Skälig tid för att häva hästköp?

P

Pixma

Har sålt en genomsnäll häst som genomgick röntgen ua i ben rygg o nacke för 4 månader.
Nu säger de nya ägarna att han står på bakbenen när de rider honom.
Det lustiga i det hela är att jag vet säkert med skriftliga uppgifter från ägaren som rider mest att hon tränade för B-tränare i dressyr så sent som 5 dagar!!!innan de ville att jag skulle ta tillbaka honom o att han då gått jättebra o att det varit jättekul att rida....
Vet oxå att de tränat för olika både i dressyr o hoppning o hon skrivit varje gång att det gått jättebra o att hon har en jättefin häst.
Jag är privatperson men har kopplat in känd jurist då de kopplat in advokat för att lämna tillbaka honom.
Jag kan absolut inte ta tillbaka honom men känner mycket med hästen då jag haft honom i 4 år o inte haft några problem.
Han har under 3 månader förra året varit hos känd hoppryttare för försäljning o de har tom tyckt att han skulle passa för polisen.
De har ridit över presenningar o haft plast över huvudet på honom o han har inte reagerat.
Varför finns det så många dumma människor i hästvärlden?
Ska tillägga att han är 8 år o att jag har satt upp nybörjare på honom eftersom han varit snäll hela tiden.
Skulle så gärna vilja veta vad de gjort med honom eller så är det att de kommit på att de inte ska ha häst eller.
Är ju såklart jättejobbigt att va mitt i detta men vad tror ni ang. detta?

Sv: Skälig tid för att häva hästköp?

Vänta och hör vad juristerna säger. Det är ju jättevanligt att hästar testar på nya stället. Hästen är ju inte oridbar enligt dom själva.

Tack för svaret!
Lite så kände jag oxå o min jurist har sagt att jag kan sova gott om nätterna.
ville bara höra om nån annan råkat ut för ungefär samma sak?

Dom har nog bara blivit lite rädda för hästen, det är ju väldigt vanligt att hästarna är jättesnälla dom första månaderna för att sen börja testa och ha sig. Du kan inte åka dit och se hur häst beter sig och kanske hjälpa dom komma över testandet?

Tror också att han testar. Gå in på "Hästhantering" och läs hur många som inte får sin häst från gårdsplanen efter att de varit jättesnälla till början.

Tycker inte heller att du ska ta tillbaka den utan vidare.

A

Har faktiskt inte lust att kontakta dem o fick instruktioner av juristen att jag inte skulle komma i konflikt med dem.
Tycker ju att skälig tid att lämna tillbaka ska ske så fort som möjligt,helst inom 2-3 veckor isåfall.
Men som jag skrev har det ju gått jättebra tills för 5 dagar sen,undrar ju vad som hänt då?
Pratade med köparen i telefon då hon sa att de inte klarade av honom o att de ville lämna tillbaka honom men jag sa att denna hästen är genomsnäll o undrade vad som hänt...fick inget bra svar på det o sen fick jag brevet på posten,hm:devil:
Jag har många filmer då jag rider på honom o dels många som sett honom när jag tränat o ridit själv...
Å så har jag det(många inlägg om hur fin han är) som de skrivit på facebook som jag fotade ifall hon raderar mig som vän...;)

Det handlar väl mer om skälig anledning att lämna tillbaks hästen. Och tiden mellan anledningen uppstått och de vill lämna tillbaks hästen.

Varför vill de lämna tillbaks? (stegring eller grundorsaken till stegringen)
När hävdar de att problemet uppstod?
Har du sålt som privatperson eller företagare?

Edit: Såg att du givet en del av svaren. Man kan inte lämna tillbaks en häst för att den är för svårriden om det inte finns någon klausul i kontraktet som tillåter det.

Senast ändrad:

Men samtidigt så spelar det ingen roll hur snäll hästen egentligen är om man inte klarar av den. Reder dom inte ut problemet och blir rädda för hästen så säljs den antagligen vidare så småningom, det är ju lite synd om dom trivs ihop annars. Ibland klarar man av testandet själv och ibland gör man det inte.

Vad finns det att förlora på att hjälpa dom? Om dom är intresserade av hjälpen.

Det handlar väl mer om skälig anledning att lämna tillbaks hästen. Och tiden mellan anledningen uppstått och de vill lämna tillbaks hästen.

Edit: Såg att du givet en del av svaren. Man kan inte lämna tillbaks en häst för att den är för svårriden om det inte finns någon klausul i kontraktet som tillåter det.

Svaren finns i mitt första inlägg....

Finns ingen klausul om det eftersom det inte fanns någon anledning då han är jättesnäll...hm
Vad ska man göra för att inte sånt här uppkommer...
Han är ju filmad o många har ridit på honom o han inte haft några tendenser på det innan...

Känns så jobbigt eftersom jag tycker mycket om honom men jag kan absolut inte ta tillbaka honom.
Har ju tagit beslutet att sälja eftersom inte tid finns längre o han är för fin för att gå o skrota..:cry:

Vad ska man göra för att inte sånt här uppkommer...

Det är väl bara att lära sig att alltid förvana köpare om att hästar testar nya ägare förr eller senare så dom är beredda på det och inte blir helt överrumplade när den snälla nya hästen börjar testa runt.

Alla verkar uppenbart inte beredda på att hästar testar, ofta också inte förren efter ett par månader.

Därför om dom tycker om hästen så anser jag ändå att man kan göra ett försök att hjälpa dom komma över problemen. Gillar dom hästen så är dom ju också intresserade över att lösa problemen.

Svaren finns i mitt första inlägg....

Ursäkta men jag hittar inte alla svaren eller så är det oklart, egentligen är det viktigast vad som står i kontraktet och om du sålt som privatperson eller företagare. Om du sålt hästen som företagare så är det lättare att reklamera än om det är som privatperson.

Om du sålt som privatperson så har du ingen skyldighet att ta tillbaks hästen om motiveringen är att de inte klarar av den. Förhoppningsvis stannar det vid detta men givetvis kan det bli en tvist ändå och man kan inte 100% veta utfallet.

Vet int eom det är irrelevant, men jag köpte häst i somras. Provred inför köpet och det var en jättetrevlig, enkel och medgörlig häst. Tjejen som sälde honom var mycket seriös och sålde sin älskling. Hon hade aldrig haft problem med honom och alla runt omkring bara älskade honom.
Fick honom på prov och redan efter ett par dagar så var det inte längre samma häst. Hade daglig telefonkontakt med ägaren och hon kände inte alls igen hans beteende. För mig var det inte heller samma häst som jag träffat innan han kom hit. Han testade inte direkt utan betedde sig allt utom som en trygg och trevlig ridhäst.
Det visade sig att min förra häst, som skulle avlivas så snart vi hittat ett nytt sällskap, hade en så våldsam effekt på honom att han betedde sig precis som henne. Stod på bakbenen bara man ställde honom i gången osv.
När mina gamla hästar väl avlivats så var det som att vända på en hand. Redan samma eftermiddag kunde jag ta en lugn och trevlig promenad med en trygg och avslappnad häst. Efteråt kunde han stå och sova i gången och jag har inte mer haft några problem utan köpte honom när provtiden tog slut (vilket jag är mycket glad för!!!)
Men aldrig hade jag trott att en enda häst kunde ha en SÅ stor påverkan på andra.

Hoppas att det löser sig för dig! Tycker väl att om "felet" på hästen funnits hos hästen innan de köpte honom (så att köpet kunnat hävas) så borde det ju påtalats omgående. Efter 4 månader kan ju ett ev. fel lika gärna ha skapats av den nya ägaren?

Jag förstår att man röntgar benen, men varför röntga nacke och rygg på en frisk, snäll häst?

Jag förstår att man röntgar benen, men varför röntga nacke och rygg på en frisk, snäll häst?

Varför inte om man har råd? Med tanke på alla trådar här om misslyckade köp så tycker jag det är bra.

min förra häst tog ägarna tillbaka efter 10 månader. Men då hade det visat sig att hästen hade artroser/förträngningar på halskotpelaren (önskar jag hade röntgat, men det kändes onödigt då hästen var 3 år, oinriden och inte visade några tecken vid gårdsbesiktningen). Men röntgenplåtar tagna 4 mån efter köp påvisade att det med största sannolikhet funnits redan vid köp.

Efter lite diskussion med säljarna (företag) så tog de tillbaks honom, då de hade möjlighet att ge honom lite tid för att se om det skulle bli bättre, då deras vet hade sagt att de kunde bli bra efter något års vila.

Men köparna måste väl kunna påvisa att problemet funnits där redan vid köp för att kunna lämna tillbaks hästen, eller? Inte lätt att sälja häst inte, hoppas att jag aldrig behöver sälja den godbit jag har hemma nu, även om han driver mig till vansinne med att trampa av sig skorna kontinuerligt

Det gjordes en transportröntgen när han såldes.
Nacken o ryggen är gjord ca 1 år innan hos landslagsveterinär J T då jag tyckte att han verkade lite trött i kroppen o ville dubbelkolla allt och det va helt ua på det.
Blir bara så trött på folk som inte kan rida,vem vet vad de gjort med den stackaren där eftersom beteendet inte fanns innan....:cry:

Blir bara så trött på folk som inte kan rida,vem vet vad de gjort med den stackaren där eftersom beteendet inte fanns innan....:cry:

Men seriöst, varför så hård mot dom? Dom har köpt en häst som fungerat bra och nu antagligen börjat testa för att dom antagligen kräver mera av hästen. Inget konstigt med det, det är väl bättre att hjälpa dom då istället för att påstå att dom inte kan rida osv. Försöka reda ut problemen.

Förstår inte varför folk vill se sina hästar som perfekta änglar och att dom minsann aldrig skulle bråka eller testa, dom är hästar, hästar testar och får man inte igenom det man ska så går problemen lätt överstyr.

Hjälp dom istället för att sitta och anklaga dom för att inte kunna rida och att dom förstört hästen.

Min häst var också som en ängel dom första 3 månaderna tills han en dag började testa mig till max och jag fick honom inte ens att skritta. Nu hade jag tur som hade folk runt omkring mig som satt upp på honom och vågade utmana honom och jag såg att det var bara att stå på sig mot honom och problemen försvann lika fort som dom började och jag har aldrig haft problem sen dess.

Så innan du är så hård och dömmande mot dom så fråga om dom är intresserade av att få hjälp med problemen för uppenbart så gillade dom hästen och trivdes ihop och nu inte vet hur dom ska komma vidare.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tänker såhär:
Att sälja en vanlig vara, då kan man vara tuff och stå på sig om man har juridiken på sin sida. Att sälja en häst, hmmm det blir ju lite knivigare eftersom man oftas efter försäljningen ändå är mån om att hästen ska ha det bra. Därför blir det extra svårt när hästen är besvärlig eftersom hotet om att han ska säljas ytterligare en gång kan hänga över dig. Jag förstår att du känner dig bekymrad och kluven.

Jag skulle avvakta lite. Den kontakt ni har, försök hålla den per mail, då det är bra vid en eventuell tvist, att ha det skriftligt. Håll lite lätt distans. Men kommer det uppriktiga frågor och om du känner att ni kan ha en ärligt samtal där ni båda vill lösa situationen bäst för hästen så ge den hjälp/svara på de frågor hon efterfrågar. Är köparen agressiv och kantig i sitt agerande skulle jag backa och försöka tydlig distans. Skulle hon driva detta till en tvist, så vete sjuttom om man ska vara sååå schysst.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 085
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 956
Senast: Mia_R
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 366
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 297
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Bråkande hundar
  • Uppdateringstråd 31