Skällande hundar - vad säger lagen

Varmblod90

Trådstartare
Försöker hitta något vad lagen säger om skällande hundar.

Har ett svagt minne om att hundar får skälla till och från mellan 7-22 men om de skäller konstant/ihållande i 1 timma så har man som granne rätt att klaga.

Någon som vet?

Sv: Skällande hundar - vad säger lagen

Lagen säger inte särskilt mycket om skällande hundar. ;)
Hyresvärd eller förening brukar ha en störningspolicy, där kan du hitta information om vad som räknas som normalt och vad som räknas som störning och vad du ska anmäla. Typ såhär:
http://www.kbab.se/for-hyresgaster/boendefragor-a-o/storningar

Om du tror att hunden far illa ska du anmäla till Länsstyrelsen.

I första hand ska du prata med hundens ägare.

Det är mest att vi som har fått klagomål, att våra hundar skäller konstant från morgon till kväll. Detta stämmer inte. Nu tvingar grannarna att vi ska flytta hundgården bakom stallet så ljudet från skall dämpar.
Men våra hundar säger mest till när det är några som går/joggar/cyklar förbi. Alt om det hör ett konstigt ljud som inte passar inte i vardagen.
Så vi se det bästa att sätta upp plank mot vägen, något som grannarna inte gillade, utan vi måste sätta hundgården bakom stallet.
Vi bor på landet med 3 andra grannar som bor nära.
Så därför vill jag veta vad som gäller.
Vi känner oss rätt så villrådiga. Besvikna över att de ska överdriva och säga att de skäller konstant :(

Sätt upp kamera som spelar in ljud o rörelser med tidsangivelse. kontakta lst för att inspektera er hundhållning, studera de inspelade banden samt prata med samtliga grannar. Låt Djurskyddet samt mlijö o hälsa avgöra om era hundars skällande innebär sådan störning för era grannar att det måste åtgärdas. Bättre att förekomma än att förekommas.

mvh

Är grannarna alltid hemma? Eller hur vet de att hundarna skäller konstant? Skäller de när grannarna är ute - kanske pga att de vill vakta just mot dessa grannar? Går det att samarbeta med grannarna i andra frågor?

Känner till ett liknande fall för några år sedan i en by nära oss. En person som var sjukskriven klagade på att en annans hundar skällde konstant. Troligen var ljudet extra irriterande pga att personen inte mådde bra. Ingen annan i byn hade samma uppfattning att hundarna var störande. Visst kunde hundarna skälla men det var ju knappast konstant och lite får man ju tåla på landet. Vad jag minns ignorerade hundarnas ägare det hela först men flyttade senare hundgården bakom sitt hus. Personen som klagade klagade på mycket annat också och flyttade så småningom.

Ni får säkert sätta upp plank om ni vill, det är väl utanför detaljplanen. Om ni ändå vill. Ni måste inte flytta hundgården, i så fall kan ni avvakta och se om grannen går vidare med ärendet så ni får ett föreläggande. Ibland handlar det ju inte om hundarna utan om andra saker. Och då är det inte säkert att det hjälper om ni flyttar hundgården, då kommer klagomål på nästa grej.

Prova att prata igenom det hela med grannarna och försök lyssna vad det handlar om och vad som är störande. Ibland kommer man långt bara genom att lyssna och försöka förstå. (och mot en del grannar hjälper ingenting)

Vi har grannar vars hundar inte skäller konstant, men ändå ganska mycket... Det är faktiskt otroligt störande. Deras hundar skäller varje gång någon passerar och eftersom det går en cykelväg/gångstråk till en busshållsplats vid deras hus så är det ganska ofta.

Så jag förstår i viss mån att dina grannar blir störda. Däremot kan jag inte förstå hur de kan bestämma var ni placerar hundgården..? De borde bara kunna tycka att hundarna ska vara tysta..?

Men våra hundar säger mest till när det är några som går/joggar/cyklar förbi. Alt om det hör ett konstigt ljud som inte passar inte i vardagen.
Så vi se det bästa att sätta upp plank mot vägen, något som grannarna inte gillade, utan vi måste sätta hundgården bakom stallet.

Efter att ha flyttat ihop med en man som har fyra hundar som gör just så, så måste jag säga att det är ett oacceptabelt beteende från hundarnas sida. Att vakta och skälla så fort det rör sig eller låter i grannskapet är en sanitär olägenhet. Att sätta upp synskydd hjälper knappast, de vaktar bara mer på ljud då.

Jag har löst det genom att träna som en tok med dem - de får ALDRIG skälla. ALDRIG vakta. Efter några månader är det nu betydligt bättre, även om vi faktiskt valt att stänga in dem när vi inte är hemma, för att undvika att de okynnesskäller när vi inte kan säga till dem.

I vårt fall rör det sig om fyra understimulerade draghundar med mycket vakt (schäfer) och ljudande (polarspets) i sig. De har levt hela livet i flock och aldrig fått lära sig att vara tysta. Ändå gick det utmärkt att träna dem att sluta larma och vakta.

Vi har grannar vars hundar inte skäller konstant, men ändå ganska mycket... Det är faktiskt otroligt störande.

Jag kan bara hålla med. Okynnesskällande är bland det mest störande jag vet, efter vedkapar och dammsugare;) Visst måste hundarna få leka och ta plats, men att stå och vakta mot hela världen dygnet runt är knappast sunt.

Jag är inte säker men med anledning av att en som bor ca 5 km från oss blivit anmäld av de som närmast och sedan ålagd att se till så att hundarna inte störde grannarna eller göra av med dom. Så finns det nog något lagligt någonstans som säger att hundar inte får störa de kringboenden. Men var har jag ingen som helst aning om.

Störning går under miljöbalken. Det finns ett rättsfall på en kennel vars hundar skällde så mycket att ägaren var tvungen att göra sådana åtgärder så att hundarna inte störde grannarna. Det krävdes rätt så mycket om jag inte missminner mig.

Det finns också ett rättsfall från Umeå (kommer ihåg det mycket bättre) där domstolen tyckte att eftersom kennels antal hundar var begränsat samt skällandet bara pågick 3-4 minuter åt gången så ansågs det inte störande för människor. Men kennelägaren fick ändå kritik och saker att tänka på.

Själv tycker jag att det är helt vidrigt störande med okynnesskällande hundar. Blir helt knäpp av att höra det då jag tycker att det är enormt stressande. Dessutom tror jag inte att hundarna mår speciellt bra när de skäller sådär. De är ju inte avslappnade precis.

Du far hemskt garna forklara exakt hur du gjorde da jag vill ha ner vaktet pa min.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 027
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 134
Senast: Nota
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 177
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka