Skällande hundar (ja, ännu en tråd om sådant...)

Red_Chili

Trådstartare
Min mor bor i höghus med massvis av lägenheter. För några månader sedan flyttade det in en tjej med två småhundar i en av lägenheterna allra längst ner. Det gör att man passerar deras dörr så fort man kommer in i huset, och inte varje gång, men ofta, så skäller de där små hundarna något hysteriskt. Ni vet, typiskt sånt där småhunds "bjäbb-bjäbb-bjäbb-bjäbb" i tusen evigheter.

En gång var de så hysteriska att jag faktiskt testade att öppna brevinkastet och röt "tyst med er!" till dem. Självfallet hjälpte det inte ett dugg, men då fick jag också bevisat för mig att ingen var hemma. Troligtvis skäller hundarna bara när ingen är hemma.

Jag har hört hur det låter när ägaren kommer hem. Hundarna skäller likadant då och matte pratar fort och "gulligulligt" med dem och verkar tro att de skäller bara för att hon kom hem. Hon vet nog inte att de skäller även när hon är borta.

Det HAR dock blivit bättre, förut skällde de även när hon var hemma och det har de slutat med. Men jag ser aldrig hundarna ute (bor nära morsan och är hos henne varje kväll, så nååågon gång borde man se dem ute tycker jag) och misstänker att de är understimulerade och lättstressade.

Frågan är: vad gör jag?
Jag har funderat på att lämna en lapp i brevlådan men är lite rädd att hundarna ska hinna riva sönder den innan matte ser vad som står skrivet. Ska jag sätta en lapp PÅ dörren och hoppas att matte tar den innan någon annan stjäl den?
Ska jag strunta i att bry mig eftersom de faktiskt skäller mindre nu än när de flyttade in?

Kan tillägga att vi inte störs av hundarna, men jag tycker synd om dem som verkar vara så stressade och ofta ensamma.

Sv: Skällande hundar (ja, ännu en tråd om sådant...)

Jag skulle sätta en trevlig lapp på dörren, förklara att jag själv är hundmänniska och därför skulle vilja veta om min egen hund skällde när jag var borta. Kanske erbjuda mig att komma med tips som man själv testade när man tränade sin hund att inte skälla(om man vill engagera sig såpass).

Jag hade också velat veta om mina hundar skällde när jag inte var hemma :)

Så ett trevligt brev med just den informationen tycker jag bara är bra!

(Svarar alla)

Jag ska nog göra så, försöka skriva en trevlig lapp och kanske försöka sätta den i brevlådan när jag vet att ägarna är hemma, för då är ju hundarna lugna. Självfallet blir lappen inte någon anonym lapp i så fall, jag låter alltid grannar osv veta om det är jag som tycker något :)

Men varför ska du lägga en lapp i brevlådan när matten är hemma? Då kan du väl prata med personen istället? Tvåvägskommunikation är nog rätt bra, om det är möjligt.

Tycker också att det schysstaste är att prata med ägaren när hon är hemma.

Vad menar du med "gulligull"? När blev det fel & hur skulle hon pratat i stället? & varför ryter du åt hundar som du upplever stressade & understimulerade?

Nä, ta du & vänligt tala om att de låter lite oroliga när de är ensamma. :)

Vad menar du med "gulligull"? När blev det fel & hur skulle hon pratat i stället? & varför ryter du åt hundar som du upplever stressade & understimulerade?

Jag menar: "ÅHLILLAHUNDENGULLIGULLIÅHVADDUÄRSÖTNÄRDUSKÄLLER!!!!!" ungefär. Inte direkt så att någon hund blir lugnare av det, heller.

och varför jag röt åt dem, tja, jag fick stå och vänta på hissen i flera minuter, hade ont i huvudet och orkade verkligen inte höra deras skällande. Eftersom jag hört att ägarna ryter åt hundarna (och faktiskt får dem något tystare då) när de gått till bilen så tänkte jag att det inte skadade att testa. Även om jag normalt sett aldrig ryter åt hundar så är inte jag heller perfekt och mitt tålamod är inte oändligt.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 022
Senast: Milosari
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 175
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla! Det här är mitt första inlägg här och jag hoppas på att få lite tips och råd kring min tös som är sex månader, jag har läst...
2
Svar
21
· Visningar
4 044
Senast: ls2023
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Inredningstråden nr3
  • Vilket är ert favoritgodis?