Skälla, ignorera eller berömma?

Kalaspinglan

Trådstartare
Min sambos hund (hmmm.... just idag i alla fall) verkar ha kommit in i trotsperiod nr arton i sitt snart tvååriga liv. Han hör mycket väl vad vi säger, exempelvis vid inkallning, men han skiter i det. "Jag ska bara", på typiskt Ridgebackvis.

Han har också tagit några promenader till grannen oinbjuden och ensam (efter att ha jagat deras katt som besökte vår tomt lika oinbjuden).

Idag så sprang han efter en hare, och trots att vi ropade på honom en microsekund efter att han stack iväg så drog han bara iväg.

Just i dessa fall när han kommer tillbaks själv, dvs då vi inte fått tag på honom på "mitt i gärningen", kommer han med svansen mellan benen, sänker ryggen och ser ut som Pluto på julafton med den där "förlåt förlåt förlåt, jag är en ful, dum och olydig hund..."-blicken (han är nära en Oscars-statyett för den rollen, jag lovar).

Nåväl. Ska jag spika upp honom på närmsta björk när han kommer tillbaks och "skäms", eller ska jag ignorera honom eller berömma? Helt uppenbart så vet han ju att "oups... detta var kanske lite dumt gjort", men ändå så känns det dumt att banna honom när han till slut kom tillbaks.

Hur gör ni med era olydiga monster?
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Alltid beröm, när hunden kommer.

Sedan får ni jobba på inkallningen, så att den sitter ordentligt. Speciellt nu när man endast får ha hundar lösa om man har dem under samma kontroll som om de vore kopplade..
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Som ovan nämnt, beröm när nos + tillhörande kropp är på väg åt rätt håll. Min ungtik är något vek, och skulle det bli obehagligt att komma tillbaka till matte när hon väl kmr, så skulle hon bäva inför att komma tillbaka nästa gång. Berömmet gör att hon nu oftast vänder om på studs då det är roligt att komma tillbaka till matte eftersom hon är så väldans trevlig. ;)
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Axelle skrev:
Som ovan nämnt, beröm när nos + tillhörande kropp är på väg åt rätt håll. Min ungtik är något vek, och skulle det bli obehagligt att komma tillbaka till matte när hon väl kmr, så skulle hon bäva inför att komma tillbaka nästa gång. Berömmet gör att hon nu oftast vänder om på studs då det är roligt att komma tillbaka till matte eftersom hon är så väldans trevlig. ;)

Alla hundar fungerar inte så. En tuffare hund kan mycket väl tycka att det var lattjo-lajban att dra på haren och det var positivt att komma tillbaka, så varför inte köra "favorit i repris"?

Jag hade kostat på mig att bli ordentligt sur på hunden som uppenbarligen inte visar mig respekten att åtlyda min inkallning. Jag hade jagat in honom i huset och sedan låtit honom sitta ensam en stund i ett rum eller så.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Grattis :), med den metoden så får du snart en hund som absolut inte kommer på inkallning :crazy:
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Om min 3-åring som blivit valp på nytt springer efter en hare så ryter jag i åt honom när han är påväg bort, men påvägen tillbaka så upprepar jag antingen inkallningen när han är påväg mot mig, snabbar han sig så får han beröm.
Eller om han varit borta mer än 1 min(händer sällan) så ignorerar jag honom tills han har all fokus & mkt kontakt med mig, då får han beröm.
Ibland så springer jag åt motsatt håll & gömmer mig, det brukar sätta fart på honom när han inser att jag är borta :angel:

Det ska ju vara trevligt, eller iaf aldrig obehagligt att komma till matte/husse. Oavsett. Han vet också att han gjort fel. Enda gången jag blir sur på honom är om han helt uppenbart ignorerar mig när han är inom mitt synfält.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Gnist skrev:
Grattis :), med den metoden så får du snart en hund som absolut inte kommer på inkallning :crazy:

Du behöver inte vara sarkastisk. Jag skrev bara vad som fungerar på mina hundar. Alla är inte lika.

Att berömma hejdlöst för att hunden ids komma när den har lust fungerar dåligt på mer självständiga hundar då motivationen att vara husse/matte till lags inte är den största.

Jag menar inte att min metod i förlängningen ger en snabbare inkallning. Den får man träna separat. Hunden har uppenbarligen inte den lydnad/respekt som situationen kräver. I detta fall när hunden varit olydig då skall han inte ha beröm - anser jag.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Jag har aldrig hört att någon hund kommer fortare på inkallning om det får en skopa ovett när den är framme.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

PIRU skrev:
Jag har aldrig hört att någon hund kommer fortare på inkallning om det får en skopa ovett när den är framme.
:rofl: Nej inte jag heller.. Tvärtom :crazy: :mad:
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

PIRU skrev:
Jag har aldrig hört att någon hund kommer fortare på inkallning om det får en skopa ovett när den är framme.
Skrev jag det?

Jag menar inte att min metod i förlängningen ger en snabbare inkallning. Den får man träna separat. Hunden har uppenbarligen inte den lydnad/respekt som situationen kräver. I detta fall när hunden varit olydig då skall han inte ha beröm - anser jag.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

luspudel skrev:
Jag hade kostat på mig att bli ordentligt sur på hunden som uppenbarligen inte visar mig respekten att åtlyda min inkallning. Jag hade jagat in honom i huset och sedan låtit honom sitta ensam en stund i ett rum eller så.

Jepp här....
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Flinisen skrev:
Det är ingen skopa ovett. Jag hade inte direkt pratat med hunden.

Jag tror inte heller era metoder är särskilt gynsamma i framtiden heller. Det hjälper inte hur mycket du tjuter, leker med bollar eller ger hunden godis för att han råkar komma när han har jagat haren färdigt.

Du kommer aldrig slå haren i motivation ändå.

Inkallning bör tränas separat och vara ovillkorlig.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

luspudel skrev:
Skrev jag det?

Nja mer eller mindre tolka jag det så sitta själv i nån garderob blir ju knappast hunden mer motiverad och komma till dig.

Som schäfern han kommer direkt när jag ropar han har smitit av gården men direkt jag letar efter han och ropar då kommer han i 110 och nästan hoppar i famnen på mig och jag är glad och det är en hund som är något hård.

Var alltid glad när hunden kommer eller så ger du dig efter den i skogen och ger han utan och försöka kalla in den då vet den ju vad den blir utskälld för.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

luspudel skrev:
Det är ingen skopa ovett. Jag hade inte direkt pratat med hunden.
Nej men att bli sur..jaga in en hund i huset av ilska och låtit den stängas in och sitta och skämmas tolkar jag som onödigt och elakt.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Flinisen skrev:
Nej men att bli sur..jaga in en hund i huset av ilska och låtit den stängas in och sitta och skämmas tolkar jag som onödigt och elakt.
"Skäms" skrev jag inte heller - herregud, är du läskunnig?

Jag låter hunden vara själv en stund, för jag är inte intresserad av hans sällskap när han inte lyder mig. Det har inget med skam att göra. Hunden får inte vara med sin flock omedelbart, det är allt.

När jag däremot kallar hunden till mig (när JAG har lust), så är jag precis så hjärtlig som du och andra beskriver att ni är på en gång.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

När jag tar min hund då gör jag det rejält.

men jag släpper hellre när dom gör fel om det inte är ett perfekt läge än dyker på dom för minsta lilla.

För då får jag en perfekt korrigering, och hunden är fullt medveten om när den får den då tar dom åt sig bättre då slipper det bli 100 gånge för en sak hunden ändå inte fattar vad den blir korrigerad för
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

PIRU skrev:
Nja mer eller mindre tolka jag det så sitta själv i nån garderob blir ju knappast hunden mer motiverad och komma till dig.

Som schäfern han kommer direkt när jag ropar han har smitit av gården men direkt jag letar efter han och ropar då kommer han i 110 och nästan hoppar i famnen på mig och jag är glad och det är en hund som är något hård.

Var alltid glad när hunden kommer eller så ger du dig efter den i skogen och ger han utan och försöka kalla in den då vet den ju vad den blir utskälld för.

Ja, men du har väl en valp väl?

Jag refererar inte till en valp under inlärning. Inte heller en hund som är lös och ledig och får strosa som den vill.

Jag syftar på kalaspinglans hund som inte lyder, utan hellre drar iväg på en hare.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

luspudel skrev:
Ja, men du har väl en valp väl?

Jag refererar inte till en valp under inlärning. Inte heller en hund som är lös och ledig och får strosa som den vill.

Jag syftar på kalaspinglans hund som inte lyder, utan hellre drar iväg på en hare.
Det intrycker jag fått av PIRU är att han är en kunnig hundägare och har inte bara en valp utan även en vuxen hund. Så ibland kan det vara bra att lyssna på de som kan mer. Kanske gör du annorlunda i dina metoder men som sagt det är ju dina hundar...inte mina eller någon annans.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Jag håller med dig. Aldrig i helsike att jag skulle berömma en hund som kommer när den känner för det. Det är skillnad om hunden vänder och kommer därför att jag kallar. Då blir det beröm, men inte om den fortsätter kuta trots kommando och sedan, någon gång imorgon sådär, behagar vända tillbaka. Då skulle jag jaga efter hunden och förhoppningsvis få tag på den. Då blir det inte kul för hund.

Där har i varje fall jag min skillnad på när man ska berömma och inte. KOmmer hunden på kommando ska den ha beröm, men lallar den in när den behagar så blir det antingen ignorering eller ovett. Har fungerat på både muppig rottishane, vek rottis-tik och allmänt knasig blandras.
 
Sv: Skälla, ignorera eller berömma?

Han är 8månader sen har jag en på 4år gör exakt likadant med bägge kommer dom så få dom beröm.

Den store vet jag inte när jag korrigera sist här hemma det är nog minst 1år sen sist.

Den lille har det blivit få gånger också.

Han tog stumpor ett tag och gjorde hål i. Då vänta jag ut då kröp han under sängen för och hämta en ny då tog jag han rejält , sen var det problemet borta.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 678
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp