte inträffa ngt.

I alla de år (9) som vi har bott här så har Husse aldrig kallat in sina hundar.
När man har kommit ridande så har hundarna kommit skällandes på flera 100 meters håll. JAG har fått jaga tillbaka hundarna.
De vill heller inte att man rider förbi deras hus med "påläggen", fast det är UTANFÖR deras tomt. De har lyckats med detta. Ingen törs.

När det var dags att rida i min unghäst, som de lyckats att skrämma
var botten nådd.
Jag visste att om jag mötte dessa skulle den vända o dra. Vad hade hundarna gjort då? Jo självklart hade de jagat efter o de visste att de inte behövde lyda Husse.
Jag kom med min äldre orädda häst och ropade att han skulle kalla in hundarna. Får då till svar:- Stå still du med ditt :devil: pålägg!

Pojken som var med försökte kalla in "sin" men pappan var onykter o kaxig.

Jag ringde Polisen. De menade att man inte kan göra ngt innan det hänt ngt. Nähä ,men jag känner min häst. Jag vet att det kommer att hända.
Efter denna incident tog hundägarna bilen till skogen. Så det blev lugnt ute i skogen.
Ett år senare får jag höra varför de gjort så. Polisen hade varit o pratat med dem dagen efter mitt samtal.

Ett par år senare börjar de Gå ut i skogen igen.
Vad händer? Första ggn jag möter husse, blir Min hund biten ordentligt av en av hans.
Han kan heller inte ta rätt på sin, när han har fullt sjå att hålla rätt på de andra.
De betalar Vet. vård men inte medicinen.

Husse brukar låta hundarna gå före o dra i kopplena o MORRA åt folk.

Vad händer då den dagen de är lösa?
Han hunden har nu bitit 3 människor, som jag känner till.

De tar nu bilen igen men åker längre bort.

Jag fattar inte hur en del är funtade.
Jag skulle Aldrig acceptera ett enda voff åt någon varelse.
Som jag skulle låta min hund bestämma vem eller vad som skulle få gå förbi på vägen.

Har själv hund som blir jätteglad om det rider nån förbi här, ibland skäller han till men vågar inte springa fram till staketet. Ändå har vi blivit anklagade för att ha "mördarhund" för att han gjorde anfall mot deras hästar och kastade sig mot staketet. Dessutom kom vi inte ut och sa till. Men då vi (och alla andra) sett hur han beter sig så kan vi garantera att han inte anfaller varken hästar eller staket. Hela grejen var att ena hästen blev rädd och kastade av sin ryttare. Troligtvis blev hästen rädd för en av våra små shettisar som stod och gömde sig bakom en stor sten.
Jag anser att de borde inte rida genom vår gård om hästen är så rädd för hundar att de inte ens får stå och titta på.

Jag blir inte förbannad om andras hundar skäller när vi rider förbi. Det är ju helt naturligt att de skäller när det kommer nån. Min häst kan visst hoppa till om det kommer en hund farandes fram utan att han märkt det. Men jag skulle då aldrig ge mig ut med en häst som blir rädd för att några hundar skäller.

Som jag sa, vår hund kan visst markera att nån kommer genom vår gård. Skäller till någon gång, men står stilla vid ytterdörren. Efter en stund när han ser att det bara är en häst går han fram mot staketet och tittar på den, ibland springer han och fjantar sig och blir extra glad. Men jag tänker inte försöka göra nåt för att få honom att ändra sig, folk behöver inte rida genom vår gård om hästarna är rädda för hunden...

"Vad händer då den dagen de är lösa?
Han hunden har nu bitit 3 människor, som jag känner till"

Den hunden måste ju avlivas, och hade nog blivit det om polisen varit inblandad i de incidenterna?

Linda L skrev:
Du som har hundar, går det inte att få dom att sluta skälla???

Visst, man kan antingen skrika åt dem så högt man orkar tills de slutar, eller slå dem i skallen,hårt tills de tystnar.

Näe, men ärligt det är inte så mycket som man kan göra, men varje hundägare har en skyldighet att försöka (fast inte med ovanstående alt. jag är på ett ironiskt humör idag).

Jag tycker absolut du ska prata med dem, om de inte är villiga att hålla hundarna tysta kanske de kan förklara varför de inte kan det, så slipper ni att gå runt och vara sura på varann.

Tillägg till inlägget ovan.
Den enda gången som husse försökte kalla in sina, var om han trodde att hans egna kunde bli utsatta för fara. Var barnvakt åt en jättesnäll Schäfer o DÅ kallade han in dem.

Det beror väl på om vägen är allmän som går igenom er gård.
Lite empati är aldrig fel.
Jag har fött upp Schäfrar tidigare så den äldre hästen är van.

Men om de sen får dåliga erfarenheter av andras hundar så förändras det.
Vi har en annan familj som har en ej godkänd skyddshund som attackerat flera människor o en tik som äter andra hundar.

Jag var tvungen att passera där dagligen för att ta hästarna till o från hagen.
Jag har min hund med och flera ggr så kom tiken farandes in bland hästbenen för att komma åt hunden.
Sen springer hundägaren genom hagen m hundarna varav hästarna får Jucket. DE VEt inte om när hundarna är kopplade eller inte.
Vill tillägga att ägaren har häst själv!

De brukade sitta i en hundgård. Då brydde hästarna sig inte.
Men en dag tog sig hanhunden ut(stora nätrutor) och jag blev så:devil: RÄDD.

Det var mattes hundar o hon var mkt duktig att träna lydnad.
De gånger som hanhunden hade attackerat var det Husse eller mamma som hade hand om den.

Blev så :devil: förbannad när jag efter detta gick förbi o husse lät hundarna gå lite hur som helst, de var förvisso kvar på tomten som inte hade ngt staket.
Tala om bristande RESPEKT.

Senast ändrad:

Du har ingen kompis som har en hund som kan skälla på kommando att vänja dina hästar med så dom inte får sån panik vid hundarna ?

Sen är det så med hundar dom vaktar ju sin gård och ser dom sen att hästen reagera så får dom belöning för sitt betende.

Mina hästar är vana vid hundar för vi har egna hundar. Men på ett ställe är en stor korsningshund som skäller och vill jaga hästarna, men min blir pigg på tårna eftersom våra hundar inte försöker nafsa henne så hon sparkade hunden. SUCK men hunden tog det bra (eller vad man nu ska säga;) ) Han jagar inte oss i alla fall inte men skäller det gör han. Ägaren upplyste mej att det var en vakthund när jag bad hålla hunden i styr i början ,eftersom den springer ut på grusvägen när man kommer. Och som tur är måste jag inte rida på denna väg.

taccotad skrev:
Har själv hund som blir jätteglad om det rider nån förbi här, ibland skäller han till men vågar inte springa fram till staketet. Ändå har vi blivit anklagade för att ha "mördarhund" för att han gjorde anfall mot deras hästar och kastade sig mot staketet. Dessutom kom vi inte ut och sa till. Men då vi (och alla andra) sett hur han beter sig så kan vi garantera att han inte anfaller varken hästar eller staket. Hela grejen var att ena hästen blev rädd och kastade av sin ryttare. Troligtvis blev hästen rädd för en av våra små shettisar som stod och gömde sig bakom en stor sten.
Jag anser att de borde inte rida genom vår gård om hästen är så rädd för hundar att de inte ens får stå och titta på.

Jag blir inte förbannad om andras hundar skäller när vi rider förbi. Det är ju helt naturligt att de skäller när det kommer nån. Min häst kan visst hoppa till om det kommer en hund farandes fram utan att han märkt det. Men jag skulle då aldrig ge mig ut med en häst som blir rädd för att några hundar skäller.

Som jag sa, vår hund kan visst markera att nån kommer genom vår gård. Skäller till någon gång, men står stilla vid ytterdörren. Efter en stund när han ser att det bara är en häst går han fram mot staketet och tittar på den, ibland springer han och fjantar sig och blir extra glad. Men jag tänker inte försöka göra nåt för att få honom att ändra sig, folk behöver inte rida genom vår gård om hästarna är rädda för hunden...

Rider dom genom er gård får dom väl tåla att hunder skäller. Vad jag förstår så verkar ju din hund ändå normal mot dessa bredvid mig !! En glad hund som skäller till en gång är väl inget !

Liknande trådar

Hundträning Hej allihopa. Jag behöver be om hjälp. Har suttit och tänkt och försökt förstå men kommer inte fram till något. Kan vara att jag är...
2
Svar
24
· Visningar
3 010
Senast: Migo
·
Hundträning Hej på er! Jag önskar få tips från er angående larmande/ skällande i lägenhet. Har testat Allt känns det som men jag ju ha missat något...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
14 746
Övr. Hund Jag har tagit på mig uppdraget att vara dagmatte 06.00-15 ca, detta är varannan vecka. Det är 2 st lite mindre hundar. Vi kom överens...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 627
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Jag har själv ingen hund men har hästar och bor på landet. Här finns en klunga hus och många har hästar. I ett av husen bor ett par med...
2
Svar
22
· Visningar
3 174
Senast: avslutat medlemskap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?