Skällande hund

E

Englaa

Har haft min lilla bebis i drygt tre veckor nu. Hon är jättesnäll och sådär, men skäller redan rätt mycket. Vill få bukt på det så tidigt som möjligt. Vet redan att skällandet ligger lite i rasen(shetland sheepdog), men hur kan man träna bort det?

Ska åka buss med henne rätt mkt, och vill därmed att hon ska kunna sitta tyst, så att hon inte stör någon.Har iofs bara åkt buss med henne 6 gånger nu.. men tycker att skällandet blir ett större och större problem, vissa börjar bli rätt irriterade...:angel:

Sv: Skällande hund

Vad tror du skällandet beror på?
Min hund skäller när han blir stressad. Det enda som hjälper då är att lägga honom ned och sedan klappa honom lugnande på bröstet...

jo...de e ju svårt att ge några tips om man inte vet varför hunden skäller, för man löser ju problemet utifrån anledningen - eller jag gör det iallafall.

jo...de e ju svårt att ge några tips om man inte vet varför hunden skäller, för man löser ju problemet utifrån anledningen - eller jag gör det iallafall.

Jo, det vet ju jag med.:smirk:
Det är ju det, att hon skäller utan anledning.
Hon verkar inte på något sätt osäker/stressad, utan det kmr bara skall då och då..

Oki.. fast skall utan synbar anledning skulle jag nog uppfatta som stress. Men nu drar ju jag slutsatser utifrån min egen hund och hans beteende.

Är det enbart i vissa situationer som hunden skäller?

Min skäller tex vid möte med nya människor om han inte får uppmärksamhet.

Nja, det är mest på bussen, kanske är för att hon på något vis känner sig otrygg.. Men tycker att problemet blir värre för varje gång. Om hon skulle varit osäker tycker man väl att problemet skulle minska efter varje gång? eller är jag ute och cyklar?

Dock så skäller hon även hemma ibland men det beror på att hon är uppstressad och vill leka.

Men om man utgår från att det är pga osäkerhet/stress som hon skäller på bussen, vad ska man göra?

Nja, det är mest på bussen, kanske är för att hon på något vis känner sig otrygg.. Men tycker att problemet blir värre för varje gång. Om hon skulle varit osäker tycker man väl att problemet skulle minska efter varje gång? eller är jag ute och cyklar?

Dock så skäller hon även hemma ibland men det beror på att hon är uppstressad och vill leka.

Men om man utgår från att det är pga osäkerhet/stress som hon skäller på bussen, vad ska man göra?

Hon kan komma ihåg den stressiga situationen från förut och blir då mer sterssad för varje gång. Om du dessutom börjar bete dig konstigt pga att folk stör sig på hundens skällande märker hon att du är annorlunda och stressar ännu mer.

Ifall det beror på stress så behöver ni gå sakta fram. Öva att vara på bullriga ställen och bland folk, men börja sakta. Lär hunden ta kontakt med dig då det händer nåt nytt, och försök visa att hon är trygg då du e med! Några tips bara..

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 574
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 450
Senast: Raderad medlem 149524
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 959
Senast: valpköpare
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 981
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka